خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراثفرهنگی گیلان:

حمام گلشن لاهیجان مرمت و احیا می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۱۴۸۹۵

میراثفرهنگی متعلق به همه مردم است، آنچه به حفظ و مانایی آثار و ابنیه ارزشمند تاریخی در اداوار مختلف کمک کرده است، احساس مسئولیت اجتماعی و نقش پذیری مردم بوده است.

مدیرکل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان از احیا و مرمت حمام گلشن لاهیجان خبر داد.

به گزارش ایلنا از رشت، رضا علیزاده در جریان بازدید از بافت تاریخی لاهیجان، موقعیت ایران را در طول تاریخ پرفراز و نشیب دانست و اظهار کرد: کشورمان در تمامی ادوار تاریخی از گزند حوادثو تهاجمات مختلف در امان نبوده است، اما آنچه بقا و تمامیت ارضی کشورمان را تضمین کرده، حضور مردم در تمامی عرصه‌ها بوده است و این رمز بقای تاریخ پرافتخار ایران بوده است.

وی گفت: سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در شرایط حاضر برای حفاظت و صیانت از میراثفرهنگی نقش خطیری را به عهده دارد، اما این زمانی می‌سر می‌شود که همگان این مسئولیت سنگین را به دوش کشیده و همچون نیاکان و اجداد خود میراثدرخشان پیشینان خود را به نسل آینده منتقل کند.

علیزاده، بافت تاریخی شهرستان لاهیجان را یکی از ارزشمند‌ترین مجموعه‌های میراثی استان گیلان برشمرد و گفت: بناهای تاریخی لاهیجان هر دوره از تاریخ این شهر را روایت می‌کنند که مالکان و صاحبان آنان باید با همکاری میراثفرهنگی از نابودی آن‌ها جلوگیری کنند.

وی گفت: گستردگی آثار ثبتی در گیلان اقتضا می‌کند مشارکت در اجرای پروژه‌های مرمتی صورت گیرد، بی‌تردید محدودیت اعتباری مجال مرمت همه بناهای تاریخی را از این اداره کل گرفته و صرفا با اندک منابع تزریق شده، اقدامات مرمت اضطراری به انجام می‌رسد.

وی اظهار داشت: برای مرمت ابنیه تاریخی شهرستان لاهیجان از محل اعتبارات تملک داراییهای سرمایه‌ای با همه پیگیری‌های صورت گرفته در سال ۹۲ و ۹۳ مبلغ ۲۲۰۰ تخصیص یافته است که با این منابع محدود می‌بایست از بناهای تاریخی حفاظت و مرمت کرد.

وی در خصوص وضعیت مرمت حمام گلشن گفت: با ۳۰۰ میلیون ریال اعتبار ابلاغ شده برای این بنا، مرمت بخشی از پوشش سقف و دیواره و پاکسازی محیط داخلی صورت پذیرفت، بی‌تردید این اعتبار پاسخگوی مرمت کل بنا نبوده و در تلاشیم با همکاری شورای اسلامی لاهیجانشرایط جدیدی برای احیا بنا از طریق مشارکت بخش خصوصی فراهم کنیم.

علیزاده با تاکید بر مرمت بقعه امیرشهید، مسجد اکبریه و بقعه پردسر در لاهیجان اظهار کرد: دو اقدام اساسی برای حفظ، مرمت و احیا آثار و ابنیه تاریخی در حال حاضر مورد نظر است، اول آنکه برنامه‌های مرمتی با مشارکت مالکین و یا گروه جوامع محلی صورت گیرد که تجربه این کار در حال حاضر در بقعه پردسر با همکاری هیات امنا در حال انجام است، دوم آنکه زمینه حضور بخش خصوصی را برای انجام پروژه‌های سرمایه گذاری هم سنخ در این مجموعه‌ها مهیا کنیم.

وی تعلق خاطر مردم یک سرزمین به میراثفرهنگیشان را یک حس درونی و ذاتی دانست و گفت: ما برآنیم با احساس وظیفه برای حفاظت از میراثفرهنگی و از حس مثبت و سازنده برای تاریخ مرز و بوم خود استفاده کرده و همچون گروه‌های که در زمینه آموزش احساس تکلیف می‌کنند و خیرین مدرسه ساز را به وجود می‌آورند با ایجاد گروه‌هایی که از توانمندی مالی خوبی برخوردار بوده و دلسوز میراثفرهنگی هستند، برای مشارکت در مرمت بناهای تاریخی بهره لازم را ببریم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز