خبرگزاری کار ایران

انعقاد تفاهم‌نامه صدا و سیما با اداره کل ورزش و جوانان فارس، اثرات مثبتی به دنبال خواهد داشت؛

سلامتی و پویایی جامعه با همکاری رسانه‌ها محقق می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۱۹۱۱۶

برای ایجاد پویایی، سلامت و توسعه ورزش، دستگاه‌های مختلفی می‌توانند در یک جامعه نقش آفرینی کنند اما در این میان به نظر می‌رسد نقش رسانه ملی و دستگاه متولی ورزش و جوانان، نقش پررنگ‌تری است که در صورت نزدیک‌تر شدن هرچه بیشتر این دو دستگاه با یکدیگر باید شاهد آثار مثبتی در حوزه ورزش، جوانان و سلامت جامعه باشیم.

برای ایجاد پویایی، سلامت و توسعه ورزش، دستگاه‌های مختلفی می‌توانند در یک جامعه نقش آفرینی کنند اما در این میان به نظر می‌رسد نقش رسانه ملی و دستگاه متولی ورزش و جوانان نقش پررنگ تری است که در صورت نزدیک‌تر شدن هرچه بیشتر این دو دستگاه با یکدیگر باید شاهد آثار مثبتی در حوزه ورزش، جوانان و سلامت جامعه باشیم.

به گزارش ایلنا از شیراز، اهمیت دادن به مقوله مهم ورزش، یکی از مسائلی است که باید در هر جامعه‏‌ای مورد توجه قرار گیرد چراکه ورزش یکی از اجزای جدانشدنی هر جامعه‏‌ای محسوب می‌شود و توجه به آن و برنامه‌‏ریزی در جهت انجام آن تلاشی بایسته و درخور را می‌‏طلبد.

افراد جامعه صرف‌نظر از این‌که خود، چقدر به ورزش می‌پردازند، به شنیدن اخبار ورزشی و دنبال کردن مسابقات ورزشی می‌پردازند، در سال‌های اخیر اطلاعات و آگاهی‌های مردم درباره ورزش افزایشی قابل‌توجه یافته و فعالیت‌هایی بسیاری درزمینهٔ شناساندن ابعاد گوناگون ورزش از سوی صداوسیما صورت گرفته است و لازم است که این روند همچنان ادامه یابد تا اهمیت ورزش برای همگان روشن شود زیرا تنها در این صورت است که می‌توان به ورود ورزش در زندگی عموم مردم و تحقق ورزش در بین جوانان امیدوار بود.

به اعتقاد کار‌شناسان علم فیزیولوژی فعالیت فیزیکی مناسب می‌تواند تأثیر مهمی در پیش‌گیری از بروز بیماری‌ها، عوارض آن‌ها و در‌‌نهایت مرگ ‌و میر ناشی از آن‌ها داشته باشد. همچنان که آنچه در فرهنگ اسلامی و ملی ما به آن تأکید و توجه شده است، ورزش سالمی است که جدای از پرورش جسم، پرورش روح و تزکیه نفس را نیز به ورزشکار ارزانی می‌دارد.

نگاه مردم به ورزش

امروزه مردم عامه جامعه نگاه‌شان به ورزش‌‌ همان خرده خاطره‌هایی است که از پهلوانان گذشته و بزرگان و قهرمانان ورزش سنتی دارند و هنوز به یاد پهلوانان و زورخانه‏‌ها، دوست دارند ورزشکار را آیینه تمام نمای اخلاق، جوانمردی و معنویت ببیند و چه خوب است که این فرهنگ همچنان به استواری گذشته بر پا و بر جا بماند.

می‌توان گفت بیشتر شبکه‌های تلویزیونی تلاش می‌کنند تا در انعکاس خبرهای ورزشی موفق عمل کنند. درصورتی‌که در کنار خبرهای ورزشی، مباحثدیگر ورزش و آثار اجتماعی و فردی آن نیز باید به بحثگذاشته شود، بی‌شک چنین کاری تأثیر بسیاری در گرایش مردم به ورزش خواهد داشت بیان دیدگاه‌ها و تجربه‌های ورزشکاران موفق و نمونه نیز در این زمینه بسیار مؤثر است و شور و شوقی بیشتر در جوانان و نوجوانان ایجاد می‌کند.

اما برای تحقق چنین اهدافی نیاز است که بین صداوسیما و دستگاه متولی ورزش فضای تعاملی وجود داشته باشد، چراکه در فضای تعاملی امکان دستیابی به نتیجه‌ای مطلوب، با توجه به راهبردهای ورزش و جوانان و سازمان صداوسیما بیشتر امکان‌پذیر است.

باید منتظر اتفاقات مثبت بود

با توجه به این مسئله که از طرفی در جامعهٔ ما ورزش مقوله‌ای مهم محسوب می‌شود واز طرفی دیگر توجه به ورزش تحقق پیدا نمی‌کند، مگر با ارتباط سازنده با رسانه‌ها، انعقاد تفاهم‌نامه بین اداره کل ورزش و جوانان فارس و سازمان صداوسیمای این استان می‌تواند در جهت تشویق جوانان به ورزش بسیار مؤثر باشد.

معاون توسعه منابع و پشتیبانی اداره کل ورزش و جوانان استان فارس با بیان این مطلب و ضمن اشاره به انعقاد تفاهم نامه اداره ورزش و جوانان با صداو سیمای مرکز فارس در خصوص اتفاق‌های مثبتی که با انعقاد این تفاهم‌نامه به وجود خواهد آمد به آینده بسیار امیدوار است و ساماندهی اوقات فراغت جوانان با ورزش را یکی ازآثار انعقاد این تفاهم نامه عنوان می‌کند.

وحید رجایی فرهنگ‌سازی در رابطه با اوقات فراغت و توجه به ورزش را مسئله‌ای می‌داند که نیاز به اطلاع‌رسانی دارد تا خانواده‌ها نسبت به برنامه‌ریزی صحیح و مناسب آگاه شوند.

وی که معتقد است در رابطه با ساماندهی اوقات فراغت جوانان، رسانه‌ها به‌ویژه صداوسیما نقش مهمی را می‌توانند ایفا کند، می‌افزاید: بی‌هدفی، نابسامان بودن افراد در فرصت‌های فراغتی، نشان می‌دهد که متأسفانه بیشتر خانواده‌ها از جایگاه و شأن اوقات فراغت آگاه نیستند و در این راستا صداوسیما با پخش و معرفی ورزش‌های گوناگون می‌تواند اوقات سالمی را برای فرد ایجاد کند که بی‌شک در درازمدت منجر به وجود آمدن جامعه‌ای سالم و پویا خواهد شد.

مصون ماندن جامعه از آسیب‌های اجتماعی

اما معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان فارس در این خصوص به بحثآسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد و روابط ناسالم در بین نوجوانان اشاره می‌کند واین آسیب هارا معضلاتی می‌داند که نشانه بی‌توجهی به تفریحات جوانان و نوجوانان است.

عبدالعلی رضایی معتقد است نبود سرگرمی‌های جذاب باعثگرایش نوجوانان به مسائل ناپسند می‌شود که با برنامه‌ریزی‌هایی که از سوی اداره کل ورزش و جوانان و صداوسیمای استان فارس شده است فرهنگ‌سازی درزمینهٔ ورزش و پخش بیشتر برنامه‌های ورزشی از رسانه ملی می‌تواند از رشد آسیب‌های اجتماعی بکاهد.

به اعتقاد رضایی ورزش کلید سلامتی است و باعثشاد زیستن فرد می‌شود و شاد زیستن و خندیدن یعنی داشتن روح و روان سالم و نتیجه آن به وجود آمدن جامعه سالم است واختصاص زمان بیشتری از برنامه‌های صداو سیما به برنامه‌های ورزشی می‌تواند در این زمینه تأثیرگذار باشد.

ایجاد شرایط برای حمایت اسپانسر‌ها از تیم‌های ورزشی متمایل

درشرایطی که اختلاف بین فدراسیون فوتبال و صداو سیما برای پخش مستقیم لیگ بر‌تر به سوژه داغ محافل ورزشی تبدیل شده است، کار‌شناسان رسانه‌های مختلف براین باورند که با پخش مسابقات مختلف ورزشی و معرفی رشته‌های گوناگون از طریق رسانه ملی زمینه‌ای فراهم خواهد شد برای حمایت شرکت‌ها و اسپانسر‌ها از تیم‌های ورزشی که این امر می‌تواند اتفاق مثبتی در پیشرفت رشته‌های مختلف ورزشی باشد.

کاهش انحرافات اجتماعی، آشنایی افراد نسبت به رشته‌های متعددی که در ورزش وجود دارد، نهادینه شدن فرهنگ ورزش در جامعه با پخش مداوم برنامه‌هایی در این خصوص برای خانواده‌ها، به وجود آمدن اخلاق و روحیه ورزشکاری و احترام به حقوق شهروندان، ایجاد انگیزه برای ورزش کردن با تماشای برنامه‌های نشاط ‌آور ورزشی از رسانه ملی، زنده نگه‌داشتن برخی از رشته‌هایی که در حال فراموش‌شدن است، به وجود آمدن تیم‌های ورزشی متعدد و رونق در این امور، حفظ ورزش‌های سنتی و زورخانه‌ای و فعالیت جوانان در این زمینه، ایجاد انگیزه در بین کارکنان ادارات برای رقابت‌های ورزشی، جلب‌توجه خیرین با پخش برنامه‌های ورزشی برای سرمایه‌گذاری بر سلامت جوانان و به‌طورکلی به وجود آمدن یک جامعه سالم و پویا می‌تواند از اثرات انعقاد تفاهم‌نامه بین دستگاه متولی ورزش و جوانان فارس با صداوسیما سیمای این استان باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز