خبرگزاری کار ایران

توسط موسسه امیرالمومنین علیه السلام کاشان:

مراسم بزرگداشت جرج جرداق مسیحی «عاشق امام علی ع» در کاشان برگزار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۲۲۷۶۴

در پی درگذشت جرج سمعان جرداق، ملقب به «عاشق امام علی علیه السلام» مراسم بزرگداشتی از سوی موسسه امیرالمومنین علیه السلام کاشان روز پنج شنبه، ۲۲ آبان ماه، بعد از نماز مغرب و عشاء در دفتر مرکزی این موسسه واقع در میدان کمال الملک این شهرستان برگزار می‌شود.

در پی درگذشت جرج سمعان جرداق، ملقب به «عاشق امام علی علیه السلام» مراسم بزرگداشتی از سوی موسسه امیرالمومنین علیه السلام کاشان روز پنج شنبه، ۲۲ آبان ماه، بعد از نماز مغرب و عشاء در دفتر مرکزی این موسسه واقع در میدان کمال الملک این شهرستان برگزار می‌شود.

حجه الاسلام حسن‌زاده در گفتگو با خبرنگار ایلنا در کاشان با دعوت از شخصیت‌های حوزوی و دانشگاهی، مسئولین و عموم مردم شهرستان کاشان به ویژه ارادتمندان به حضرت علی علیه السلام به این مراسم گفت: بزرگداشت شخصیت جرج جرداق، تجلیل از نهج البلاغه وتکریم از شخصیت امیرالمومنین علی علیه السلام است.

وی افزود: مولا علی علیه السلام فرا‌تر از مرز‌ها، قومیت‌ها و ادیان بوده و تنها متعلق به شیعه نیست و این موسسه که مجری طرح تخصصی حفظ، ترجمه وتفسیرنهج البلاغه و «موسسه برگزیده وبرترکشور» درحوزه آموزش نهج البلاغه می‌باشد؛ بر خود لازم می‌داند برای شخصیتی که درباره امام اول شیعیان، کتاب‌های بسیاری تالیف کرده است در «کاشان شهر نهج البلاغه» مراسم یادبود برگزار کند.

مدیر عامل موسسه امیرالمومنین علیه السلام کاشان با اشاره به سخنان آیت الله نمازی نماینده ولی فقیه در کاشان در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شهرستان که گفته‌اند: «جرج جرداق با اینکه مسیحی بود اما فکر و عقیده‌ای ولایی داشت که مرگ وی، ضایعه‌ای برای مسیحیان جهان و مسلمانان محسوب می‌شود» خاطر نشان ساخت: جرج جرداق کسی بود که پس از شناخت امیرالمومنین علیه السلام، کسی را شایستهٔ نوشتن نیافت و پیشنهاد‌ها در مورد نگارش از شخصیت‌های دیگر را رد کرد و تا پایان عمر بر سر عقیدهٔ خود ایستاد.

وی به جایگاه رفیع نویسنده کتاب‌هایی درباره امام علی علیه السلام نزد علمای شیعه و ملت ایران و جهان اسلام به ویژه تشیع اشاره کرد و آن را ناشی از ارتباط عمیق او با نهج البلاغه و علی علیه السلام دانست و افزود: جرج جرداق یک نویسنده مسیحی بود اما با انصاف به امام علی علیه السلام نگریست و در باره این امام بزرگ قلم زد.

مبتکرطرح تخصصی حفظ نهج البلاغه در کشور گفت: جرج جرداق، دائره المعارف «علی؛ ندای عدالت انسانی» را در ۵ مجلد تحت نام‌های «علی و حقوق بشر»، «علی و انقلاب فرانسه»، «علی و سقراط»، «علی و دوران او» و «علی و ناسیونالیسم عربی» را به رشته تحریر در آورد و به عنوان پیوست این کتاب‌ها نیز «روائع نهج البلاغه» را نوشت.

حجه الاسلام حسن‌زاده تصریح کرد: جرج جرداق در وصف حضرت علی علیه السلام می‌گوید: «ای روزگار کاش می‌توانستی همه قدرت‌هایت را، و‌ای طبیعت، کاش می‌توانستی همه استعداد‌هایت را در خلق یک انسان بزرگ، نبوغ بزرگ و قهرمان بزرگ جمع می‌کردی و یک بار دیگر به جهان ما یک علی دیگر می‌دادی.»

مدیر عامل موسسه امیرالمومنین علیه السلام کاشان در خصوص نحوه علاقه‌مندی جرج جرداق به حضرت علی علیه السلام گفت: وی در خاطراتش می‌گوید: «عشق من به امام علی علیه السلام به عنوان یک مسیحی ارتدوکس و عرب زاده‌ای اصیل، به دوران کودکی‌ام باز می‌گردد؛ سردر منزل ما، آذینی از عبارتی زیبا داشت؛ آزذنی که تمام اعضای خانواده برای آن احترامی خاص قائل بودیم و پدرم، به عنوان یک معمار ساختمان و برادر بزرگترم فواد به عنوان یک ادیب و شاعر، شیفته آن بودند و آن عبارت چنین بود: «لافتی الا علی لا سیف الا ذوالفقار.»

حجه الاسلام حسن‌زاده افزود: به گفته جرج جرداق، وی هرچه قدر از نهج البلاغه را که در توانش بود؛ حفظ می‌کرد و در خصوص نهج البلاغه گفته است: «جاذبه‌های کلمات امام علی علیه السلام، شوری در من ایجاد کرد که ۲۰۰ بار نهج البلاغه را مطالعه کردم.»

وی افزود: استفاده ازاین سخن جرج جرداق، باعثجذب علاقه مندان به کتاب شریف نهج البلاغه درکاشان گردید و به راستی ما که خود را از شیعیان امام علی علیه السلام می‌شماریم و ادعای محبت و ولایت او را داریم؛ چندبار نهج البلاغه را خوانده‌ایم؟ و با مفاهیم ارزشمند آن به چه میزان آشنایی داریم؟ ما که در خانواده‌ای شیعه، از پدر و مادری شیعه و از خاندان شیعه و در کشور شیعیان قرار داریم؛ چرا باید با نهج البلاغه بیگانه باشیم!؟

گفتنی است جرج جرداق نویسنده، شاعر، نمایشنامه نویس، متفکر مسیحی، استاد ادبیات و فلسفه اسلامی دانشگاه بیروت
در سال ۱۹۳۱ میلادی در منطقه مرجعیون در جنوب لبنان متولد شد و روز چهارشنبه هفته گذشته، ۱۴ آبان ماه، در سن ۸۴ سالگی در بیروت پایتخت لبنان درگذشت و پیکر وی بعداز مراسم مذهبی به زادگاهش مرجعیون درجنوب این کشور منتقل و در آرامگاه خانوادگی‌اش به خاک سپرده شد.

لازم به ذکر است مراسم بزرگداشت جرج جرداق مسیحی همراه با ختم قرآن، نهج البلاغه خوانی و قرائت دعای کمیل امام علی علیه السلام خواهد بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز