خبرگزاری کار ایران

معاون ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز خبر داد:

کاهش مصرف بنزین باوجود افزایش تعداد خودرو در کشور

asdasd
کد خبر : ۲۱۹۴۲۷

در ۶ ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بیش از ٣٢ درصد کاهش مصرف سوخت مایع در بخش نیروگاهی کشور را شاهد هستیم و این مساله بدین معنی است که عملا حجم قاچاق سوخت از طریق انحراف سهیمه‌های تخصیصی به ٨٢ نیروگاه فعال کشور کاهش داشته است.

مصرف بنزین در کشور باوجود افزوده شدن بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار وسایط نقلیه موتوری به ناوگان حمل و نقل بنزینی کشور با کاهش همراه بوده است.

به گزارش ایلنا و به نقل از ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، علیرضا بیات، معاون برنامه ریزی، نظارت و هماهنگی اقتصادی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان مطلب بالا، میزان رشد مصرف سوخت در فاصله زمانی ۶ ماهه نخست سال جاری نسبت به سال قبل را ٢, ٥ درصد اعلام کرد.

وی افزود: در ۶ ماهه نخست سال ١٣٩٢ نسبت به مدت مشابه در سال ماقبل با افزایش ٧ درصدی مصرف بنزین در کشور مواجه بودیم، این درحالی است که از ابتدای مهرماه ٩٢ تا انتهای شهریور ماه ١٣٩٣ با توجه به افزایش بیش از یک میلیون و ٣٠٠ هزار عددی وسایط نقلیه بنزینی موفق به جلوگیری از رشد مصرف شده‌ایم.

بیات رشد میزان مصرف بنزین در بازه زمانی مهرماه سال ٩٢ تا شهریور ماه سال جاری را نسبت به مدت مشابه در سال ماقبل ۴, ٥ درصد اعلام و تصریح کرد: میزان کاهش مصرف سوخت در بخش ناوگان حمل و نقل بنزینی کشور قابل ملاحظه است.

کاهش مصرف سوخت در نیروگاهها

معاون ستادمرکزی مبارزه با قاچاق کالا وارز با بیان این که یکی از اصلی‌ترین مجاری انحراف فرآورده‌های نفتی از شبکه رسمی توزیع و تبدیل آن به قاچاق سوخت، بخش نیروگاهی کشور است، در تشریح میزان کاهش سوخت در این بخش گفت: در سال ١٣٩١ در مجموع ٢٠ میلیارد لیتر سوخت مایع در اختیار نیروگاههای کشور قرار گرفت، این درحالی است که در سال ٩٢ این میزان به ٢٧ میلیارد لیتر افزایش پیدا کرد.

بیات میزان سوختی که در سال ٩١ در اختیار نیروگاهها قرارگرفته است را ٥٥ میلیون لیتر اعلام کرد و افزود: این میزان درسال ٩٢ به حدود ٧٥ میلیون لیتر افزایش یافت که رشدی حدود ۴٥درصدی را نشان می‌دهد.

وی گفت: در ۶ ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بیش از ٣٢ درصد کاهش مصرف سوخت مایع در بخش نیروگاهی کشور را شاهد هستیم و این مساله بدین معنی است که عملا حجم قاچاق سوخت از طریق انحراف سهیمه‌های تخصیصی به ٨٢ نیروگاه فعال کشور کاهش داشته است.

بیات تمرکز ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز را بر بهره‌گیری از اقدامات پیشگیرانه اعلام کرد و افزود: در حوزه سوخت با توجه به این که ١٠٠ درصد فرآیند توزیع در اختیار شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی قرار دارد به مدیریت توزیع و بهینه سازی سهمیه‌ها در بخشهای مختلف متمرکز شده‌ایم و با تلاش خوب مدیران شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی کشور در سال جاری قاچاق سوخت روندی کاهشی را در پیش گرفته است.

معاون برنامه ریزی، نظارت و هماهنگی اقتصادی ستاد، میزان کاهش توزیع و مصرف ٥ فرآورده یارانه‌ای شامل نفت و گاز، نفت سفید، نفت کوره، بنزین وگازمایع که دولت روزانه میلیاردها تومان یارانه برای آنها پرداخت می‌کند را در شش ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۶, ٨ درصد اعلام کرد و گفت: این در حالی است که در سال جاری هم تعداد وسایل نقلیه افزایش داشته و هم صنایع و کشاورزی کشور فعال‌تر بوده‌اند.

وی عنوان کرد: با توجه به این میزان کاهش در مصرف روزانه حدود ١۴ میلیون دلار صرفه جویی ارزی صورت می‌گیرد که با توجه به آمادگی کشورهای همسایه برای خرید محصولات فرآورده‌های نفتی کشورمان، این میزان صرفه جویی در مصرف داخلی می‌تواند به صادرات این فرآورده‌ها بیانجامد.

گاز سوز شدن نیروگاهها

معاون برنامه ریزی، نظارت و هماهنگی اقتصادی ستاد مرکزی مبارزه باقاچاق کالا وارز با اشاره به افتتاح قریب الوقوع تمام واحدهای فاز ١٢ مجموعه پالایشگاهی پارس جنوبی گفت: با اجرایی شدن این پروژه، تولید گاز کشور به لحاظ کمی و کیفی به حدی از استاندارد خواهد رسید که می‌توانیم امیدوار باشیم انتقال گاز پایدار به مجموعه نیروگاهی کشور که به این سیستم سوخت مجهز هستند، اجرایی شود.

وی تامین گاز پایدار برای نیروگاهها را علاوه بر مزیتهای زیست محیطی که استفاده از سوخت پاک را در برخواهد داشت موجب ارتقاء ظرفیت صادرات فرآورده‌های نفتی کشور دانست و اعلام کرد: این مساله کشور را به یکی از صادر کنندگان فرآورده‌های پالایشگاهی تبدیل خواهد کرد.

بیات افزود: براساس برنامه ریزیهای وزارت نفت درسه ماهه نخست سال ٩۴ فاز١٢ پارس جنوبی به صورت کامل وارد شبکه سراسری خواهد شد و از هم اکنون این وزارتخانه برنامه ریزیهایی برای احیای بازارهای صادراتی در این زمینه دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز