خبرگزاری کار ایران

زرگر در گفت‌وگو با ایلنا:

ترکیه به دنبال استفاده از داعش به عنوان ابزاری برای ریشه‌کنی کردها است

کد خبر : ۲۱۵۷۰۳

درگیری‌های کوبانی باعثشده تا چهره سیاسی ترکیه بیش از پیش در مجامع بین المللی نمایان شود تا جایی که شیب تند این موضوع با ارسال تسلیحات و تجهیزات پزشکی به کردهای درگیر این قضیه به یکباره روال آرام تری را به خود گرفت.

«علی‌اصغر زرگر» استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل بین‌الملل، معتقد است که درگیری‌های کوبانی باعثشده تا چهره سیاسی ترکیه بیش از پیش در مجامع بین‌المللی نمایان شود. موضع گیری‌های ترکیه درباره وارد شدن به ائتلاف ضدداعش در هاله‌ای از ابهام قرار دارد چرا که این کشور درگیری داعش و کردها را به نوعی در راستای منافع خود می‌داند.

زرگر در گفت‌گو با خبرنگار ایلنا ضمن اشاره به این موضوع که ترکیه خواستار برکناری دولت بشار اسد شده است گفت: بعد از صدور شروط مختلف توسط دولت ترکیه شرط چهارمی نیز به سه شرط قبلی اضافه شد و آن هم این است که بشار اسد می‌بایست سکوت کرده و خود کنار برود و این موضوع را تا جایی پیش برده‌اند که دولتمردان ترکیه تاکید می‌کنند که در جانشینی اسد نیز ترکیه باید اظهار نظر کند و حرف‌هایی برای گفتن دارند وبه نوعی سکوت سوریه را خواستارند.

وی درباره مساله اخیر کوبانی تصریح کرد: مبارزان کرد به نحوی برای مبارزه با نیروهای داعش به کوبانی وارد شده‌اند و هم اکنون نیز مقادیری سلاح و تجهیزات پزشکی از طریق هوایی به آنها تحویل داده شده است اما می‌بایست به این نکته توجه داشت که ترکیه هنوز در روابط خود با کردها به صورت خاکستری عمل می‌کند، چرا که ترکیه در حدود ده سال است که کردها را به رسمیت شناخته است و در گذشته از آنها به عنوان ترکان کوهستان یاد می‌کردند و با آنها به مبارزه مسلحانه می‌پرداختند اما از حدود ده سال پیش این مبارزات شیب کندتری را به خود گرفت. چراکه هم اکنون کردها را به رسمیت می‌شناسند و از لحاظ سیاسی فرهنگی و اقتصادی و موضوعات دیگر در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند اما هنوز در قسمت‌هایی مبارزه مسلحانه باقی است بنابراین باید به این امر توجه داشت که هنوز صورت مساله باقی است و حتی ممکن است بیش از پیش مطرح شود.

زرگر با توصیف این‌که شهر کوبانی یکی از شهرهایی بوده که گروه پ‌ک‌ک و کردها در آن مستقر بوده‌اند، گفت: دولت ترکیه با نگاه و اشاره به گذشته شهر کوبانی و همچنین ارتباط آن با کردها با درگیری در این شهر میان کردها و داعش به نوعی موافق است و حتی بر این باور است که می‌توانند از داعش به عنوان ابزاری برای ریشه‌کنی کردها و گروه‌هایی که علیه ترکیه از قبل برخاسته بودند بهره ببرند و این یکی از دلایلی است که ورود داعش در کوبانی را مشروعیت می‌بخشد و مشابه این عمل را در رویکردهای شوروی در جنگ‌های جهانی می‌توان دید که اقدام به برداشتن ناسیونالیست‌ها کردند و به جای آن کمونیست‌ها را روی کار آوردند.

این استاد دانشگاه با بیان این که ترکیه در صدد است تا با ورود به ائتلاف ضد داعش افکار عمومی را به سمت خود هدایت کند، گفت: ترکیه با این عمل به دنبال آن است که در مجامع بین‌المللی به اقدام‌های خود وجهه انسانی بدهد اما به نظر می‌آید که یک حالت گنگ و گیجی در ترکیه حاکم شده است به طوری که نمی‌توانند تشخیص خوب را از بد بدهند که این عمل نیز با جهت‌گیری‌های خاص صورت گرفته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز