خبرگزاری کار ایران

برای نخستین بار در استان سمنان؛

سند خطی ۱۴۰ ساله سمنان مرمت شد

asdasd
کد خبر : ۲۱۴۴۳۰

مسئول موزه‌های اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان سمنان از مرمت سند خطی ۱۴۰ ساله کارشناسان این اداره کل خبر داد.

مسئول موزه‌های اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت: این سند خطی متعلق به مجموعه " سروش معتمدی " است که به طور رایگان توسط کارشناسان ارشد مرمت آثار فرهنگی این اداره کل، مرمت و تحویل این مجموعه‌دار شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط ‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان، سروش هاشمی با بیان اینکه این سند خطی مربوط به رمضان سال ۱۲۹۵ ه. ق است و در معرض خطر قرار داشت، افزود: این نسخه خطی قدیمی به طور امانی به این اداره کل تحویل داده شد و ظرف ۴۰ روز کاری عملیات مرمت آن به پایان رسید.

وی افزود: کار مرمت این سند دست ساز شامل اسیدزدایی، گندزدایی، پاکسازی لکه چسب، استفاده از کاغذ بدون اسید، مرمت با چسب گیاهی و… بود.

هاشمی گفت: این سند خطی در رابطه با استفتاء سادات سمنان از آیت ا… کنی سمنانی در رابطه با تقسیم محصول مزرعه رکن آباد سمنان در بین نفع برندگان از وقف است.

وی افزود: شهروندان استان سمنان در صورت در اختیار داشتن هر گونه سند و نسخه خطی قدیمی می‌توانند با مراجعه به اداره کل میراثفرهنگی استان سمنان از خدمات رایگان مرمت آثار بهره‌مند شوند.

مسئول موزه‌های اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت: شهروندان با مراجعه به اداره کل می‌توانند از دستورالعمل نحوه نگهداری صحیح اسناد تاریخی نیز مطلع شوند.

وی بیان داشت: حفاظت مناسب، جلوگیری از تا کردن، قرار نداشتن در محل رطوبت و دمای بالا از جمله شرایط نگهداری اسناد و نسخه‌های خطی قدیمی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز