خبرگزاری کار ایران

عضو گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه:

پیمان پولی ایران و روسیه می‌تواند اثرات منفی تحریم‌ها را خنثی کند

asdasd
کد خبر : ۲۱۹۳۲۲

بیشترین تبادل تجاری ما با ۱۶ کشور است که روسیه یکی از این کشورهای مهم به شمار می‌رود. اما دلیل اصلی انتخاب ما برای گزینش روسیه در عقد پیمان پولی به نقاط مشترک به ویژه تحریم‌های دو کشور در عرصه بین‌المللی مربوط می‌شود که می‌تواند باعثافت اثر تحریم‌ها در آینده باشد.

عضو گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه با اشاره به پیشنهاد پیمان پولی ایران و روسیه در جهت خنثی سازی تحریم‌های اقتصادی، اعلام کرد: در صورت عقد این پیمان انتقال و آزادسازی ارز، مدیریت نوسانات ارز، تقویت نقش ارز‌های داخلی در تجارت‌های خارجی و تسهیل و ارزان شدن انتقال ارز در تجارت‌های بین‌المللی تقویت خواهد شد. این پیشنهاد هم اکنون در کمیسیون‌های بودجه، اقتصادی و بانک‌های روسیه در حال بررسی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هادی قوامی در تشریح سفر گروه دوستی پارلمانی ایران به روسیه در نشستی با اصحاب رسانه به پیشنهاد ایران مبنی بر پیمان پولی بین تهران و مسکو اعلام کرد: میل به استقلال نقطه مشترک ایران وروسیه است. بدین ترتیب که در کشور نمی‌خواهند در واشنگتن یا بانک جهانی برای آن‌ها تصمیم‌گیری شود. این در حالی است که دو کشور با تحریم‌هایی رو به رو هستند که با توجه به روابط سیاسی طرفین و همچنین اهمیت تجارت خارجی و بین‌المللی ما مدلی را به مسئولان روسی پیشنهاد دادیم تا اثرات منفی تحریم‌ها را کاهش دهیم.

این عضو گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه در تشریح اثرات مثبت این پیمان پولی اضافه کرد: در صورت عقد این پیمان انتقال و آزادسازی ارز، مدیریت نوسانات ارز، تقویت نقش ارز‌های داخلی در تجارت‌های خارجی و تسهیل و ارزان شدن انتقال ارز در تجارت‌های بین‌المللی تقویت خواهد شد. این پیشنهاد هم اکنون در کمیسیون‌های بودجه، اقتصادی و بانک‌های روسیه در حال بررسی است.

وی همچنین به تجارب جهانی در عقد پیمان‌های پولی اشاره کرده و افزود: طی دو دهه اخیر قریب به ۴۷ پیمان پولی بین ۳۲ کشور صورت گرفته که آخرین آن پیمان پولی بین چین و سوئیس بود که به مدت سه سال و به سقف ۲۱ میلیارد فرانک سوئیس بسته شد. با توجه به این تجارب جهانی و روابط سیاسی ایران و روسیه دو کشور می‌توانند تلاش کنند تا زمینه‌های مساعد برای این پیمان پولی را مساعد سازند. با فراهم شدن زمینه عقد پیمان پولی باعثمی‌شود تا بدون نیاز به ارز واسطه مانند دلار مبادلات تجاری صورت بگیرد.

قوامی همچنین به تحلیل آماری صادرات و واردات ایران در سال‌های اخیر اشاره کرد و ادامه داد: بیشترین تبادل تجاری ما با ۱۶ کشور است که روسیه یکی از این کشورهای مهم به شمار می‌رود. اما دلیل اصلی انتخاب ما برای گزینش روسیه در عقد پیمان پولی به نقاط مشترک به ویژه تحریم‌های دو کشور در عرصه بین‌المللی مربوط می‌شود که می‌تواند باعثافت اثر تحریم‌ها در آینده باشد.

وی با اشاره به مهم‌ترین کالاهای وارداتی و صادراتی بین ایران و روسیه افزود: گندم، ذرت، آهن، کاغذ و روزنامه و همچنین سیگار از مهم‌ترین کالاهای وارداتی ما در تبادلات تجاری ما با روسیه است که در مقابل سیمان، سبزیجات، هیدروکربنات‌ها و صیفی‌جات مهم‌ترین صادرات ما به این کشور است..

این عضو گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه تصریح کرد: پیشنهاد ما به طرف روسی عقد پیمان پولی به مدت یک سال و تا سقف ۳۰۰میلیارد دلار است که در اولین دستور کار ما با مجلس دومای روسیه قرار می‌گیرد و می‌تواند در قالب پیمان‌های دو یا سه جانبه عملیاتی شود.

وی در پایان به بازدید از کشور چچن در قالب سفر به روسیه اشاره کرد و ادامه داد: ظرفیت‌های بسیار زیادی در این کشور مسلمان وجود دارد ک با توجه به توصیه‌های رهبری برای کشت‌های فراسرزمینی ما می‌توانیم چچن را به عنوان یک مقصد مناسب انتخاب نماییم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز