خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت:

کاهش و کنترل عوامل خطر بیماریهای غیرواگیر به عزم ملی نیاز دارد

asdasd
کد خبر : ۲۲۳۲۶۸

بدون اقدامات پیشگیرانه، هر نظام سلامتی هنگام مواجهه با این گونه مخاطرات، دچار بحران خواهد شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پیامی به مناسبت ۲۳ آبان ماه روز جهانی دیابت اعلام کرد: حدود پنج میلیون نفر مبتلا به دیابت در کشور وجود دارد که بی اطلاعی آنها منجر به عوارض دیررس می شود و هزینه سنگینی را به نظام سلامت تحمیل می کند.

به گزارش ایلنا از پایگاه خبری و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، «سید حسن قاضی زاده هاشمی» در این پیام تاکید کرد که برای کنترل بیماری دیابت ضروری است که مراکز متعددی از جمله وزارتخانه های آموزش و پرورش، ورزش و جوانان، شهرداری ها، رسانه ها و سازمان های مردم نهاد با وزارت بهداشت همراه شوند.

وی در این پیام تصریح کرد: بهبود وضعیت بهداشت عمومی به همراه ارتقای شرایط اجتماعی و اقتصادی زندگی در چند دهه گذشته، سبب شده بسیاری از بیماری های واگیردار و مهلک، از فرهنگ سلامت جوامع پیشرفته حذف شود؛ اما همگام با این پیشرفت، تغییرات گسترده ای در سبک زندگی از تعاملات انسانی تا رژیم غذایی بشر پدید آمده که بیماری های مزمن و غیرواگیر را به مشکل اصلی تهدید کننده سلامت او تبدیل کرده است.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: امروز چهار گروه بیماری غیرواگیر شامل بیماری های قلبی عروقی، سرطان ها، بیماری های مزمن تنفسی و دیابت مهم ترین علل مرگ و میر و ناتوانی بشر هستند. بیماری هایی که بار سنگین مالی به خانواده ها، جوامع و دولت ها تحمیل می کنند.

قاضی زاده هاشمی در این پیام تاکید کرد: از بین اینها دیابت به عنوان بزرگ ترین اپیدمی قرن، بیشترین افزایش را در کل جهان داشته است.

وی یادآور شد: بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی و فدراسیون جهانی دیابت، در حالی که تعداد بیماران دیابتی در سال ۲۰۰۰ میلادی کمتر از ۲۰۰ میلیون نفر بوده است؛ این عدد در حال حاضر به ۳۸۲ میلیون نفر رسیده و پیش بینی می شود در سال ۲۰۳۵ به عدد باور نکردنی ۵۹۲ میلیون نفر برسد.

وزیر بهداشت در ادامه این پیام تصریح کرد: این در حالی است که سالانه ۵ میلیون نفر به علت ابتلا به دیابت جان خود را از دست می‎ دهند؛ به عبارت دیگر هر ۶ ثانیه یک نفر، ۱۱ درصد کل هزینه های بهداشت و درمان جهانی هم صرف درمان دیابت یا عوارض آن می شود و در برخی کشورها این عدد تا ۲۰ درصد از اعتبارات بهداشتی درمانی را در برمی گیرد.

در ادامه این پیام همچنین آمده است: هزینه ای که در کل جهان بیش از ۵۵۰میلیارد دلار در سال برآورد شده است، این مبالغ بیشتر صرف درمان عوارض دیابت مانند مشکلات قلبی عروقی، چشمی، کلیوی و پاها می شود. عوارضی که با تشخیص به موقع و درمان مناسب دیابت قابل پیشگیری است. از سوی دیگر تحقیقات ثابت کرده با تغییر سبک زندگی و آموزش شیوه سالم زیستن، می توان از ۷۰ درصد موارد ابتلا به دیابت نیز پیشگیری کرد.

قاضی زاده هاشمی در این پیام افزود: امروزه زندگی پر استرس، کم تحرکی و مصرف غذاهای پر کالری با ارزش غذایی اندک، سبب چاقی مفرط می شود که خود از دلایل اصلی ابتلا به دیابت است. کنترل این شرایط نیازمند مشارکت تمامی افراد، وزارتخانه ها، سازمان های مردم نهاد و بخش های عمومی و خصوصی است.

وی یادآور شد: مراکز متعددی باید با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همراه شوند؛ از جمله وزارت آموزش و پرورش برای اطلاع رسانی به بیش از ۱۲ میلیون دانش آموز، وزارت ورزش و جوانان برای کمک به گسترش فضاهای ورزشی و ایجاد تحرک در جامعه، شهرداری ها برای تأمین فضای مناسب ورزشی در اماکن عمومی، رسانه ها و به ویژه صدا و سیما برای فرهنگ سازی، سازمان های مردم نهاد برای تشکیل شبکه های فعال مردمی و دیگر موارد.

وزیر بهداشت همچنین تاکید کرد: کاهش و کنترل عوامل خطر بیماری های غیرواگیر به عزمی ملی نیاز دارد و بدون اقدامات پیشگیرانه، هر نظام سلامتی هنگام مواجهه با این گونه مخاطرات، دچار بحران خواهد شد. در چنین شرایطی تخصیص منابع برای کنترل بیماری ها کاری عبثخواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: ۲۳ آبان ماه در ۱۶۰ کشور مختلف جهان، سازمان ها، انجمن ها و متخصصان حوزه سلامت به موضوع دیابت می پردازند. برنامه های ویژه رسانه ای، گردهمایی های عمومی، برگزاری کارگاه های علمی و نشست های خبری و ده ها فعالیت دیگر انجام می پذیرد تا مردم بیشتر با این تهدید کننده بزرگ سلامتی خود آشنا شوند.

وزیر بهداشت در این پیام یادآور شد: در ایران یک هفته به این موضوع اختصاص یافته که امیدوارم با تلاش همه آنها که آستین همت بالا زده اند، شاهد ثمرات شیرین این اقدامات و کاهش بیماری های غیرواگیر به ویژه دیابت در کشور باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز