خبرگزاری کار ایران

عضو جامعه منجمین امریکا در حضور رئیس جمهور در زنجان تاکید کرد؛

فارغ التحصیلان کشور مشتری‌های برون مرزی دارند

asdasd
کد خبر : ۲۱۶۹۷۱

نباید دانشجو را به سیاست کشاند و از آنان استفاده ابزاری کرد.

چهره ماندگار علمی کشور در حضور رئیس جمهور گفت: امروزه افرادی مسئولیت کار‌ها را در دست گرفته‌اند که تخصص و سررشته‌ای ندارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان، پرفسور یوسف ثبوتی در مراسم دیدار نخبگان زنجانی با رئیس جمهوری به حدیثی از امام علی(ع) مبنی بر اینکه کودکان خود را برای زمان خودشان تربیت کنید، اشاره کرد و افزود: آیا ما به عنوان شیعیان و پیروان مولی متقیان به این تاکید عمل می‌کنیم؟ و راه را برای آن‌ها می‌گشاییم؟

ثبوتی در این راستا ادامه داد: چرا پدر و مادر‌ها از اینکه فرزندان‌شان همچون آنان زندگی نمی‌کنند و مسیر زندگی آنان را ادامه نمی‌دهند، می‌ترسند؟

ثبوتی خاطر نشان کرد: محیط‌های آموزشی ما اعم از دانشجویی و دانش آموزی با نشاط نیست و موارد گزینشی و حراستی معمول، محیط را برای جوانان تنگ و عرصه را برای رشد اندیشه آنان محدود کرده است.

عضو جامعه منجمین آمریکا در ادامه تصریح کرد: نباید دانشجو را به سیاست کشاند و از آنان استفاده ابزاری کرد.

چهره ماندگار علمی کشور در بخشی از سخنان خود یادآورشد: دانشجو آرمان گراست و چون با واقعیت‌ها کمتر آشناست، در مسیر سیاسی کاری دچار آسیب می‌شود و در اغلب موارد آینده آنان از این حرکت‌ها تاثیر می‌پذیرد.

ثبوتی به فرار مغز‌ها در کشور اشاره کرد و ادامه داد: تا کی باید ۲۲ سال برای تربیت جوانان این کشور تلاش کرد و دست آخر آنان را تقدیم بیگانگان کرد؟

عضو انجمن بین المللی نجوم گفت: فارغ التحصیلان کشور، مشتری‌های برون مرزی دارند و به حتم افراد توانمند و قابلی هستند که کشورهای دیگر خواهان آنان هستند.

وی تصریح کرد: باید متوجه بود که چنین جوانانی زمانی که از کشور رفتند دیگر بر نمی‌گردند و نمی‌توان از توان و استعداد آنان استفاده کرد.

ثبوتی تاکید کرد: باید در منش و رفتار سنتی ما یک نقص و مشکلی وجود داشته باشد که نخواسته‌ایم برای این استعداد‌ها و افراد توانمند چاره‌ای بیندیشیم.

بنیانگذار دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان گفت: آیا این موضوع آنچنان مهم نیست که دولت در دستور کار قرار دهد، برای آن چاره بیندشید و اتاق فکری برای آن راه اندازی کند؟

وی اضافه کرد: هر ایرانی می‌پذیرد که مشکلات داخلی با تعامل گروه‌های موافق و مخالف و مشکلات خارجی با تعامل با تمامی کشورهای موافق مرتفع می‌شود، اما دولت نیز بپذیرد که موضوع پژوهش مسئله کم اهمیتی نیست و باید آن را مورد توجه جدی قرار دهد.

پرفسور ثبوتی در ادامه افزود: طی سالهای گذشته گزینش و پذیرش دانشجو و استخدام کارمند که به قاعده باید در دستور کار وزارت علوم باشد به نهادهای دیگری سپرده شده است و افرادی مسئولیت این کار را در دست گرفته‌اند که تخصص و سررشته‌ای ندارند.

عضو هئیت مشاوران مجله علوم و تکنولوژی ایران گفت: دولت باید به این موضوع توجه کند و برای استخدام دانشجویان متناسب با توانمندی آنان برنامه ریزی داشته باشد.

وی ادامه داد: در زمانی که دانشگاه از شیوه تصمیم گیری، حرکت، سیاست گذاری و اقدامات اجرایی یکسان تبعیت می‌کنند، هیچ کشوری نمی‌تواند به پیشرفت دست یابد و باید در این بخش از محیط‌های دانشگاهی بازنگری انجام شود.

ثبوتی خاطرنشان کرد: هم اکنون در شهر زنجان بیش از ۶۰ هزار دانشجو وجود دارد و از هر هشت نفر یک نفر دانشجو محسوب می‌شود.

بنیانگذار دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان گفت: امروز بدنه تحصیلات تکمیلی این شهر، یکی از بهترین‌های کشور محسوب می‌شود.

وی در بخش پایانی سخنان خود، تاکید کرد: این شهر تجربه تربیت عالمان و دانشمندان بسیاری را داشته و کوچه‌ها و خیابان‌های آن مملو است از کسانی که می‌توانند به شیخ سهروردی‌ها، شیخ اثیرالدین زنجانی‌ها و شهید دکتر شهریاری‌ها تبدیل شوند و دولت باید به زنجان کمک کند و مطمئن باشد که زنجان‌یان نیز از حمایت و کمک به دولت دریغ و مضایقه نخواهند کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز