خبرگزاری کار ایران

دبیرشورای هیات‌های مذهبی شهرستان لامرد:

مسئولین هیئت‌های مذهبی، کمبودهای فرهنگی را پر کنند

asdasd
کد خبر : ۲۱۷۱۹۶

انحرافات و خرافات و آسیب‌های عزاداری را دشمن با ظرافت خاصی وارد فرهنگ شیعه کرده است به دلیل اینکه از ظرفیت و پویایی مذهب تشیع در هراس است و می‌خواهد ما را به ظواهر مشغول کند و از محتوا دور نگه دارد.

دبیر شورای هیئت‌های مذهبی گفت: روحانیون و مبلغان باید واقعه عاشورا را به خوبی برای نسل جوان تبیین کنند و مسئولین هیئت‌های مذهبی باید کمبودهای فرهنگی در هیئت را پر کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از لامرد و مهر، محمود حق‌شناس با تاکید بر اینکه هیئت‌های مذهبی در راستای احیاء فرهنگ حسینی شکل گرفته‌اند، اظهار داشت: انحرافات و خرافات و آسیب‌های عزاداری را دشمن با ظرافت خاصی وارد فرهنگ شیعه کرده است به دلیل اینکه از ظرفیت و پویایی مذهب تشیع در هراس است و می‌خواهد ما را به ظواهر مشغول کند و از محتوا دور نگه دارد.

وی افزود: دشمن می‌خواهد قرآنی داشته باشیم که اثر گذار در جامعه نباشد و حیات را در زندگی تضمین نکند و روح محرم، عاشورا و فرهنگ حسینی که‌‌ همان روحیه ظلم ستیزی و ایثار و شهادت است را از ما بگیرد.

دبیر شورای هیئت‌های مذهبی لامرد بیان داشت: نباید از محتوای عزاداری غافل شد و چه افتخاری بالا‌تر از برافراشتن پرچم حسینی در زندگی است.

حق‌شناس گفت: نسل جوان خلاقیت و ابتکار می‌خواهد و اگر مسئول هیئت به نوآوری در هیئت که منافات با اصل دین نداشته باشد نپردازد و خلأ‌های فرهنگی را در هیئت پر نکند قطعاً دشمن با ترفند‌ها و ابزارهای خودش این خلأ‌ها را پر خواهد کرد ولی نباید این نوآوری باعثبدعت در دین باشد.

وی تصریح کرد: بزرگان ما بارها تذکر داده‌اند که برخی مداحی‌ها به شیوه‌های غربی اجرا می‌شوند ومجالس هیچ شباهتی به عزاداری و نشر دین ندارند که این مسئله خسارت بسیاری در بر خواهد داشت.

دبیر شورای هیات‌های مذهبی لامرد بیان داشت: سایت‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای فراوانی علیه شیعه سم پاشی می‌کنند و ما باید پادزهر این برنامه‌ها را تولید کنیم و چه جایی بهتر از هیئت برای تولید اینگونه پادزهر هاست؟

وی به توسعه فرهنگ عاشورایی، حفظ عادت‌های اصیل و حذف خرافه اشاره کرد و گفت: محرم و واقعه عاشورا فی النفسه آن قدر ظرفیت والایی دارد که هیچ پیرایه‌ای به آن نمی‌چسبد و اساساً آن قدر عظمت و بزرگی و محاسن دارد که خرافات در آن تاثیر ندارد.

محمود حق‌شناس یادآور شد: گاهی گریه‌ها، نعره‌ها، دادکشیدن‌ها و فریادهای ناهنجار در مراسمات دینی، احترام به امام حسین و عاشورا نیست بلکه خطرناک و خسارت بار است و این با فرهنگ عاشورایی منافات دارد.

وی افزود: باید مباحثعاشورا و وقایع کربلا بطور صحیح برای همگان بازگو و تبیین شود و در این راستا باید کیفیت و حقیقت را مدنظر قرار داد و از خرافه گویی پرهیز کرد.

وی ادامه داد: امام حسین و یاران با وفای ایشان برای دفاع از ارزش‌های ناب اسلامی و امر به معروف و نهی از منکر در واقعه عاشورا حماسه‌ای رقم زدند که برای همیشه در تاریخ جاوید است.

دبیر شورای هیات‌های مذهبی لامرد اظهار داشت: باید با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و درس‌ها و پیام‌های عاشورا و اهداف قیام امام حسین(ع)، عوامل به وجود آمدن واقعه عاشورا، علت پس روی مردم بعد از رحلت پیامبر اکرم و دلایل رشد و تعالی اصحاب امام حسین(ع) را برای نسل امروزی و نسل جدید در قالب‌های زیبا و به صورت شیوا برای مردم تبیین کرد.

حق‌شناس، اصلی‌ترین پیام عاشورا را توجه به معنویت، اعتقاد قلبی به مبانی اسلامی و احیای شعایر دینی دانست و گفت: از شاعر و مداح انتظار می‌رود در بارگاه امام حسین(ع) این رسالت خطیر را در زیبا‌ترین قالب و به بهترین شکل اجرا کنند.

وی در پایان بیان داشت: متاسفانه برخی شاعران ومداحان به دلیل اینکه تحصیلات و اطلاعات دینی کافی ندارند و به مسئله عاشورا و فرهنگ اهل بیت ضربه وارد می‌سازند و گاهی مجالس عزاداری خوب است ولی شیوه عزاداری و مداحی در شان ائمه نیست. اما این مسایل در منطقه ما کمتر مشاهده شده ولی باید هیئت‌ها و متولیان مذهبی دقت کنند تا خدشه‌ای به عزاداری‌ها وارد نشود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز