خبرگزاری کار ایران

کار‌شناس استانداردهای مدیریت بیمارستانی در گفت‌وگو با ایلنا:

بیمارستان‌ها از سوی ارزیاب‌های خبره ارزشیابی نمی‌شوند

asdasd
کد خبر : ۲۲۹۶۵۵

لازم است ارزیابی بیمارستان ها سالی یک بار انجام شود اما اولین تجربه ارزیابی بیمارستان ها ۴ سال طول کشید / با این شیوه بعید به نظر می‌رسد که سالی یک بار بتوان ارزیابی بیمارستان‌ها را انجام داد.

کار‌شناس استانداردهای مدیریت بیمارستانی درباره مرحله اول اعتباربخشی بیمارستان‌های دولتی و خصوصی گفت: اجرای مرحله اول این طرح چهار سال طول کشیده و هنوز هم نتایج بررسی‌ها به صورت رسمی اعلام نشده است.

رضا تویسرکان‌منش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا افزود: قرار بر این بود؛ هر سال یک ارزیابی از بیمارستان‌ها انجام شود تا بر اساس آن تعرفه و درجه بیمارستانها مشخص شود اما با شرایط موجود بعید به نظر می رسد که بتوانیم هر ساله یک ارزیابی از بیمارستان‌ها داشته باشیم.

وی با اعلام اینکه مرحله دوم ارزیابی و اعتبار بخشی بیمارستان‌ها از نیمه دوم دی آغاز می‌شود، افزود: پیش‌بینی می‌شود که این کار تا سال آینده نیز طول بکشد.

تویسرکان‌منش تاکید کرد: قرار بر این بود که مرحله دوم اعتباربخشی بیمارستان‌ها در اردیبهشت ماه اجرایی شود اما به دلیل همزمانی آن با فازهای مختلف طرح تحول سلامت و اولویت وزارتخانه برای این طرح سبب شد تا اجرای مرحله دوم با تاخیر زیادی همراه باشد.

وی با اشاره به اینکه استانداردها و شیوه های ارزیابی نیز از دو ماه پیش تغییر کرده و ابلاغ شده است، گفت: برای اجرای فاز دوم، نامه‌ها از سوی دانشگاه‌ها به بیمارستان‌ها ارسال شده و قرار بر این است که اول از بیمارستانهای کوچک اعتباربخشی آغاز شود. به این ترتیب بیمارستان های کوچک زیر صد تخت تا پایان سال و بیمارستان‌های بزرگ در سال آینده ارزیابی می‌شوند.

وی با انتقاد از شرایط انتخاب ارزیاب‌ها افزود: اقداماتی انجام شده که امسال ارزیاب‌ها از دانشگاه نباشند و یا حتی از استان و شهرستان دیگری انتخاب شوند، اما مشکل اصلی این است که سیستم ارزیابی دولتی است.

تویسرکان‌منشبا اشاره به اینکه این مساله در هیچ جای جهان مرسوم نیست، گفت: معمولا ارزیاب‌ها از سوی سازمان‌های خصوصی بیطرف انتخاب می‌شوند.

به گفته تویسرکانی اینکه ارزیاب‌ها از استان و یا دانشگاه دیگری انتخاب کنند تنها مشکل را کم می‌کند و از بین نمی‌برد.

وی افزود: علاوه براین، مشکل دیگر در این زمینه صلاحیت این افراد برای ارزیابی است. شرایط انتخاب ارزیاب‌ها، استاندارد نیست و تنها ملاکی که برای انتخاب آنها در نظر گرفته می‌شود این است که کارمند دانشگاه باشند.

تویسرکانی با اشاره به اینکه ارزیابی انجام شده ملاک دریافت تعرفه و درجه‌بندی بیمارستان ها است، افزود: لازم است ارزیاب‌های خبره برای این کار آموزش ببینند. مراحل ارزیاب شدن خیلی پیچیده است و سالها یک فرد برای ارزیاب شدن آموزش می‌بیند اما در کشور ما اینطور نیست.

وی درباره ارزیابی‌های انجام شده و ابلاغ آنها گفت: نتایج دور اول هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است. بین سال ۹۰ تا ۹۳ تنها یک سری ارزیابی در کشور انجام شد. نتایج و گواهی نامه‌ها نیز ابلاغ شده اما برخی از بیمارستان ها هنوز گواهینامه خود را نیز دریافت نکرده اند. این در حالی است که لازم است ارزیابی بیمارستان ها سالی یک بار انجام شود اما اولین تجربه ارزیابی بیمارستان ها ۴ سال طول کشید.

تویسرکان‌منش با اشاره به اینکه تجربه اولین دوره ارزیابی بیمارستان ها نشان از این دارد که ایده هرساله ارزیابی بیمارستان ها قابل اجرا نیست، گفت: در اولین دور، ارزیابی به جای هر سال یک بار، چهار سال طول کشید. اجرای این مساله نیروی کار زیاد و انرژی زیادی نیاز دارد که هنوز امکانات آن فراهم نشده است.

وی افزود: قانون ضوابط تاسیس بیمارستان های کشور، وزارت بهداشت را مکلف می کند تا سالی یک بار ارزیابی را انجام دهد و نتایج را به بیمارستان‌ها و بیمه‌ها اعلام کند. با این شیوه بعید به نظر می‌رسد که سالی یک بار بتوان ارزیابی بیمارستان‌ها را انجام داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز