خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی؛

مشکل ترافیک جاده‌های کشورمان را با توسعه شبکه ریلی حل می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۲۱۴۸۷۹

هر چند امروز کلیات قانونی که درباره استفاده از منابع صندوق توسعه ملی بود در صحن علنی مجلس به تصویب نرسید اما این قانون بخش قابل توجهی از منابع صندوق توسعه ملی به توسعه حمل و نقل ریلی اختصاص دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در شانزدهمین همایش حمل و نقل ریلی با بیان اینکه خوشبختانه یک عزم جدی در تمام سطوح دولت برای ارتقا و توسعه شبکه حمل و نقل ریلی ایجاد شده است گفت: خوشبختانه از عالی‌ترین مقام کشور تا تمام مسئولان دولتی در مجلس به توسعه حمل و نقل ریلی توجه ویژه دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن پورسیدآقایی در این همایش از مصوبات جدید دولت برای توسعه شبکه حمل و نقل ریلی و تسهیلات جدید به سرمایه‌گذاران ریلی خبر داد و گفت: هر چند امروز کلیات قانونی که درباره استفاده از منابع صندوق توسعه ملی بود در صحن علنی مجلس به تصویب نرسید اما این قانون بخش قابل توجهی از منابع صندوق توسعه ملی به توسعه حمل و نقل ریلی اختصاص دارد.

روایت معاون وزیر از توجه و تاکید رهبر و رئیس جمهور به ارتقای حمل ونقل ریلی

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری به توسعه شبکه ریلی و حمل و نقل ریلی، گفت: در بازدید از مقام معظم رهبری از مجموعه مپنا رهبرمان در تمام طول بازدید به ارتقای حمل و نقل ریلی تاکید داشتند و از مسئول مرتبط سوال‌هایی در این باره پرسیدند و همواره تاکید داشتند که در بخش ریلی سهم جابجایی بار و مسافر باید افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: همچنین چندی بعد از بازدید از مپنا، وزیر راه و شهرسازی در ملاقات خصوصی که با رهبر کشورمان داشتند نقل کردند که از ۳۰ دقیقه این ملاقات ۲۰ دقیقه آن به مسائل و مباحثریلی پرداخته شد و مقام معظم رهبری همواره به توسعه حمل و نقل ریلی تاکید می‌کردند و پیگیر پروژه‌های ریلی بودند.

پورسیدآقایی با بیان اینکه خوشبختانه امروز یک یکپارچگی خوبی در مسئولان به ارتقای شبکه ریلی وجود دارد گفت: چندی پیش هم رئیس جمهور کشورمان هم در سخنان‌شان گفتند که یکی از دغدغه‌های روزانه‌ام توسعه شبکه حمل و نقل ریلی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امروز بحثارتقای شبکه حمل و نقل ریلی هم‌ردیف مباحثسلامت و درمان در کشور است گفت: چندی پیش لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی هم با تاکید به افزایش سهم حمل و نقل ریلی در جابجایی بار و مسافر گفته بود که سال گذشته در بودجه توانستیم به بحثسلامت بپردازیم و امسال هم قرار این است که در بودجه حمل ونقل ریلی را ساماندهی کنیم.

مشکل ترافیک جاده‌های کشورمان را با توسعه شبکه ریلی حل می‌کنیم

معاون وزیر راه و شهرساز با بیان اینکه خوشبختانه حرکات بودجه‌ای قابل توجهی طی سال جاری و سال گذشته در بخش حمل و نقل ریلی به وجود آمد گفت: امسال بودجه‌ای به رقم ۱۵۰۰ میلیارد ریال از منبع درآمد حاصل از عایدات گمرکات کشور به بخش حمل ونقل ریلی در راه‌آهن و مترو اختصاص یافت که تا به امروز بخش‌هایی از آن پرداخت شد.

وی گفت: دو خطه کردن محورها اجرای APC، افزایش سرعت، برقی کردن محور تهران مشهد پروژه‌هایی هستند که به واسطه افزایش بودجه این حوزه شروع شده اند.

پورسیدآقایی تاکید کرد: قطعا با نگاهی که به توسعه حمل و نقل ریلی وجود دارد تا ظرف چند سال آینده مشکل ترافیک در خطوط جاده‌ای کشورمان را از طریق افزایش سهم ریل و راه آهن در جابجایی مسافر حل می‌کنیم.

تسهیلات دولتی به سرمایه‌گذاران خصوصی صنعت راه‌آهن

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه یکی از اقدامات قابل توجه در صنعت ریلی کشورمان تصحیح بند «ق» در قانون بودجه بود گفت: همانطور که می‌دانید یکی از مزیت‌های بسیار مهم راه‌آهن و ریل صرفه‌جویی در سوخت است که وقتی قیمت سوخت در کشورمان بسیار پایین باشد این مزیت و ارزش اقتصادی دیده نمی‌شود که خوشبختانه با تصویب بند «ق» بخشی از درآمدهای صرفه جویی حاصل از سوخت را قرار شد به ریل و راه‌آهن و مترو اختصاص دهند.

مدیرعامل راه‌آهن با بیان اینکه تا سال ۱۴۰۳، هفت و نیم میلیارد دلار بودجه برای ریل و راه‌آهن اختصاص یابد، تصریح کرد: تا سال ۱۴۰۳ به ازای افزایش هر تن کیلومتر بار دو سنت دلار به سرمایه‌گذاران این حوزه و به ازای افزایش هر نفر کیلومتر مسافر یک سنت دلار به سرمایه‌گذاران این حوزه پرداخت خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین در بخش مترو قرار است به ازای افزایش هر نفر مسافر ۱۲ سنت دلار پرداخت شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ۲۰ درصد از این رقم یعنی۱۰۰ ریال آن به ازای هر تن کیلومتر بار به سرمایه‌گذارانی اختصاص می‌یابد که واگن جدید به ناوگان اضافه کنند و ۱۰۰ ریال آن هم به سرمایه‌گذارانی اختصاص می یابد که لوکومتیو جدید به شبکه اضافه کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۳۰ ریال از این تسهیلات به توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی از محل صرفه‌جویی سوخت اختصاص می‌یابد گفت: در واقع یک سرمایه‌گذار در طول مدت معین شده بابت ورود واگن و لوکوموتیو ۱۰۰ ریال تسهیلات از دولت دریافت می‌کند.

پورسیدآقایی تاکید کرد: در واقع هر سرمایه‌گذار در کمتر از ۶ سال با ۵۰۰ هزار کیلومتر سیر به سرمایه‌ اولیه خرید واگن و لوکوموتیو دست پیدا می‌کند.

سرمایه‌گذاران بخش باری از پرداخت حق دسترسی معاف شدند

پورسیدآقایی با بیان اینکه هر سرمایه‌گذار بخش خصوصی به ازای ورود هر واگن باری جدید بابت ۳.۵ تا ۴ میلیون تن کیلومتر بار حق دسترسی به راه آهن را نمی‌پردازد گفت: حذف حق دسترسی به راه آهن یکی دیگر از تسهیلاتی است که دولت برای سرمایه‌گذاران این بخش در نظر گرفته است و هر سرمایه‌گذار تا سه سال از پرداخت ۱۱۰ میلیون تومان حق دسترسی به راه‌آهن معاف خواهد بود.

سهم صنعت ریلی از صندوق توسعه ملی

مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به اعتبارات در نظر گرفته شده از صندوق توسعه ملی به شبکه حمل و نقل ریلی، گفت: امروز در صحن علنی مجلس موضوع اختصاص اعتبارات صندوق توسعه ملی به شبکه ریلی مطرح بود که البته کلیات قانون در مجلس به تصویب نرسید اما با عزمی که در مجلس برای توسعه حمل و نقل ریلی وجود دارد قطعا این بخش ازقانون در جلسات بعدی پیگیری و به تصویب می‌رسد.

با کمبود نیروی متخصص در صنعت ریلی مواجه هستیم

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر با کمبود نیروی متخصص در صنعت ریلی مواجه هستیم، اظهارداشت: امروز به ازای هر کیلومتر خط آهن در کشور کمتر از یک نفر نیروی متخصص در راه آهن مشغول به کار است که استاندارد آن در کشورهای صاحب صنعت بیش از یک نفر برای هر کیلومتر خط است.

پیچ‌های خط ریل گرگان با دست باز می‌شوند

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید به لزوم بازسازی خط راه‌آهن جنوب کشور، گفت: در چند ماه گذشته با چند سوانح ریلی در محور جنوب مواجه شدیم متاسفانه محور جنوب از ۶۰ سال گذشته تا امروز بازسازی نشده است و نیاز به بازسازی اساسی دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از یک ماه گذشته تا به امروز اقدامات عملیاتی برای بازسازی محور جنوب را شروع کرده‌ایم، تصریح کرد: خط آهن این مسیر باید به UIC ۶۰ تبدیل شود که تاکنون اقدامات ۴ بلاک آن را شروع کرده‌ایم.

پورسیدآقایی با بیان اینکه بازسازی خطوط تنها به محور جنوب محدود نمی‌شود، گفت: در حال حاضر پیچ‌های خط آهن گرگان را می‌توان با دست باز کرد این خط از ۵۰ سال گذشته که به بهره‌برداری رسیده تا به امروز بازسازی نشده است و به همین علت حداکثر سرعت این مسیر ۴۰ کیلومتر در ساعت است.

عملیات اجرایی برقی کردن تهران - مشهد تا پایان سال شروع می‌شود

پورسیدآقایی با اشاره به پروژه‌های مهم راه‌آهن، گفت: برقی کردن مسیر تهران مشهد یکی از پروژه‌های مهم راه و شهرسازی است که خوشبختانه تمام اقدامات برای زمینه‌سازی اجرای این پروژه فراهم شده است.

وی ادامه داد: تنها بحثی که برای اجرای این پروژه مطرح است خط اعتباری فایناس ایران و چین است که قطعا این موضوع هم قبل از پایان سال جاری برطرف می‌شود و عملیات اجرایی آن را تا چند ماه آینده شروع خواهیم کرد. با برقی کردن این مسیر سرعت قطارهای تهران مشهد به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت می رسد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز