خبرگزاری کار ایران

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

بزودی انتخابات اتاق تعاون ایران را برگزار می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۲۱۴۷۷۱

تلاش می‌کنیم نیازهای غذایی نیازمندان را تامین کنیم و سوء تغذیه‌ها را از میان برداریم / ادعا نداریم دستمزد‌ها بالا است / حدود ۹۵ درصد اشتغال ما در کارگاه‌های زیر ۵۰ نفر است / مهم‌ترین اقدام برای حفظ شغل‌ها این است که تقاضا برای نیروی کار را افزایش دهیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بزودی انتخابات اتاق تعاون ایران را برگزار می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی ربیعی شنبه شب در برنامه «نگاه یک» شبکه یک سیما گفت: با برگزاری جلسات مشترک با نمایندگان محترم مجلس و هیات نظارت و هیات مدیره و بازرسی اتاق که ظرف روزهای آتی برگزار می‌شود انتخابات را بزودی برگزار می‌کنیم.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به اولین سوال مخاطبان برنامه درخصوص دلیل تاخیر حدود دوماهه در برگزاری انتخابات اتاق تعاون ضمن پذیرش تاخیر و با اعلام اینکه وزارت ذیربط و وزیر می‌تواند راسا نسبت به برگزاری انتخابات اقدام نماید از اعتقاد خود مبنی بر ایجاد تفاهم میان طرفین موضوع سخن گفت و اظهار داشت: برداشتی از سوی هیات مدیره فعلی و برخی تعاونی‌ها وجود دارد که معتقدند ابتدا می‌بایست تطبیق اساسنامه‌ها با قانون جدید صورت پذیرد و پس ازآن انتخابات را برگزار کرد که البته از سوی دیگر برخی اتحادیه و تعاونی‌ها این نظریه را جهت تعویق انتخابات قبول ندارند.

ربیعی افزود: یکی از علل رشد نکردن بخش تعاون این است که ذهنیت مناسبی نسبت به این بخش ایجاد نشده است.

ربیعی گفت: خیلی‌ها بخش تعاون را زائد می‌دانند بنابراین برای توسعه این بخش باید این نوع ذهنیت‌ها تغییر کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بخش تعاون یکی از دغدغه‌های جدی است گفت: سند توسعه بخش تعاون تهیه و تدوین شده است.

وی افزود: تعاونی‌های مسکن مهر را نیز استان به استان بررسی کردیم و برنامه جدی برای توسعه بخش تعاون داریم.

ربیعی در پاسخ به یکی از سوالات بینندگان در خصوص عدم پرداخت وام به تعاونی‌ها از سوی بانک توسعه تعاون با اعلام شماره دفتر خود به مخاطبان برنامه گفت: منابع این بانک، محدود است و امسال رقم قابل توجهی برای افزایش منابع در نظر گرفته شده است.

ربیعی در ابتدای این برنامه با اعلام برگزاری جلسه شورای عالی رفاه پس از ۸ سال و باحضور رییس جمهور گفت: این شورا در انسجام سیاست‌های دولت در مباحثرفاهی و از بین بردن نابرابری‌های اجتماعی در بخش درمان، مسکن، تامین اجتماعی، آموزش و بازنشستگی از جایگاه قانونی بسیار خوبی برخوردار است و هماهنگی سیاست‌های اجتماعی در چارچوب این شوراست.

وی درباره سیاست‌های رفاهی و بسته امنیت غذایی گفت: باید وضع جامعه و کیفیت زندگی مردم را بهتر کنیم و سیاست‌های رفاهی می‌تواند به رشد و توسعه کشور کمک کند.

ربیعی با بیان اینکه در کنار رشد و توسعه کشور، سیاست رفاهی یک حق برای مردم است، افزود: دولت آقای روحانی سیاست رفاهی منسجم و مشخصی دارد و در طرح سلامت و دیگر طرح‌ها همین هدف دنبال می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان در حوزه سرفصل‌های رفاه در بودجه ۹۳ برای یکسال پیش بینی شده است و اگر هدفمندی را به آن اضافه کنیم رقم بسیار بیشتری می‌شود.

ربیعی با تاکید بر اینکه باید سیاست رفاهی منسجم داشته باشیم، افزود: امسال ۶۶ درصد در حوزه بیمه‌ها رشد داشتیم.

وی گفت: جامعه ایران به سمت سالمندی پیش می‌رود و به همین علت شورای سالمندی فعال شده است.

ربیعی افزود: سیاست خارجی فعال، خروج از رکود و سیاست رفاهی منسجم از جمله ویژگی‌های دولت آقای روحانی است.

وی با اشاره به اینکه تیم قوی تشکیل شده است تا نیازهای رفاهی نیازمندان را شناسایی کند، گفت: بر اساس پایه‌های اطلاعاتی و آمار سازمان هدفمندی و مراکز آمار، افراد نیازمند را شناسایی و دهک‌های مختلف را لایه بندی می‌کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: منابع دولت، محدود است و در مرحله اول تلاش می‌کنیم نیازهای غذایی نیازمندان را تامین کنیم و سوء تغذیه‌ها را از میان برداریم.

ربیعی با بیان اینکه دولت، خوداصلاح گر است، گفت: در مرحله اول هفت و نیم میلیون نفر را مشمول دریافت سبد کالایی شد و اکنون به این رقم اضافه شده است.

وی با بیان اینکه دولت برای حریم خصوصی مردم احترام قایل است افزود: برای حذف افراد پردرآمد باید به گونه‌ای عمل کنیم که این حریم حفظ شود و در این حال به گونه‌ای رفتار شود که نیازمندان حذف نشوند.

وی افزود: درحال راه اندازی سامانه رفاه ایرانیان هستیم که تکلیف قانونی بود اما ۸ سال اجرا نشده بود و یکی از فواید آن شناسایی نیازمندان است.

ربیعی درباره معیشت کارگران گفت: تورم را مهار کردیم اما به این معنا نیست که قیمت‌ها کاهش یافته بلکه سرعت افزایش قیمت‌ها کم شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه باید تولید و سطح اشتغال را حفظ کنیم افزود: سعی شده است اقداماتی را صورت گیرد تا شغل‌ها از دست نرود.

وی با بیان اینکه مجموع دریافتی یک کارگر در کارگاه‌ها حدود یک میلیون تومان خواهد بود، گفت: باید تلاش کنیم سال آینده تورم را کاهش و سطح اشتغال را افزایش دهیم.

ربیعی افزود: ادعا نداریم دستمزد‌ها بالا است اما سعی شده است تورم را کاهش دهیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: حدود ۹۵ درصد اشتغال ما در کارگاه‌های زیر ۵۰ نفر است بنابراین باید از این کارگاه‌ها و کارفرما‌ها حمایت کنیم زیرا این کارگاه‌ها ضعیف و آسیب پذیر هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ۵۱ درصد جمعیت کشور با بیش از ۱۲ میلیون و ۹۰۰ هزار بیمه شده مستقیم اصلی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند که در مجموع ۳۹ میلیون و ۳۹۴ هزار نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.
ربیعی افزود: تاکنون بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان در بخش درمان هزینه شده است که از این رقم ۶ هزار میلیارد تومان در بخش درمان مستقیم و ۶ هزار میلیارد تومان در مراکز غیر درمانی، خود هزینه می‌شود.

ربیعی با اشاره به اینکه ارزش دفترچه‌های بیمه افزایش یافته است افزود: ارزش دفترچه بیمه روستائیان و عشایر، ۴۳۰۰ تومان بود اما الان بیش از ۴ برابر این مبلغ ارزش دارد.

وی گفت: بر اساس براوردهای صورت گرفته حدود ۶ میلیون نفر فاقد دفترچه بودند که تاکنون برای ۵ میلیون نفر دفترچه بیمه صادر شد و بیشتر آنان حاشیه نشینان شهری بودند.

ربیعی افزود: هم اکنون در مراکز دولتی هزینه خاصی پرداخت نمی‌شود و باید تلاش شود در بخش خصوصی هم این گونه باشد.
وی درباره وضع بازنشستگان و برنامه‌های وزارت تعاون در این خصوص گفت: سال ۹۳ نخستین سالی بود که افزایش حقوق بازنشستگان با ۲۵ درصد به موقع انجام شد.

ربیعی افزود: سعی شد برای مستمری بگیران وام در نظر گرفته شود که این مهم صورت گرفت و امسال ۲۵ هزار نفر هم تحت پوشش گردشگری قرار می‌گیرند.

وی اضافه کرد: برای مسکن کارگری و بازنشستگان هم برنامه‌هایی داریم و بودجه آن را پیش بینی کردیم و منتظر نهایی شدن توافقات هستیم تا صندوق مسکن را راه اندازی کنیم.

ربیعی درباره معوقات حقوق کارکنان فولاد گفت: پیش از این کارکنان فولاد ۱۱۰ روز بود که حقوقی نگرفته بودند اما امروز موفق شدیم حقوق ماه پیش آن‌ها را تامین کنیم و تا سه روز آینده معوقات حقوق آنان صفر خواهد شد.

وی افزود: در صندوق بازنشستگی، کارت طلایی و بیمه تکمیلی بیمه سازمان تامین اجتماعی را پیش بینی کردیم.

ربیعی تاکید کرد: برای ارتقای کیفیت زندگی بازنشستگی و منزلت بازنشستگان باید تلاش کنیم.

وی درباره سازمان بیمه سلامت و ادغام ۱۷ سازمان بیمه‌ای گفت: ساختار‌ها برای ادغام هماهنگ نیست.

ربیعی افزود: برنامه تجمیع منابع بیمه‌ای را در دستور کار داریم و باید اقدامات ساختاری اجرای ان آماده شود.

وی درباره امنیت شغلی کارگران گفت: برای ارتقای امنیت شغلی عملیات اجرایی خوبی آغاز شده است.

ربیعی افزود: مهم‌ترین اقدام برای حفظ شغل‌ها این است که تقاضا برای نیروی کار را افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه کارگران بخش معدن صدمات زیادی می‌بینند، افزود: در بخش ایمنی معادن، استانداردسازی آغاز شده و بازرسی‌های کار افزایش یافته است.

وی گفت: در این زمینه تفاهم نامه‌ای میان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت صنعت، معدن و تجارت امضاء شد و آموزش کارگران معادن را ارتقا دادیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ازدیاد انعقاد قراردادهای موقت ابراز نگرانی کرد و گفت: باید سعی کنیم قراردادهای دائم افزایش یابد.

ربیعی درباره وضعیت فعلی اشتغال گفت: ۵۶ درصد از رشدی که قرار بود در این زمینه داشته باشیم عقب هستیم و باید از این رشد منفی به صفر برسیم و سپس روند صعودی رشد را آغاز کینم. البته علائم و شاخص‌های کار در دولت یازدهم رو به رشد بوده است.

ربیعی افزود: گزارش صندوق‌های بازنشستگی و وضع بحرانی این صندوق‌ها را به مجلس ارائه کردم و باید بالا‌ترین هدف خود را بر روی رشد اقتصادی کشور بگذاریم تا به رشد بالای ۷ درصدی برسیم، در غیر این صورت با بحران مواجه می‌شویم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز