خبرگزاری کار ایران

نوبخت:

پیشنهاد لایحه بودجه ۹۴ را به زودی تقدیم دولت می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۲۲۵۵۶۹

امروز به دنبال چابک‌سازی دولت، رقابتی کردن فعالیت‌های دولت و ارتقاء سرمایه انسانی هستیم

سخنگوی دولت گفت که پیشنهاد لایحه بودجه ۹۴ به زودی تقدیم دولت می‌شود.

به گزارش ایلنا، محمدباقر نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در هم‌اندیشی مدیران ارشد دولت تدبیر و امید، اقدامات و راهبردهای ترسیم شده در ۲ حوزه برنامه و بودجه و نظام اداری و استخدامی کشور را تشریح کرد.

نوبخت با اشاره به اصل ۱۲۶ قانون اساسی مبنی بر اینکه مسئولیت امور برنامه و بودجه و امور اداری و استخدامی کشور مستقیماً بر عهده رییس‌ جمهوری قرار دارد، اظهار داشت: اجرای این دو گروه از مسئولیت بر عهده معاونت برنامه‌ریزی و معاونت توسعه و سرمایه انسانی تقسیم شده که با دستور رییس‌ جمهور احیاء و فعالیت مجدد سازمان برنامه و بودجه در شورای عالی اداری تصویب شد.

وی با بیان اینکه در ۱۴ ماه گذشته و در چارچوب اهداف دولت تدبیر و امید در حوزه بودجه‌ریزی سه اقدام مهم انجام شده است، گفت: در شهریورماه سال گذشته در کمتر از یک ماه از شروع بکار دولت لایحه اصلاحیه بودجه سال ۹۲ با هدف واقعی کردن منابع و جلوگیری از تشدید تورم به مجلس ارسال شد و با این اقدام موفق شدیم سال گذشته ۲۳ هزار میلیارد تومان در طرح‌های عمرانی سرمایه‌گذاری کنیم.

نوبخت اضافه کرد: در گام دوم بودجه‌ریزی در شش ماهه دوم سال گذشته بودجه سال ۹۳ را تهیه کرده و بعد از سال‌ها در مدت و زمان قانونی آن را به مجلس تقدیم کردیم که تمرکز اصلی در این بودجه اتمام طرح‌های ناتمام با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد به بالا بود.

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: دولت در بودجه‌نویسی دو هدف خروج از رکود و تقلیل نرخ تورم را مورد توجه داشت.

نوبخت گام سوم در حوزه بودجه‌ریزی را تهیه و تنظیم لایحه بودجه سال ۹۴ دانست و گفت: این بودجه تقریباً نهایی شده و در روزهای آینده به هیأت دولت تقدیم خواهد شد تا به کلیات آن رسیدگی شود.

وی افزود: در این بودجه تلاش شده تبصره‌های تکراری که هر سال در قانون بودجه تکرار می‌شد، تضمین شود و این بودجه نیز مانند سال نخست در زمان مقرر و قانونی به مجلس تقدیم خواهد شد.

سخنگوی دولت گفت: بودجه سال آینده به روش عملیاتی یا مبتنی به عملکرد تعیین شده و ساماندهی طرح‌های عمرانی در آن مورد توجه خواهد بود.

وی توجه به طرح‌های بالای ۸۰ درصد رشد فیزیکی کمک به توازن منطقه‌ای و محوری بودن طرح‌های عمرانی از جمله ویژگی‌های بودجه سال آینده است.

نوبخت با اشاره به اهم اقدامات انجام شده در بودجه سال ۹۴ گفت: یکی دیگر از اقدامات مهم که به نوعی نوآوری محسوب می‌شود، این است که قبل از ابلاغ بخشنامه همه دستورالعمل‌های لازم به دستگاه‌های اجرایی ارسال شده و بیش از ۲ هزار نفر ساعت دوره آموزشی در این راستا از سوی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی برگزار شده است.

وی خاطر نشان کرد: در بودجه امسال اگر چه منابع پیش‌بینی شده به طور صددرصد تحقق نیافته اما با صرفه‌جویی در اعتبارات جاری صد درصد اعتبارات عمرانی استانی در نیمه اول سال جاری تخصیص یافته است و تخصیص کامل اعتبارات ۲۴۶ طرح با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد به بالا تا آخر امسال و نیز تخصیص اعتبار پروژه‌ها و طرح‌هایی که رییس‌ جمهور در سفرهای استانی وعده تحقق آنها را به مردم داده‌اند.

سخنگوی دولت در ادامه با اشاره به ویژگی‌های برنامه ششم توسعه گفت: برنامه ششم برنامه‌ای است با استراتژی رشد تولید رقابتی مبتنی بر دانش و در چارچوب اقتصاد مقاومتی و توجه به فرهنگ ایرانی – اسلامی.

نوبخت گفت: مقام معظم رهبری از سال ۸۵ چندین بار الگوی ایرانی اسلامی را مطالبه کرده‌اند که مورد توجه ویژه در تدوین برنامه ششم خواهد بود.

وی در ادامه اقدامات انجام شده در بخش نظام اداری و برنامه‌ریزی منابع انسانی را مورد اشاره قرار داد و گفت: تبیین ساختار و مؤلفه‌های مؤثر در نظام مدیریت کشور طراحی راهبردهای اصلی اصلاح نظام اداری کشور، آسیب‌شناسی وضع موجود و تعیین چالش‌های اصلی و تعیین نقشه راه اصلاحات اداری و تصویب آن در شورای عالی اداری از اهم اقدامات انجام شده در این بخش است.

سخنگوی دولت با اشاره به چالش‌های موجود در نظام اداری کشور گفت: ابهام در نقش هر یک از فعالان توسعه، گسترش غیرمتعارف حجم دولت، تمرکز بیش از حد امور در ستاد دستگاه‌ها، غیرعلمی و ضابطه‌مند نبودن نحوه سازماندهی دستگاه‌ها، نامتناسب بودن ترکیب نیروی انسانی، استخدام حدود نیم میلیون نفر از کارکنان شرکت‌های بخش خصوصی بدون رعایت ضوابط قانونی لازم از مهم‌ترین چالش‌های نظام اداری کشور است.

نوبخت راهبردهای اصلاح نظام اداری را مورد اشاره قرار داد و گفت: امروز به دنبال چابک‌سازی دولت، رقابتی کردن فعالیت‌های دولت و ارتقاء سرمایه انسانی هستیم و در این راستا برنامه‌های اصلاح نظام اداری را در چارچوب مهندسی نقش و ساختار دولت، مدیریت و سرمایه انسانی، توسعه فرهنگ سازمانی، توسعه دولت الکترونیک و هوشمندسازی اداری پیگیری خواهیم کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز