خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران؛

باید یک تحول اساسی در سازمان استاندارد رخ دهد

asdasd
کد خبر : ۲۱۵۰۰۱

باید یک تحول اساسی در سازمان استاندارد رخ دهد و نظام استاندارد کشور یکپارچه شود.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: با توجه به شرایط اقتصادی موجود هنوز نمی توانیم در استاندارد به نقص صفر فکر کنیم.

به گزارش ایلنا، مهندس نیره پیروزبخت صبح امروز ۲۷ مهر ماه در همایش روز ملی استاندارد با اشاره به محدودیت‌ها و مشکلات موجود در حوزه استاندارد کشور، اظهار کرد: باید یک تحول اساسی در سازمان استاندارد رخ دهد و نظام استاندارد کشور یکپارچه شود.

وی ادامه داد: یکپارچه‌سازی نظام استاندارد به این معنا است که از صدور گواهی‌های کیفیت استاندارد پراکنده جلوگیری شود و نسبت به صدور گواهی‌های ملی استاندارد در داخل کشور با ملاحظات بین‌المللی اقدام شود تا دیگر شاهد ایزو فروشی در کشور نباشیم.

پیروزبخت با طرح این سوال که چگونه یک هتل در مشهد می‌تواند از نیویورک گواهینامه کنترل کیفیت بگیرد؟! بیان کرد: رویکرد نوین استانداردسازی، یکپارچه‌سازی آن در سطح کشور است تا دیگر شاهد اینچنین مسائل نباشیم.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به اینکه به دنبال رویکرد نوین استانداردسازی هستیم، گفت: در این رویکرد در هر واحد تولیدی واحدهای استاندارد وجود دارد و سازمان استاندارد فقط وظیفه نظارت بر این واحدها را بر عهده خواهد داشت که این امر به صورت اجباری امکان‌پذیر نخواهد بود و باید نهادینه شود.

وی همچنین با بیان اهمیت استاندارد سازی در عرصه‌های مختلف اظهار کرد: ما در همه حوزه‌ها از جمله محیط زیست، واحدهای تولیدی، خدماتی، ایمنی کودکان و.. وارد شده‌ایم اما باید در این حوزه‌ها عمیق تر شویم.

پیروبخت همچنین از برون سپاری مسئولیت‌های این سازمان با توجه به محدودیت‌های موجود خبر داد و گفت: به طور کلی حدود ۱۰۰ هزار نفر در بخش خصوصی در سراسر کشور با سازمان استاندارد همکاری می‌کنند و مقرر شده به ازای هر یک کارشناس داخلی ۱۵ کارشناس از بیرون سازمان به خدمت بیاوریم.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران از عضویت در مجمع استانداردسازی کشورهای اسلامی به عنوان یکی از گام‌های موثر در پیشرفت استاندارد کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر ایران و ترکیه به صورت پایاپای این مجمع را مدیریت می‌کنند و یکی از مهمترین مبحث‌های موجود در این مجمع بحثحلال است.

پیروزبخت خراسان رضوی را قطب صنعت غذای کشور دانست و گفت: این استان طلایه‌دار تحولات موجود در صنایع غذاست و با توجه به اینکه زعفران به عنوان یکی از محصولات کشور در این استان کشت و تولید می‌شود، امیدواریم به گونه‌ای برنامه‌ریزی باشد که مزیت تولید زعفران را از دست ندهیم.

وی همچنین به مزیت صادراتی خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: خراسان رضوی با کشورهای افغانستان و ترکمنستان همسایه است و همچنین دروازه ورود به کشورهای عضو شوروی سابق بوده که این عوامل در کنار یکدیگر توجه ویژه‌ای می‌طلبد.

پیروزبخت اظهار کرد: در حال حاضر مفهوم استاندارد در سطح دنیا تغییر کرده و رقابت پذیری بنگاه‌های اقتصادی، جهانی شدن و تنوع محصولات و خدمات کالاها در دنیا باعثشده که مفهوم استاندارد به گونه دیگر تجلی کند.

وی افزود: زمانی استاندارد به معنی ویژگی فنی کالاها بود، اما در حال حاضر استاندارد در تمامی عرصه های زندگی وجود دارد و نقش آن جهانی شده است و ما در جایگاهی نیستیم که به استاندارد نگاهی ملی داشته باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز