خبرگزاری کار ایران

درکمیسیون کشاوزی اتاق بازرگانی اصفهان عنوان شد:

چاه‌های سمیرم خشک شده اند؛ چرا طرح انتقال آب ا زاصفهان به رفسنجان را تصویب می‌کنند؟

asdasd
کد خبر : ۲۱۹۴۷۶

در بالا دست سمیرم آب برای کشاورزی وجود ندارد و چاه‌های متعدد خشک شده است، این در حالی‌ست که طرح‌های انتقال آب از استان به راحتی به تصویب می رسد.

نماینده پیشین مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از طرح انتقال آب ونک _ سولگان به رفسنجان گفت: با وجودی که استان اصفهان با بحران آب روبروست، انتقال آب به خارج از حوزه استان قابل تامل است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، «علی افشاری» با اشاره به کمبود آب در ونک سمیرم گفت: در بالادست سمیرم آب برای کشاورزی وجود ندارد و چاه‌های متعدد خشک شده است و این در حالیست که طرح‌های انتقال آب از استان به راحتی به تصویب می‌رسد.

رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق اصفهان نیز از اختصاص جلسه آینده شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی استان اصفهان به مسایل و مشکلات کشاورزی خبر داد.

«مصطفی حجه فروش» در هفتمین جلسه کمیسیون کشاورزی اتاق اصفهان تصریح کرد: تشکل‌های کشاورزی استان مسایل و مشکلات این بخش را همراه با راهکار‌ها به دبیرخانه شورای گفتگو واقع در اتاق اصفهان ارایه کنند.

وی افزود: بخش کشاورزی خصوصی‌ترین بخش کشور به شمار می‌آید و با کمک شورای گفتگو می‌توان قوانینی که برای این بخش اجرا نمی‌شود را مورد تاکید قرار داد تا سازمان‌های مرتبط مکلف به اجرا شوند.

افزایش هزینه حمل بار از ترکیه، صادرات محصولات کشاورزی را با چالش روبرو کرده است.

نایب رییس کمیسیون کشاورزی اتاق اصفهان در این جلسه دیپلماسی اقتصادی را یکی از حلقه‌های مفقوده اقتصاد ایران برشمرد و گفت: طی سالهای گذشته به دیپلماسی اقتصادی توجهی نمی‌شد و امیدواریم که دولت بتواند با اتخاذ تصمیمات صحیح در عرصه بین المللی زمینه رونق تجارت و تولید را برای فعالان اقتصادی فراهم سازد.

«حمیدرضا مومنی» در بخش دیگری از سخنان خود به افزایش ۵ میلیون تومانی هزینه حمل ترانزیت کالا از کشور ترکیه اشاره کرد و گفت: کشور ترکیه بابت هر کامیون ایرانی که از مرز این کشور عبور می‌کند ۵ میلیون تومان عوارض غیر از عوارض معمول دریافت می‌کند و صادرکنندگان محصولات کشاورزی ایران دراین زمینه با چالش روبرو شده‌اند.

وی افزود: کامیون‌های ایرانی برای سوخت گازوییل در مرز بازرگان باید هر لیتر را به قیمت آزاد پرداخت کنند که هزینه‌های حمل را برای صادرکننده افزایش می‌دهد.

وی خواستار توجه دولت به مسایل و مشکلات صادرکننده محصولات کشاورزی شد و گفت: دولت با مهیا ساختن شرایط مناسب برای تولید و تجارت فعالان اقتصادی می‌تواند مشکلات اجتماعی و اقتصادی خود را برطرف کند.

کشاورزی استان اصفهان نیازمند اتاق فکر با حضور تشکل‌های کشاورزی و دانشگاهیان است

«مهدی بصیری»، مسوول کمیته آب اتاق اصفهان، در این جلسه گفت: کمبود آب برای کشاورزی، نبود برنامه برای خرید تضمینی از کشاورزان، واردات بی‌رویه و صدور پروانه‌های متعدد چاه از جمله مشکلات بخش کشاورزی استان است.

وی با انتقاد از هدر رفتن منابع مالی جهت آبیاری بارانی در تولید محصولات کشاورزی گفت: به دلیل بالا بودن سرعت تبخیر این قبیل آبیاری‌ها بد‌ترین شیوه محسوب می‌شود. علاوه بر این سفره‌های آب زیرزمینی نیز تامین نمی‌شود و اغلب آب به صورت افشانه در هوا تبخیر می‌شود.

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق اصفهان خواستار تشکیل اتاق فکر کشاورزی استان شد و گفت: حضور سازمان جهاد کشاورزی، بخش خصوصی و دانشگاهیان در این اتاق می‌تواند موضوعات مرتبط با بخش کشاورزی را به صورت علمی و تجربی مورد بررسی قرار دهد.

بصیری افزود: این اتاق می‌تواند تمامی طرح‌های کشاورزی استان با استفاده از منابع و ظرفیت‌های موجود مورد بررسی قرار دهد.

استان اصفهان به دلیل کم آبی با بحران تولید گوشت و شیر روبروست

«مجید خشوعی»، عضو کمیسون کشاورزی اتاق اصفهان، از تعطیل شدن واحدهای دامداری متعدد در استان خبر داد و گفت: استان اصفهان در تولید شیر و گوشت رتبه نخست در کشور را داراست ولی به دلیل کمبود آب برای تامین خوراک دام با کاهش تولید این دو محصول مواجهیم.

وی تصریح کرد: با وجودی قیمت گوشت خام کاهش یافته است ولی قیمت فرآورده‌های گوشتی و محصولات مرتبط کاهش نیافته و دامداران در این راستا متضرر شده‌اند.

تامین آب برای کشاورزان بر اساس نظرات دولت نباشد

«منوچهر خراجی»، دیگر عضو کمیسیون، با انتقاد از بی‌توجهی مسوولین نسبت به خواست‌های کشاورزان و دامداران استان اصفهان گفت: اگر آب زاینده رود در مرداد و شهریور ماه باز می‌شد کشاورزان می‌توانستند محصولات بیشتر و بهتری نسبت به کشت پاییزه تولید کنند.

وی افزود: دولت بر اساس دیدگاه‌های خود اقدام به تامین آب برای کشت پاییزه کشاورزان استان می‌کند واین در حالیست که باید از آب موجود بیشترین استفاده را برای تولیدات محصولات کشاورزی برد.

خراجی اضافه کرد: تولید خوراک دام در دشت‌های اصفهان یکی از مهم‌ترین مزیت‌ها برای دامداری استان بوده است زیرا هزینه تامین علوفه برای دامداران نسبت به سال گذشته ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

وی یادآور شد: استان اصفهان دارای ۶۴ هزار واحد دامپروری بوده که به دلیل بحران آب و نبود خوراک دام اغلب آنان تعطیل شده است.

خراجی اضافه کرد: جو، گندم وکنجاله را می‌توان از خارج وارد کرد ولی علوفه از نظر اقتصادی برای واردات مقرون به صرفه نیست.

سرانه تحقیق در بخش کشاورزی اندک است

«محمدرضا کیانی»، دیگر عضو کمیسیون، در این جلسه از پایین بودن سرانه تحقیق به ازای هر ایرانی در کشور انتقاد کرد و گفت: تولید غذا برای هر ایرانی نیازمند تحقیق و پژوهش تا بر اساس اطلاعات و آمار دقیق بتوان برنامه ریزی برای تولید و مصرف کرد که متاسفانه این رویکرد در نزد مسوولین تصمیم ساز کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

کودهای آلی از زمین‌های کشاورزی حفاظت می‌کند

«سیروس فرهمند»، مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، در این جلسه پرداخت یارانه برای کودهای آلی می‌تواند زمین‌های کشاورزی از مرگ تدریجی براثر کودهای شیمیایی نجات پیدا می‌کند.

وی خواستار افزایش بهره وری تولید در بخش کشاورزی شد و گفت: افزایش بهره وری می‌تواند محصولات بیشتری در هر هکتار تولید کند.

وی با انتقاد از سهم اندک کشاورزی از صندوق توسعه ملی گفت: سال گذشته تنها ۱۰ درصد منابع بانکی به بخش کشاورزی اختصاص یافته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز