خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد‌؛

شرایط موجود سخت است / دولت و بخش خصوصی باید با هم تلاش کنند

asdasd
کد خبر : ۲۱۴۷۶۱

پروژه‌ها باید با تفکر نسبت به ابعاد تأمین مالی، اجتماعی و رقابت بین‌المللی اجرا شود که دانشی فراتر از مهندسی نیاز دارد.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه رشد طرحهای زیربنایی جلوتر از کشور‌های همسایه است، گفت: وزارت راه و شهرسازی در شرایط اعتباری سخت قرار دارد، دولت در انواع طرحها به پیمانکاران بدهکار است و حجم بدهی دولت رقم بالایی است.

به گزارش ایلنا، عباس آخوندی در همایش قدردانی از‌ شرکت‌های راه‌سازی ایران اظهار داشت: پروژه‌های بزرگ عمرانی، ساختمان‌ها، جاده‌ها، پل‌ها، ابنیه، فرودگاه‌ها، راه‌آهن، بنادر و اسکله‌ها همه جزء نمادهای مهندسی قوی ایران بوده و نشان از سخت‌کوشی مهندسان این مرز و بوم دارد.

وی ادامه داد: در مقایسه با کشورهای همسایه و همتراز ایران، ما در زمینه مهندسی بسیار خوب شروع کرده و عمل کرده‌ایم؛ دانشکده‌های مهندسی ایران در تربیت نیروهای متخصص سرافراز هستند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در سفر اخیر خود به کشورهای همسایه بازدیدی از پروژه‌های دریایی، ریلی و جاده‌ای آنها داشتم که متوجه شدم کشور ایران با وجود ۸ سال دفاع مقدس، تحریم‌ها و کارشکنی‌های غرب‌، در پروژه‌های زیرساختی و تأسیسات زیربنایی از رشد مطلوبی برخوردار است.

آخوندی اضافه کرد: کشور ما برتری مطلوبی نسبت به کشورهای همسایه از نظر پروژه‌های عمرانی و زیرساختی دارد و ابنیه مهندسی در ایران قابل اتکا است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه راهسازی فعالیتی سخت و مشکل است، افزود: برخی سازه‌ها در جاده‌ها و مناطق صعب‌العبور اجرای مشکلی دارند و این نشان از تلاش بی وقفه مهندسان این مرز و بوم دارد.

آخوندی افزود: در شرایطی قرار داریم که از نظر مهندسی بین‌المللی باید به دو موضوع اصلی توجه کنیم، اول آنکه‌ مهندسی «ساده‌تر» شده است از آن نظر که نرم‌افزارها و ماشین‌آلات به کمک مهندسان آمده است و از نظر دیگر مهندسان باید در کارهای خود به ابعاد مختلف توجه کنند و این «پیچیدگی» کار مهندسی را نشان می‌دهد.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: پروژه‌ها باید با تفکر نسبت به ابعاد تأمین مالی، اجتماعی و رقابت بین‌المللی اجرا شود که دانشی فراتر از مهندسی نیاز دارد.

آخوندی این را هم گفت که باید ‌مهندسی به عنوان ابزاری که با سایر علوم در ارتباط است مورد توجه باشد.

وی افزود: در سند مهندسی سال ۲۰۲۰ آمریکا بر لزوم تفاوت بین مهندسی آنها در سال ۲۰۲۰ با بقیه مهندسان جهان تاکید شده است، علوم یکسان است، اما وجه تمایز ارتباط مهندسان با بقیه، علوم و نیز توان رقابت در بازارهای جهانی است.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در وزارت راه و شهرسازی در این شرایط اعتباری سخت، دولت در انواع مختلف به پیمانکاران بدهکار است و حجم بدهی دولت رقم بالایی است.

آخوندی گفت: در پروژه خروج از رکود تلاش کرده‌ایم توان دفاتر مهندسی از دست نرود و ماندگار باشد و تلاش اصلی ما حفظ دفاتر مهندسی است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در این شرایط سخت نیازمند اقدامات فرامهندسی هستیم؛ شرایط موجود سخت است و در بهترین شرایط، رسیدن به حالت عادی چند سال به طول می‌انجامد، بنابراین دولت و بخش خصوصی باید با هم تلاش کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز