خبرگزاری کار ایران

موسوی خلخالی در گفت‌وگو با ایلنا:

مرجعیت نقش موثری در تامین امنیت عراق دارد

asdasd
کد خبر : ۲۱۹۸۹۰

ایران کشوری ست که تجربه مبارزه با داعش را دارد تا جایی که پیروزی های به دست آمده در شهر عاملی از همین تجربه‌ها نشات گرفت است به طوری که وزیر خارجه عراق تاکید کرده است که اگر ایران نبود، بغداد سقوط کرده بود اما مجموع کمک‌های ایران و دستور مرجعیت باعثشد تا نیروهای مردمی از داخل کشور عراق برای دفاع از کشورشان به وجود بیاید که در مجموع باعثعقب‌نشینی داعش در بیشتر مناطق شده است.

پروژه ورود داعش به عراق که پس از پرونده سوریه رخ داد، با اشتباهات سیاسی و دیپلماتیکی خاصی روبه‌رو بود که داعش و سرکردگان آن در محاسبات خود نسبت به آن توجه نداشتند و همین امر باعثنابودی آنها در عراق خواهد شد. در همین حال، تثبیت و تقویت نیروهای مردمی از یک طرف و مرجعیت از طرف دیگر می‌تواند در مقابله با این گروه تروریستی نقشی کلیدی داشته باشد.

«مرتضی موسوی خلخالی» کارشناس جهان عرب در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: اصولاً داعش با ورودش به عراق مرتکب یک اشتباه کلیدی و اساسی شد به این دلیل که وهابی‌ها و بعثی‌ها به دنبال حضور آنها در عراق هستند و به نوعی تامین کننده منابع مالی و انسانی آنها هستند و به این دلیل می‌توان گفت که وهابی‌ها و بعثی‌ها به نوعی در محاسبه‌های سیاسی خود اشتباه کردند.

وی ادامه داد: دولت عراق مورد تایید کشورهای جهان است و یک وجهه بین‌المللی در این میان دارد و همین علت معادله حضور داعش در عراق را تغییر خواهد داد به طوری که دیده شد در چند روز گذشته بر اثر قتل عام مردمان اهل تسنن توسط داعش، مرجعیت در عراق فوراً عکس‌العمل نشان داد چرا که در ماه‌های اخیر نیز همین مرجعیت توانست نقش موثری را در تامین امنیت عراق بازی کند به طوری که با یک فتوا یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از مردم عراق برای مشارکت در تامین امنیت این کشور بسیج شدند و این خود یک حرکت گسترده در دفاع از عراق و مبارزه با داعش بود.

وی تصریح کرد: یک سوم مرز عراق با کشورهایی مانند اردن و عربستان سعودی مشترک است و به همین دلیل است که این تروریست‌ها هم از لحاظ مالی و هم از لحاظ انسانی و تجهیزاتی تقویت می‌شوند.

این کارشناس مسائل جهان عرب با اشاره به نقش ایران و همچنین نیروهای مردمی در دفع حملات تروریستی داعش گفت: ایران کشوری است که تجربه مبارزه با داعش را دارد تا جایی که پیروزی‌های به دست آمده در شهر عاملی از همین تجربه‌ها نشات گرفت است به طوری که وزیر خارجه عراق تاکید کرده است که اگر ایران نبود، بغداد سقوط کرده بود اما مجموع کمک‌های ایران و دستور مرجعیت باعثشد تا نیروهای مردمی از داخل کشور عراق برای دفاع از کشورشان به وجود بیاید که در مجموع باعثعقب‌نشینی داعش در بیشتر مناطق شده است.

وی با اشاره به نقش نیروهای مردمی در مقابله با تروریست‌ها گفت: دولت عراق باید نیروهای مردمی را استخدام کرده و به نوعی آنها را تامین و تثبیت کند تا آماده دفاع همه‌جانبه در مقابل تروریست‌ها باشند و با این کار می‌تواند امنیت خود را بومی کند که این عمل مطمئناً از تشدید و رخ دادن اقدام‌های تروریستی در عراق جلوگیری خواهد کرد.

خلخالی با اشاره به بمب‌گذاری و اقدام‌های تروریستی اخیر در بغداد، گفت: این بمب‌گذاری‌ها با شکست‌های داعش افزایش خواهد یافت چراکه بمب‌گذاری یک نوع ترور کور محسوب می‌شود و این اقدام‌ها تنها با هدف از بین بردن شیعیان صورت نمی‌گیرد چرا که اهل تسنن را نیز در بر گرفته است و این‌که چرا این بمب‌گذاری‌ها صورت می‌گیرد، باید گفت که اصولاً داعش با اسلام مثبت‌گرا مخالف است و برای پیاده کردن اهداف خود به شیعه بودن یا سنی بودن توجهی ندارد و تنها به دنبال تحقق خواسته‌های خود است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز