خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن صنایع نساجی تکذیب کرد:

تولیدکنندگان چادر مشکی از پرداخت حق بیمه کارگران معاف نیستند

asdasd
کد خبر : ۲۲۶۲۰۰

«پس از آنکه در روزهای گذشته اعلام شد که قرار است با دستور ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت کارفرمایان کارخانه‌های نساجی سازنده پارچه چارد مشکی بابت پرداخت سهم بیمه کارگران مشمول سیاست‌های معافیتی و حمایتی دولت قرار بگیرند؛ رئیس انجمن صنایع نساجی ایران گفت که چنین دستوری صارد نشده است.»

رئیس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران گفت: هیچ دستوری ویژه‌ای برای معافیت کارخانه‌های نساجی تولید کننده پارچه چادرمشکی از پرداخت سهم بیمه کارفرمایان صادر نشده است.

پس از آنکه در روزهای گذشته اعلام شد که قرار است بادستور ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارتکارفرمایان کارخانه‌های نساجی سازنده پارچه چارد مشکی بابت پرداخت سهم بیمه کارگران مشمول سیاست‌های معافیتی و حمایتی دولت قرار بگیرند؛ «محمد مروج حسینی» رئیس انجمن صنایع نساجی ایران به ایلنا گفت که چنین دستوری صارد نشده است.

این مقام کارفرمایی افزود: تا آنجا که مطلع‌ام وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد معافیت سهم بیمه کارفرمایان کارخانه‌های بافت پارچه مشکی دستوری نداده است و حتی چنین مسئله‌ای در جلسه مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک این وزارتخانه مطرح نشده است.

عضو پیشین شورای عالی تامین اجتماعی افزود: اگر قرار باشد که از بالابودن نرخ حق بیمه به عنوان یکی از مشکلات کارفرمایان نامبرده شود تا برای آن چاره یابی کنیم باید مکانیزم جبران منطقی آنرا نیز پیش بینی کنیم؛ سازمان تامین اجتماعی یک صندوق عمومی غیر دولتی بین‌النسلی است که براساس مبالغ حق بیمه‌های دریافتی متعهد به ارائه تعهدات معینی است؛ اینکه کمیت و کیفیت خدمات سازمان تامین اجتماعی تا چه اندازه رضایت بخش است مسئله دیگری است و باید آنرا جداگانه بررسی کرد.

حسینی افزود: صنعت نساجی یک صنعت نیروبر است و بنابراین پوشش حمایت‌های اجتماعی از کارگران شاغل در این حرفه‌ مسئله بسیار مهمی است و نمی‌توان به راحتی با وعده یا دستور کمک‌های حمایتی از آن چشم پوشی کرد.

وی افزود: بصورت منطقی و معقول اگر قرار است به کارفرمایان در پرداخت سهم بیمه تامین اجتماعی کمکی شود، باید دولت از طریق منبع مالی ثالثی پرداخت بخشی از تعهدات بیمه‌ای کارفرمایان را قبول کند که با توجه به مشکلات مالی دولت چنین توقعی عملی نیست.

این مقام کارفرمایی افزود: مسئله بالا بودن سهم حق بیمه کارفرمایان حرف تازه‌ای نیست؛ به استناد آمارهایی که تاکنون در جلسات مختلف ارائه شده است؛ کارفرمایان در ایران یکی از بالا‌ترین نرخ‌های حق بیمه را پرداخت می‌کنند اما واقعیت این است که مشکلات مالی سازمان تامین اجتماعی آنقدر زیاد است که بعید است تغییری در فرمول کنونی محاسبه حق بیمه انجام شود.

وی از بدهی ۹۰ هزار میلیارد تومانی دولت به سازمان تامین اجتماعی در کنار کسری ۷ هزارمیلیارد تومانی که این سازمان در زمان محاسبه بودجه سال جاری با آن مواجه بود به عنوان دلایلی یادکرد که هرگز اجازه نمی‌دهند شیوه کنونی محاسبه حق بیمه کارگران تغییر کند.

حسینی در عین حال افزود: از آنجا که مصرف پارچه چادرمشکی در ایران به ۷۰ میلیون متر مربع می‌رسد، وزارت صنعت همیشه از تولید کنندگان داخلی انتظار تولید این محصول را داشته است؛ در همین رابطه به تازگی شرکت «حجاب شهرکرد» که از زیر مجموعه‌های بنیاد مستضعفان است قصد دارد با کمک دانش فنی کره‌ای‌ها یک کارخانه‌ تولید پارچه چادر مشکی راه‌اندازی کند که ظرفیت تولید سالانه آن ۱۰ میلیون متر مربع پارچه است.

رئیس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران همچنین با یادآوری تلاش‌های بی‌ثمری که تاکنون برای تولید پارچه چادر مشکلی در ایران صورت گرفته است؛ افزود: سود ناشی از واردات پارچه چادر مشکی آنقدر زیاد است که در عمل پروژه ساخت کارخانه‌ به شکست منجر می‌شود؛ بطور مثال در حوالی سال ۶۰ پروژه ساخت یکی از همین کارخانه‌ها در استان فارس آغاز شد و با وجودی که مالک این کارخانه آستان حرم شاه چراع بود اما تا به امروز تنها سوله‌های آن احداثشده است. همچنین کارخانه دیگری قرار بود با سرمایه بخش خصوصی در تبریز راه اندازی شود که آنهم هرگز عملی نشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز