خبرگزاری کار ایران

استاد برنامه‌ریزی شهری دانشگاه تبریز:

مهم‌ترین چالش شهرسازی امروز، عدم موفقیت در بومی‌سازی مباحثمدرن شهری است

asdasd
کد خبر : ۲۲۳۵۷۱

شهرسازی یک رشته صرفاً فنی نیست بلکه مجموعه‌ای از تخصص‌های اجتماعی، اقتصادی و هنر به شمار می رود. / مشکل ما در کنار مسایل فنی، پرداخت به مشکلات اجتماعی است.

یک استاد برنامه‌ریزی شهری دانشگاه تبریز گفت: روند شهرسازی کشورمان، همواره دارای ویژگی‌های منحصر بفرد و پشتوانه‌های تمدنی بوده است؛ اما با این حال، این روند، بعدها بر اثر مسایلی از قبیل تحولات جهانی و انقلاب صنعتی، قطع شده و به این ترتیب، در کنار سایر مباحثوارداتی، شهرسازی جدیدی پدیدار شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا کریم حسین‌زاده‌ دلیر که در آیین گرامیداشت روز جهانی شهرسازی سخن می گفت با بیان این که عدم انطباق این دو رویکرد شهرسازی، بریدن از گذشته و بی‌تاثیر بودن برنامه‌ریزی‌ها را در پی داشته است، تصریح کرد: مهم‌ترین چالش شهرسازی امروز، عدم موفقیت در بومی‌سازی مباحثمدرن شهری است.

وی با اشاره به اینکه شهرسازی یک رشته صرفاً فنی نبوده بلکه مجموعه‌ای از تخصص‌های اجتماعی، اقتصادی و هنر است، افزود: مشکل ما در کنار مسایل فنی، پرداخت به مشکلات اجتماعی است.

رئیس دومین دوره شورای اسلامی شهر تبریز ادامه داد: امروزه، شاهد بزرگ شدن کالبد شهر بدون در نظر گرفتن موضوعات اجتماعی و اقتصادی مرتبط با آن هستیم.

حسین‌زاده‌ دلیر تاکید کرد: در کنار توجه به جایگاه علمی مباحثشهرسازی، باید رویکردهای مدیریت شهری را به بطن زندگی شهروندان ببریم؛ چرا که هدف اصلی تمام سازو کارها در نهایت، به مردم ختم می‌شود.

وی یادآور شد: این دیدگاه که «شهر، واحدی مردمی است که از طریق‌ نهادهای دولتی باید اداره می‌شود» در گذشته، قابل‌قبول بود اما در دیدگاه‌های امروزی، شهر، واحدی است که چینش عناصر مختلف آن به صورت آمرانه قابل قبول نیست.

حسین‌زاده‌‌دلیر افزود: باید به سمتی حرکت کنیم که شهروندان، نقش‌آفرینان اصلی شهر باشند؛ در این صورت ایده‌ها و تفکرات جدید شهرسازی، با جوشش از بطن شهر، به مباحثارزشمند شهری تبدیل خواهد شد.
وی متذکر شد: اگر خواهان کیفی‌سازی مباحثشهری هستیم باید از «حکومت شهری» به «حکمروایی شهری» حرکت کنیم.

گفتنی است کریم حسین زاده دلیر رتبه استاد برتر کشور در رشته شهرسازی را در سالجاری احراز کرده‌ و از چهره های شاخص برنامه ریزی شهری به شمار می رود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز