خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل انجمن ناشران بین‌المللی:

نوسانات شدید ارز و تحریم‌ها آسیب زبادی به ناشران بین‌المللی وارد کرده‌است

asdasd
کد خبر : ۲۲۲۷۱۶

تمام ناشران شرکت‌کننده مکلفند قیمت کتاب‌ها و ارز مورد استفاده را یکسان‌سازی و هماهنگ کنند و چنانچه بازدیدکننده‌ای با موردی خلاف مواجه شد؛ می‌تواند پیگیری کند.

نشست خبری دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتب کاربردی و دانشگاهی؛ امروز چهارشنبه(۲۱ آبان) در محل انجمن ناشران بین‌المللی ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ مدیرعامل انجمن ناشران بین‌المللی در این نشست به تبیین و بیان ویژگی‌های این دوره از نمایشگاه کتب خارجی پرداخت.

حامد میرزابابایی؛ ماهیت وجودی برپایی چنین نمایشگاهی را پرکردن خلاء بین دو نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عنوان کرد و اظهار داشت: سال‌های گذشته در فاصله زمانی دو نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نمایشگاه علوم ونمایشگاه بهداشت با همکاری وزارت علوم و تحقیقات و فناوری ووزارت بهداشت و درمان برپامی‌شد و در آن کتب خارجی به اساتید دانشجویان و پژوهشگران ارائه می‌شد. با حذف این دو نمایشگاه ما عملا یک فاصله زمانی طولانی یکساله برنامه برای ارائه کتابهای خارجی و مرجع نداشتیم که این نمایشگاه سعی در برطرف کردن این مشکل دارد.

او ادامه داد: کیفیت و کمیت برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتب کاربردی و دانشگاهی در طی این سال‌ها ارتقا یافته است و تمام تلاش خود را برای ارائه کتابهایی با نوبت چاپ و ویراش جدید آن هم به صورت اورجینال به کار گرفته است.

وی با اشاره به مشکلات برپایی چنین نمایشگاهی در ایران گفت: نمایشگاه در ایران عموما معنی فروشگاه فصلی را می‌دهد که این مطابق با استانداردهای نمایشگاه در سطح جهانی نیست البته این مشکل به دلیل عدم وجود ویترین و توزیع و فروش مناسب وجود دارد که دست ما را مجبور می‌کند در این نمایشگاه تنها به عرضه مستقیم کتاب بپردازیم.

میرزابابایی در ادامه از چالش‌های پیش روی صنعت نشر و به ویژه نشر بین الملل صحبت و بیان کرد: شرایط مالی و بستر نامناسب اقتصادی همه اصناف را متاثر کرده است اما بخش کتاب بین‌الملل در این بین آسیب جدی‌تری دیده چراکه هم با نوسانات شدید ارز مواجه شده و هم به دلیل تحریم‌ها با مشکل خرید و ورود کتاب به کشور درگیر بوده است.

وی سپس به محدودیت‌های یارانه‌ای و سوبسید برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتب کاربردی و دانشگاهی اشاره کرد و گفت: در این دوسال بخش ارزی از نمایشگاه بین‌المللی کتاب کاملا حذف شده است. در چنین شرایطی حذف سوبسید و یارانه ویژه برای برگزاری این نمایشگاه باعثشده تا برپایی این نمایشگاه به عنوان تنها نمایشگاه تخصصی کتابهای خارجی هزینه‌های سنگینی برای خود ناشران و انجمن ناشران بین‌المللی ایرانیان داشته باشد.

او در ادامه گفت: یکی از اصلیترین هزینه‌های برپایی نمایشگاه به تامین محل برگزاری برمی‌گردد ما برای تامین این هزینه هم از ناشران مبالغی دریافت کردیم و هم بخش قابل توجهی را از صندوق انجمن پرداخت کردیم و به همین دلیل است که تنها اعضای انجمن امکان ثبت نام دراین نمایشگاه را داشتند.

مدیرعامل انجمن ناشران بین‌المللی در رابطه با اقدمات صورت گرفته برای برپایی یک نمایشگاه امن گفت: تمام سعی خود را می‌کنیم که نمایشگاهی عاری از مفاسد اخلاقی و حرفه‌ای برپا کنیم. تمام ناشران شرکت کننده مکلفند قیمت کتاب‌ها و ارز مورد استفاده را یکسان سازی و هماهنگ کنند و چنانچه بازدیدکننده‌ای با موردی خلاف این مواجه شد؛ می‌تواند پیگیری کند.

میرزابابایی سپس به ارائه آماری حاشیه‌ای از کتاب‌های شرکت داده شده در این نمایشگاه پرداخت و گفت: ارزان‌ترین کتاب در این دوره ۱۰ هزار تومان و گران‌ترین کتاب خارجی ۴۸ میلیون تومان قیمت دارد. از میان کتابهای موجود بیش از ۳۷ هزار عنوان کتاب انگلیسی چاپ شده در سالهای ۲۰۱۰ به بعد و۳۶۰۰ عنوان کتاب چاپ سال ۲۰۱۴ هستند.

او با اشاره به برپایی نمایشگاه تخصصی کتابهای دانشگاهی به صورت موازی با نمایشگاه بین‌المللی کتب کاربردی و دانشگاهی گفت: در دوره اول که این نمایشگاه برپا می‌شد؛ نشست‌های مشترکی با ناشران دانشگاهی داخلی صورت دادیم تا به یک تجمیع نهایی با آن‌ها برسیم اما برنامه آن‌ها پیش بردن نمایشگاه به سمت نمایشگاهی سوبسیدی و یارانه‌ای بود که از دید ما مانع استقلال و پیش‌برد اهداف صنفی می‌شد. در حقیقت این دو ماهیت جدا ما را برآن داشت تا نمایشگاه را به صورت جداگانه برگزار کنیم اما در حال حاضر هم اگر ناشران دانشگاهی داخلی مایل به عملکرد در چارچوب قواعد این نمایشگاه باشند؛ مانعی برای کار کردن با هم نمی‌بینیم.

وی در پایان گفت: متاسفانه بخش بزرگی از چاپ افست کتابهایی که ناشران بین‌المللی برای تهیه نسخه اورجینال آن‌ها هزینه‌های مالی و روانی زیادی متحمل می‌شوند توسط ناشران دانشگاهی داخلی عرضه می‌شود که این می‌تواند آسیب جبران‌ناپذیری به حوزه ناشران بین‌المللی ایران وارد کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز