خبرگزاری کار ایران

محمدرضا باهنر:

فرهادی رای اعتماد مجلس را کسب می‌کند

کد خبر : ۲۲۶۱۵۰

به هر حال من امیدوارم، وزارت علوم پس از مدتی صاحب وزیر شود، شرایط اکنون در مجلس برای ایشان خوب است، امروز این امیدواری وجود دارد که دکتر فرهادی اعتماد اکثریت مجلس را جلب کند.

آیا این بار نمایندگان اعتماد خواهند کرد؟ این سوالی است که ذهن دانشگاهیان یا نه بهتر بگوییم مردم را به خود جلب کرده است. در طول هیچ دولتی در ۳۰ سال گذشته چنین اتفاقی رخ نداده بود وزراتخانه ای یک و سال و سه ماه در کش و قوس انتخاب وزیر، هیچ کس به یاد نداشت، صندلی وزارت علوم آنقدر دست به دست شود از سرپرست به وزیر و از وزیر به سرپرست حتی روزهای آغازین انقلاب اسلامی با وجود تلاطم های متعدد جامعه سیاسی ایران، هیچ کس وضعیت وزارتخانه دانشگاهیان را چنین ندیده بود. همگان به خوبی بیاد می آورند که تعطیلی دانشگاهها در سال ۶۰ دعوا بر سر صندلی وزارت نبود، انقلاب فرهنگی بود که در پس انقلاب ۵۷ پدیدار گشته و حاکم بر جامعه دانشگاهی شده بود. اما امروز بهارستان نشینان نسبت به انتخاب وزیر علوم حساس هستند. محمد رضا باهنر نائب رئیس مجلس شورای اسلامی می گوید «به هر حال من امیدوارم، وزارت علوم پس از مدتی صاحب وزیر شود، شرایط اکنون در مجلس برای ایشان خوب است، امروز این امیدواری وجود دارد که دکتر فرهادی اعتماد اکثریت مجلس را جلب کند» باهنر نماینده ۷ دوره مجلس است و قطعا بهارستان را بهتر از هر کسی می شناسد، مشروح مصاحبه محمد رضا باهنر دبیر کل جامعه اسلامی با ندای ایرانیان در ذیل آمده است:

*آیا رای نیاوردن وزرای پیشنهادی رئیس جمهور و استیضاح فرجی دانا بدان معنا است که مجلس نهم و دولت یازدهم در شرایط تقابل قرار گرفته اند؟

خیر، نه مجلس با دولت تقابل دارد و نه دولت. مجلس بودجه پیشنهادی دولت را پذیرفت و در همه حال سعی کرد و اکنون تلاش دارد تا با دولت یازدهم همراه باشد. نمایندگان مجلس لوایحی را که دولت تقدیم مجلس کرده است به صورت جدی دنبال می کنند. من فکر نمی کنم، دولت و مجلس در حال تقابل باشند. من به عنوان عضو هیات رئیسه نظر شما را نمی پذیرم.

*چطور می شود چهار وزیر پیشنهادی دولت، نظر مجلس را تامین نکنند! آیا نگاه نمایندگان سیاسی و جناحی نبوده است؟

مجلس خط قرمزهایی دارد که هیچ گاه از آن عدول نمی کند. اینکه غرض ورزی جناحی از سوی کلیت مجلس صورت گرفته است را من نمی پذیرم. اما عده اندکی از نمایندگان مجلس ممکن است نظر شخصی خود را در خصوص وزرای پیشنهادی داشته باشد که البته این امر طبیعی است از طرفی هر نماینده ای می تواند بر مبنای اندیشه و اعتقاد اش رای بدهد، هیچ قانونی نمایندگان را منع نکرده است. البته این بدان معنا نیست، که افراد پیشنهاد شده، افراد مناسبی نبوده اند دولت می تواند از این افراد در دیگر مناصب بهره ببرد. هیچ کس منکر، توانایی های افراد معرفی شده نیست، اما اکثریت مجلس خط قرمزهایی را برای خود دارد، اکثریت نمایندگان عدول از این خطوط قرمز را نمی پذیرند.

*قبول دارید، مجلس یک نهاد ملی است. چرا برخی از نمایندگان رایشان سیاسی و جناحی است؟

قبول دارم که مجلس یک نهاد ملی است، اما هیچ کس نمی تواند نمایندگان را از رای دادن و اعلام نظر به دلیل نظرات سیاسی و رای سیاسی محروم کند. به هر حال تعدادی از نمایندگان حوادثسال ۸۸ و کسانی که در این حوادثحضور داشتند را مورد اعتماد نمی دانند، البته این معیار رد کردن تمام افراد نیست، دولت می تواند از افرادی که رای اعتماد مجلس را کسب نکردند در مشاغل دیگر استفاده کند. اما باید بدانید که برای تعدادی از نمایندگان تصدی وزارت علوم حساسیت خاصی دارد و آنها برای رای اعتماد دادن، در این زمینه دقت می کنند و البته حساسیت خاصی دارند. ممکن است شما بگویید سال ها از حوادث۸۸ گذشته است، اما با وجود گذشت مدت زمان زیاد تعدادی از نمایندگان در مجلس نهم، خط مشی خاصی را برای خود تعریف کرده اند و بارها هم اعلام کرده اند از این خطوط قرمز عبور نخواهند کرد. البته مجلس به مسئله تعهد و تخصص هم توجه دارد، اما هیچ کس نمی تواندتعدادی از نمایندگان را از اعلام نظر و حتی رای دادن سیاسی، منع کند. بنابراین اگر تعدادی از نمایندگان اعلام نظر سیاسی کردند و رای سیاسی دادند قانونی برای منع کردن آنان وجود ندارد.

*وزیر پیشنهادی جدید آقای روحانی چطور، وضعیت مجلس را در خصوص آقای فرهادی چگونه می بینید؟

تا کنون نظر اکثریت اعضای مجلس نهم در خصوص دکتر فرهادی مثبت بوده است. با وجود تخصص و تجربه ایشان من انتظار دارم دکتر فرهادی رای اعتماد مجلس را کسب کند. به هر حال من امیدوارم، وزارت علوم پس از مدتی صاحب وزیر شود، شرایط اکنون در مجلس برای ایشان خوب است، امروز این امیدواری وجود دارد که دکتر فرهادی اعتماد اکثریت مجلس را جلب کند. مجلس به اهمیت سامان یافتن وزارت علوم به خوبی واقف است و دوست ندارد این وزراتخانه همچنان بی سامان باقی بماند، متاسفانه عده ای در صدد القای تفکر تقابل میان دولت و مجلس هستند که به نظر من خطای بزرگی است و منافع ملی در این خصوص در نظر گرفته نشده است. د تصور شود که دولت و مجلس در تقابل هستند. همکاری مجلس با دولت و بالعکس خوب است و به نظر من با توجه فضای این روزهای مجلس و حتی نظر برخی از نمایندگان راجع به ایشان، دکتر فرهادی رای اعتماد اکثریت مجلس را خواهد گرفت چون به نظر می رسد تجربه کافی برای اداره یک وزارتخانه را دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز