خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

سیاست‌های ۵گانه احمدی نژاد برای بازگشت به قدرت

شروع سفرهای استانی احمدی نژاد در کنار جلسات ولنجک، دیدارهای سیاسی، ایجاد فضای رسانه ای و جلسات هما، نشانه های تلاش برای بازگشت محمود احمدی نژاد به قدرت هستند. هرکدام از این موارد به تنهایی تحلیل معادلات سیاسی را تغییر می دهند چه رسد به آنکه تمام آنها در دنیای سیاست در کنار هم اتفاق بیفتند.

ایلنا: سفرهای استانی محمود احمدی‌نژاد، از خوزستان در جنوب کشور گرفته، تا طالقان در مرکز و دریاکنار در شمال، در فاصله‌ای نه چندان دور با انتخابات مجلس، در معادلات سیاسی معنای تلاش برای بازگشت و دستیابی مجدد به قدرت را به همراه دارد. تلاشی که این روز‌ها آنقدر ملموس است که امیر محبیان تئوریسین اصولگرایان در وصف آن بگوید: «تلاش محمود احمدی‌نژاد برای بازگشت به قدرت روشن است. اوبه آرامی در انتظار شرایط مناسب است. ظهورهای‌گاه و بیگاه برای تست محیط است.»

نفوذ احمدی‌نژاد در بخش‌هایی از جناح راست کافی بود تا با استفاده از اختیارات و روابط مقام سیاسی ۸ ساله‌اش، شبکه‌ای از حامیان و هواداران را ساماندهی کند که پس از دوران ریاست جمهوری نیز به کارش بیاید. مضاف بر اینکه دانشگاه ایرانیان نیز از روزهای نزدیک به پایان دولت دهم به عنوان پایگاه انتخاباتی حلقه حامیان برای ورود به انتخابات مجلس انتخاب شد تا در ‌‌نهایت محمود احمدی‌نژاد در فعالیت سیاسی از اندک ریزش‌های ناشی از انتقاد و حتی یاس به روحانی، سود ببرد. در این فضا می‌توان احتمال برنامه ریزی جدی محمود احمدی‌نژاد برای انتخابات مجلس را بیشتر از گذشته جدی گرفت و آن را در ۵ پایه دسته بندی کرد:


شروع سفرهای استانی احمدی‌نژاد در کنار جلسات ولنجک، دیدارهای سیاسی، ایجاد فضای رسانه‌ای و جلسات هما، نشانه‌های تلاش برای بازگشت محمود احمدی‌نژاد به قدرت هستند که هرکدام به تنهایی تحلیل معادلات سیاسی را تغییر می‌دهند چه رسد به آنکه تمام آن‌ها در دنیای سیاست در کنار هم اتفاق بیفتند.


۱ -سفرهای استانی پس از ریاست جمهوری


قصد اصلی دو سفر محمود احمدی نژاد در یک ماهه اخیر هنوز مشخص نشده است اما فعالیت گسترده حامیان رئیس جمهور سابق در سفرهای استانی پس از ریاست جمهوری، مخصوصا سفر وی به شمال کشور می تواند آغاز علنی شدن فعالیت سیاسی معطوف به قدرت احمدی نژاد باشد.

شائبه سیاسی بودن سفرهای اخیر احمدی نژاد با سفر خوزستان، طالقان و دریاکنار شدت گرفت و در کنار آن سفر عید فطر به طالقان که با هماهنگی نیروی قدس سپاه انجام شد، برگ تازه ای از ادامه روابط سیاسی احمدی نژاد با سپاه را رو کرد. آنگونه که نزدیکان احمدی نژاد ادعا دارند استقبال از سفر طالقان به حدی بود که اتومبیل رئیس جمهور سابق به سختی حرکت می کرد.

با توجه به شروع روند سفرهای استانی احمدی نژاد پس از دوران ریاست جمهوری به نظر می رسد تاکید بیشتر فعالیت های سیاسی وی از شهرستان ها آغاز شود. بدین ترتیب آنگونه که از خاموشی و عدم تبلیغات رسانه ای سایت های حامی احمدی نژاد بر می آید، این فعالیت فعلا به دور از حاشیه های تبلیغاتی با حضور چهره های اصلی با برگزاری نشست های مختلف در استان ها به صورت چراغ خاموش ادامه دارد. طرح های مختلف جذب عناصر و معرفی چهره ها برای تصدی کرسی‌های مجلس در همین جلسات تهیه می شود.

استفاده تبلیغاتی سفرهای استانی تا حدی است محمدرضا رحیمی معاون اول دولت دهم در کنار احمدی‌نژاد به تشریح روند دادرسی پرونده‌اش بپردازد.

۲- جلسات هما


" هما " اختصاری است برای ترکیب واژه های «هوادران محمود احمدی نژاد» که این روزها در تهران و شهرستان ها و در دنیای مجازی از وایبر تا فیس بوک و اینستاگرام و سایر رسانه های اجتماعی را در بر گرفته است. نرم‌افزار ارتباطی تلگرام در گوشی‌های اندروید و آیفون و همچنین نرم افزار وایبر برای فعالیت های رسانه ای توسط همین گروه از هواداران طراحی شده است.

احمدی نژاد همچنین یک اکانت جدید در توییتر و اینستاگرام به نام خود ثبت کرده است. قدرت تاثیرگذاری و فضاسازی این صفحه ها تا حدی است که خبر حذف فایل های صوتی از بایگانی ایرنا نخستین بار از طریق اینستاگرام احمدی نژاد به رسانه ها کشیده شد و فضای بسیار سنگینی برای دولت روحانی ایجاد کرد.

این مجموعه با مدیریت عبدالرضا داوری از حامیان احمدی نژاد، فعالیت خود را آغاز کرد. داوری در خصوص عملکرد هما در گفت وگو با ایلنا هرگونه فعالیت سیاسی برای بازگشت احمدی نژاد به قدرت را تکذیب می کند و می گوید چون احمدی نژاد پایگاه اجتماعی بسیار وسیعی دارند و در اقشار مختلف نسبت به وی سمپات و هواخواهی زیادی وجود دارد سعی داریم با «هما» از این ظرفیت استفاده کنیم.

فعالیت هما با جلسات مختلف در شهرستان ها همچنان ادامه دارد و عمده کار آن با محوریت بررسی اوضاع سیاسی و همچنین برآورد مقبولیت نزدیکان احمدی نژاد تعریف می شود. در کنار موارد، گروه هما بر روی محبوبیت دولت درافکار عمومی و چگونگی حضور و راهیابی نزدیکان احمدی نژاد به مجلس را در نظر دارد. این فعالیت آنقدر منظم و جدی است یا جدی گرفته می شود که محمود احمدی نژاد در مراسم پدر حجه الاسلام مصلحی از پاسخ به سوالات خبرنگاران به دلیل احتمال تاخیرش در جلسه هما خودداری کند.

در کنار «هما»، گروهی دیگر موسوم به «ناما» یا نهضت ملی استقلال ایران هستند که با رئیس دولت دهم ارتباط دارند و اقدامات لازم برای بازگشت احمدی نژاد به قدرت را فراهم می سازند. برخی ناما را گروه وابسته به جریان انحرافی می دانند که با احمدی نژاد ارتباط دارند. با اینهمه هنوز احمدی نژاد عدم ارتباط خود با گروه اخیر را تکذیب نکرده است.


۳ - فضاسازی رسانه ای؛ مثلثکلهر، جوانفکر، داوری


حضور محمود احمدی نژاد در هیات یکی از حامیان پر و پا قرص خود موسوم به «منتظران بهار» سرآغاز شروع فعالیت جدی رسانه ای وی پس از ریاست جمهوری بود که اتاق فکر آن با حضور سه چهره اصلی علی اکبر جوانفکر، مهدی کلهر و عبدالرضا داوری صورت می گیرد.

سایت‌های خبری تحلیلی آئین نیوز؛ دولت بهار؛ رئیس جمهور ما؛ میدان ۷۲ از جمله رسانه هایی هستند که به شدت معتقد به سیاست های احمدی نژادی هستند. حمایت از محمود احمدی نژاد تا حدی است که نام یکی از این سایت ها از نام میدان ۷۲ نارمک که محل زندگی احمدی نژاد است گرفته شده است.

این سایت ها با رویه ترویج و ارتقای دستاوردهای محمود احمدی نژاد در دوران ریاست جمهوری وی و حمله به سیاست های روحانی و هاشمی رفسنجانی فعالیت می کنند و این خط را پیش می برند که احمدی نژاد به درخواست رهبر ایران قصد بازگشت به سیاست را دارد.

عبدالرضا داوری  می‌گوید: «آقای احمدی نژاد ۸ سال در راس دستگاه اجرایی کشور بوده اند، شهردار تهران و استاندار بوده اند؛ مناصب دانشگاهی و پژوهشی داشته‌اند٬ بنابراین تجارب خودشان را در حوزه مشورتی در اختیار رهبری قرار می دهند.»

مهدی کلهر نیز در گفت وگویی اظهار کرده بود: «حکم احمدی نژاد در تشخیص مصلحت نظام استفاده از تجارب سیاسی و بین المللی وی است و طبیعی است رهبر انقلاب در این خصوص نگاه ویژه ای به تجارب احمدی نژاد دارند.»


۴ - یارگیری سیاسی از احزاب اصولگرا تا چهره های اصلاح طلب

«هیچکس جز احمدی نژاد جسارت و قدرت جذب و هدایت نیروهای هوادارش را ندارد.» همین جمله کوتاه امیر محبیان در گفت وگو با مثلثنشان دهنده قدرت تاثیرگذاری احمدی نژاد بر جناح راست ایران است.

یارگیری سیاسی احمدی نژاد را می توان با تحلیل دو وجه احزاب و چهره ها(اصولگرا و اصلاح طلب) بررسی کرد. همانقدر که احمدی نژاد در پی جذب احزاب و چهره های اصولگراست، نزدیکی به تک چهره های سیاسی و تاثیرگذار اصلاح طلب را نیز از نظر دور ندارد. دیدار با چهره هایی نظیر سیدحسن خمینی از همین نمونه است. در کنار این دیدار، اخباری مبنی بر دیدار احمدی نژاد با تابش نیز منتشر شد که تابش در گفت وگو با ایلنا چنین دیداری را تکذیب کرد.

درخواست دیدار احمدی نژاد با خاتمی و ناطق نوری یکی دیگر از اخبار حول دیدارهای احمدی نژاد بود که هنوز توسط مراجع رسمی تایید نشده است. تلاش های احمدی نژاد برای نزدیکی به اصلاح طلبان تا خبر پیشنهاد رسمی احمدی نژاد به صادق خرازی برای ریاست دانشگاه ایرانیان ادامه یافت.

جریان های اصولگرا می گویند احمدی نژاد دوران اصولگرایی را به عنوان یک نهاد و ساختار سیاسی تمام شده می داند و برای آن وزنی قائل نیست. همین دیدگاه احمدی نژاد است که به جای جذب اصولگرایان، آنها را وسیله ای برای دستیابی به قدرت سیاسی خود بداند. تاثیر احمدی نژاد بر اصولگرایان را می توان با ایجاد آبادگران و پس از آن جبهه پایداری بررسی کرد.

هرچند جبهه پایداری در ادامه راه از احمدی نژاد فاصله گرفت اما بعید بتوان هویت جبهه پایدرای را فارغ از محمود احمدی نژاد تعریف کرد. جبهه پایداری برای انتخابات مجلس تنها به دنبال ائتلاف با یکی از بخش های تاثیرگذار اصولگراست؛ ائتلافی که برای جبهه پایداری می تواند حد فاصل جامعه روحانیت تا حامیان محمود احمدی نژاد را در بربگیرد. با این توصیف بعید نیست جبهه پایداری بار دیگر به ابزاری در دست احمدی نژاد برای دسترسی به قدرت بیشتر تبدیل شود.

حضور ۸ ساله احمدی نژاد در قدرت به وی آموخته تنها با یک برگ بازی نکند. همین آموخته اندک کافی است تا در کنار جبهه پایداری جلسات با جامعه روحانیت مبارز را نیز از یاد نبرد. بدین ترتیب اغراق نیست جلسات هفتگی اطرافیان محمود احمدی نژاد با جامعه روحانیت مبارز را تا حدی در راستای دسترسی مجدد احمدی نژاد به قدرت ارزیابی کرد کما آنکه اکنون آیت الله یزدی و آیت الله مصباح خواهند توانست گام های به مراتب بلندتری برای احمدی نژاد بردارند.


۵ - جلسات ولنجک


وقتی محمود احمدی نژاد ساختمان لادن را به دولت جدید تحویل داد، ساختمانی در خیابان منتهی به پمپ بنزین ولنجک تبدیل به میعادگاه‌ حلقه یاران محمود احمدی‌نژاد شد تا از این پس یاران رئیس جمهور سابق در شمال شهر گرد هم جمع شوند. دفتر اسفندیار رحیم مشایی، مجتبی ثمره هاشمی و محمود احمدی نژاد، ساختمان ولنجک را به شدت سیاسی کرده و محلی است برای تجدید قوای حامیان رئیس جمهور سابق، کما آنکه انتخابات مجلس نیز پیش روست.

عبدالرضا داوری جلسات ولنجک را جلساتی بسیار عادی عنوان کرده بود و گفته بود: «آقای احمدی نژاد به عنوان فردی که ۸سال رئیس جمهور بوده اند، ارتباطاتشان را در سطوح مختلف حفظ کرده اند. کارشناسان، وزرای ایشان، استادان دانشگاه و… جمع می شوند و صحبت‌های مختلفی می کنند. مفهوم این سازمان دادن تشکلی برای انتخابات نیست.»

هرچند حامیان رسانه ای احمدی نژاد هرگونه فعالیت سیاسی رئیس جمهور سابق برای بازگشت به قدرت را رد می کنند اما به نظر می‌رسد محمود احمدی نژاد با تلاشی که بر ۵ پایه فوق استوار است، در پی یارگیری سیاسی و کسب مجدد قدرت سیاسی است.

گزارش: فرهاد فرزاد

کد خبر : ۲۱۶۱۳۹