خبرگزاری کار ایران

رونمایی از کوچکترین پرژکتور ساخت کشور؛

اولین نمونه «ناهیرا» به علی رفیعی اهدا شد

asdasd
کد خبر : ۲۱۷۴۷۴

رفیعی: نور فرشته صحنه است و تنها نباید در هنر تئاتر استفاده شود، بلکه باید در هنرهای تجسمی کاربرد خودش را پیدا کند.

رضا حیدری همگام با مراسم رونمایی پروژکتور «ناهیرا»، اولین نمونه پروژکتور ساخت ایران را به دکتر علی رفعیی اهدا کرد.

به گزارش ایلنا، کوروش سلیمانی که اجرای برنامه برعهده داشت، درابتدای مراسم گفت: رضا حیدری را از سال‌های دورتر می‌شناسم؛ برای او نور یک مسیر است. رضا حیدری از جمله افرادی است که طی این چند سال سعی کرده تحولی جدید در طراحینور ایجاد کند.

وی از حضور در مراسم رونمایی ابراز خوشحالی کرد و افزود: نه به عنوان یک مجری! بلکه به عنوان یک دوست، امیدوارم رضا حیدری هر آنچه را که در آینده آرزو دارد تحقق پیدا کند.

حمید رضا نعیمی، نمایش‌نامه نویس و کارگردان که به عنوان میهمان در این مراسم حضور داشت، گفت: در معماری ایرانی شرایطی فراهم است که هنرمند می‌تواند مسیر خودش را انتخاب کند و اثری متمایز را به مخاطبان ارائه دهد.

وی افزود: همیشه بیاد دارم که استاد ارجمندم دکتر علی رفعیی می‌گفت نور عروس صحنه است. زمانی که در سالن‌های کوچکی همچون چهارسو و قشقایی به فعالیت می‌پرداختمآن چنان با پدیده نور آشنایی نداشیم و از این ابزار فقط برای پر کردن
صحنه استفاده می‌کردم.

این کارگردان یادآور شد: زمانی که پا به سالن‌های بزرگ‌تر گذاشتم تازه با پدیده‌ای به نام نور آشنا شدم و اینکه چقدر می‌توان از چنین پدیده‌ای بهره برد. در این سال‌ها فردی خالق در کنار ما بود که توانست مرا همیاری کند و بصورت خلاقانه نور را در صحنه به معرض دید همه بگذارد. در شرایطی که حالتئاتر ما اصلا خوب نیست و مسیری خوبی را سپری نمی‌کند. تئاتر ما فقیر است. اما امیدوارم جوانانی همچون رضا حیدری بتوانند باطراحی همچنین ابزاری در تئاتر جانی جدید به هنر نمایشی ببخشند.

کارگردان نمایش «سقراط» تصریحکرد: اولین بار ماکت این پرژکتور در نمایش «خیال» در مجموعه تئاتر شهر استفاده شد. خوشحالم که جادوی نور در آینده‌ای نزدیک قرار است کمک شایانی به گروه‌های تئاتری بکند.

رضا حیدری در ادامه برنامه گفت: در زندگی فقط یک پدیده را دوست داشتم آن هم نور است. برای ساخت این پروژکتور خیلی زحمت کشیدم.

وی افزود: اینجا در کنار شما بزرگان تئاتر می‌خواهم مطلبی عرض کنم. پرژکتور ناهیرا کوچکترین ابزاری نور در دنیاست. تنها دو قطعه این پرژکتور آلمانی است. بقیه لوازم آن در ایران تهیه شده و توسط خودم به طراحی نهایی رسیده است.

حیدری به طراحی نور در تئاتر شهر اشاره کردو اظهار داشت: زمانی که در تئاتر شهر مشغول به فعالیت بودم شرایطی بود که
شما وقتی طراحی نور یک اثر را انجام می‌دادید با یک اظهار نظر عجیب مواجه می‌شدید که اسم شما نباید در بروشور اثر بخورد، چرا که ما خودمان طراح نور داریم. واقعا نمیدانم این دوستان چه فکری می‌کردند و این حرفها را می‌زدند. بلکه اعتقاد دارد طراحی نور در تئاتر همانند مجسمه سازی است و یکی از اصلی‌ترین اصول درماتیک در تئاتراست.

دکتر رفعیی در ادامه برنامه گفت: سپاسگذارم از این همه شور و اشتیاق، تجلی نور را در پرژکتور ناهیرا می‌بینم و امیدوارم بتوانم در اولین صحنه از این پرژکتور استفاده کنم.

ویافزود: با آنکه تئاتر ما فقیر است. جوانانی وجود دارند که به تئاتر ما رنگی تازه می‌بخشند. رضا حیدری از معدود جوانانی است که در این عرصه گام برداشته و تحولی جدید را در طراحی نور ایجاد کرده است.

رفعیی در پایان خاطرنشان کرد: نور فرشته صحنه است و تنها نباید در هنر تئاتر استفاده شود، بلکه باید در هنرهای تجسمی کاربرد خودش را پیدا کند. باید شرایطی فراهم شودکه تمامی هنرها از این پدیده استفاده کنند.

در پایان مراسم دکتر علی رفعییاز پروژکتور ناهیرا رونمایی کرد و پروژکتور ناهیرا توسط علیرضا نادری به دکتر علی رفعیی اهدا شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز