خبرگزاری کار ایران

قهرمان‌پور در گفت‌وگو با ایلنا:

تغییر موضع ترکیه در قبال ناتو در شرایط فعلی دور از ذهن است

کد خبر : ۲۲۶۳۰۲

سفر معاون رئیس‌جمهوری آمریکا به ترکیه که در قالب یک سفر پنج روزه به اوکراین، مغرب و ترکیه صورت گرفته است، موجب شد تا اختلافی که در گذشته بین اردوغان و بایدن وجود داشت، تا حدی بهبود پیدا کند که این اختلاف با توجه به موضع ترکیه در قبال منطقه پرواز ممنوع ایجاد شده است.

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به سفر «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهوری آمریکا به ترکیه، گفت که تلاش برای حل اختلاف‌های ترکیه و آمریکا در ارتباط با ائتلاف ضد داعش از محورهای اصلی سفر بایدن به ترکیه است.

رحمان قهرمان‌پور با اشاره به موقعیت و وضعیت فعلی دولت ترکیه در گفت‌‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: سفر معاون رئیس‌جمهوری آمریکا به ترکیه که در قالب یک سفر پنج روزه به اوکراین، مغرب و ترکیه صورت گرفته است، موجب شد تا اختلافی که در گذشته بین اردوغان و بایدن وجود داشت، تا حدی بهبود پیدا کند که این اختلاف با توجه به موضع ترکیه در قبال منطقه پرواز ممنوع ایجاد شده است.

وی ادامه داد: ترک‌ها معتقدند که مساله داعش ذیل موضوع سوریه قرار دارد و بر این باورند تا زمانی که آمریکا خواهان تغییر در سوریه نباشد، این موضع ترکیه تغییر نخواهد کرد اما انتخابات آینده ترکیه که برای حزب حاکم از اهمیت ویژه ای برخوردار است، روابط با آمریکا و حتی موضع‌گیری ترکیه را به گونه‌ای تغییر خواهد داد.

قهرمان‌پور افزود: با توجه به این‌که ترکیه در پرونده سوریه نقش مهمی دارد و خواستار تغییرات اساسی در نظام سوریه است، بنابراین آمریکا در وارد کردن ضربه به داعش باید به نوعی ترکیه را با خود همسو کند که البته به نظر می‌آید متقاعد کردن ترک‌ها به این سادگی صورت نخواهد گرفت.

وی درباره افکار عمومی حاکم در ترکیه، گفت: گزارشاتی مبنی بر استفاده داعش از ترکیه به منظور انجام عملیات‌های خود علیه سوریه و فروش قانونی یا غیر قانونی نفت موجود است که همین موضوعات باعثشده تا دولت اردوغان مورد انتقاد قرار گیرد و به همین دلایل آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند تا از این موضوع به نفع خود بهره‌برداری کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان با اشاره به مواضع دولت اردوغان، گفت: حزب حاکم در ترکیه حاضر خواهد شد تا برای پیروزی در انتخابات آینده مواضع خود را به گونه‌ای تغییر دهد چرا که اگر نتواند در انتخابات پیروز شود، باید با یک حزب دیگر ائتلاف کند که این خواست اردوغان و کابینه‌اش نیست و باید گفت که تغییر موضع ترکیه در شرایط کنونی در قبال ناتو بعید به نظر می‌رسد و باید منتظر بود تا در ماه‌های آینده تغییری رخ دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز