خبرگزاری کار ایران

سینایی: سینما ابزاری است که دوران ما را برای آیندگان حفظ می‌کند

asdasd
کد خبر : ۲۱۶۸۸۳

سینما می‌تواند با قرار دادن شهر به عنوان پس زمینه داستان آثاری را بوجود آورد که حتی مورد توجه نسل‌های آینده هم قرار گیرد.

خسرو سینایی معتقد است که سینما ابزاری است که دوران ما را برای آیندگان حفظ می‌کند و یکی از نکاتی که برای آیندگان مجهول خواهد ماند این است که شهرهایی که در ۵۰ سال پیش شکل گرفته‌اند زندگی در آن‌ها به چه شکلی بوده است.
به گزارش ایلنا، خسرو سینایی با اعلام این مطلب افزود: اگر این موضوع را به عنوان یک اصل قرار دهیم می‌توان از نگاه‌های مختلف به آن نزدیک شد ضمن اینکه لازم نیست فیلم شهری حتما فیلم مستند باشد می‌توان فیلم داستانی را هم طراحی کرد که در درون شهر بچرخد.
کارگردان «قطار زمستانی» ادامه داد: نکته‌ای که برایم بسیار جالب است اینکه فیلم تهران ۱۹۷۷ که مدت زمان آن ۸۵ دقیقه است در سال ۵۶ ساخته شده است اما امروز برای‌‌‌ همان فیلم از سراسر دنیا با من تماس می‌گیرند و کپی آنرا می‌خواهند تا نمایش دهند و حتی در ایران هم سکانس‌هایی از آن فیلم را در برخی برنامه‌ها نشان می‌دهند.
سینایی در ادامه خاطرنشان کرد: ۳۶ سال است که از ساخت این فیلم می‌گذرد اما همچنان مورد توجه است ضمن اینکه دو فیلم دیگر هم درباره شهر نیشابور در سال۶۴ ساختم که اهالی نیشابور درخواست کردند تا فیلم را در شهرشان نمایش دهند تا متوجه شوند در زمان‌های قدیم نیشابور به چه شکلی بوده و مردم چگونه در آن زندگی می‌کردند.
وی در ادامه افزود: فیلم سینمایی «جزیره رنگین» که به تازگی آنرا به اتمام رساندم درباره جزیره هرمز است که این جزیره را در قالب داستان‌های کوچک این جزیره را نشان می‌دهد و این‌ها مسائلی است که با نگاه من شکل می‌گیرد.
سینایی در ادامه افزود: سینماهایی که متکی بر یک داستان هستند خوب است اما ۳۰ سال دیگر وقتی به آن‌ها می‌نگریم دیگر نکته جالبی در آن‌ها ندارد درحالیکه فیلم‌هایی که یک شهر را مطرح می‌کنند همیشه جذابیت دارد و به مرور زمان ارزش پیدا می‌کند.
کارگردان «جزیره رنگین» خاطرنشان کرد: در بسیاری از موارد سینما می‌تواند با قرار دادن شهر به عنوان پس زمینه داستان آثاری را بوجود آورد که حتی مورد توجه نسل‌های آینده هم قرار گیرد.
سینایی درباره برگزاری جشنواره فیلم شهر با همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز گفت: این حرکت اقدام ارزشمندی است البته ابتدا باید دید آیا شهرداری با صدا و سیما و یا با بنیاد سینمایی فارابی این امکان را دارد که بتواند چنین جشنواره‌ای را برگزار کند. امیدوارم انرژی و بودجه این مراکز متعدد و در جهت سازنده پیش رود.
کارگردان «عروس آتش» با ارائه پیشنهاد اتی برای بهتر برگزار شدن جشنواره فیلم شهر گفت: در این جشنواره قبل از هرچیز باید توجه داشت تا فیلم‌ها درباره شهر باشد زیرا بسیاری از جشنواره‌ها هستند که نام خاصی را برای جشنواره انتخاب می‌کنند اما فیلم‌ها هیچ ربطی به نام جشنواره ندارند.
سینایی در ادامه افزود: معمولا در ابتدای جشنواره‌ها برنامه‌های زیادی مطرح می‌شود اما خط ذهنی و استراتژی مشخصی را اجرا نمی‌کند که امیدوارم این جشنواره بدین شکل نباشد.
وی همچنین گفت: در این جشنواره باید فیلم‌های مطرحی از فیلمسازانی که به جنبه نگاه هنری دارند قرار داده شود. فیلم‌هایی که در آن فیلمسازان در آن به چگونگی زندگی شهری پرداخته‌اند توجه شود.
سینایی خاطرنشان کرد: فیلمی به نام «برلین سمفونی یک شهر» که در دهه ۲۰ و ۳۰ ساخته شد اولین فیلمی بود که نگاه کارگردان به شهر بوده است این فیلم سنگ بناهای اولیه درباره فیلم شهری را بنا نهاده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز