خبرگزاری کار ایران

یک مقام صنفی در این شهرستان خبر داد:

انتظار یکهزار کارگر ساختمانی «نظرآباد» برای دریافت کارت‌ مهارت‌

asdasd
کد خبر : ۲۱۴۱۳۰

«اداره فنی و حرفه‌ای استان البرز بهمن و اسفند ماه پارسال دوره‌های آزمون مهارت برای کارگران ساختمانی برگزار کرد. این آزمون ابتدای اردیبهشت و اواخر خرداد ماه امسال بار دیگر برگزار شد اما الان که در مهر ماه به سر می‌بریم هنوز کارت مهارتی صادر نشده که بیانگر کوتاهی مدیران این اداره دولتی است.»

نایب رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی نظرآباد از انتظار حداقل یکهزار کارگر ساختمانی این شهرستان برای دریافت کارت‌ مهارت‌ فنی خبر داد.

«علی عباسیان» در این باره به ایلنا گفت: اداره فنی و حرفه‌ای استان البرز بهمن و اسفند ماه پارسال دوره‌های آزمون مهارت برای کارگران ساختمانی برگزار کرد. این آزمون ابتدای اردیبهشت و اواخر خرداد ماه امسال بار دیگر برگزار شد اما الان که در مهر ماه به سر می‌بریم هنوز کارت مهارتی صادر نشده که بیانگر کوتاهی مدیران این اداره دولتی است.

او افزود: در شهرستان نظرآباد برای حداقل یکهزار کارگر ساختمانی کارت صادر نشده است و این آمار در استان البرز به ده‌ها هزار نفر می‌رسد.

عباسیان در ادامه تاکید کرد: این آزمون در تمام استان‌های کشور چندین بار در سال برگزار می‌شود اما فقط استان البرز در این زمینه ضعیف عمل می‌کند.

این فعال کارگری با اشاره به آغاز ثبت نام مرحله پنجم آزمون مهارت از شنبه گذشته(۱۹ مهر) گفت: این پنجمین مرحله ثبت نام در آزمون مهارت است اما متاسفانه فقط ثبت نام صورت می‌گیرد و کارتی که نشان دهد این ثبت نام‌ها صورت گرفته است صادر نمی‌شود.

نایب رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی نظرآباد در ادامه بیان کرد: کارگران ساختمانی این کارت‌ها را از ما می‌خواهند و گمان می‌برند مقصر تاخیر در صدور کارت‌های مهارت‌ انجمن‌های صنفی است در حالی که مسئولیت این تاخیر بی‌سابقه بر عهده مدیران سازمان قنی و حرفه‌ای است.

او افزود: اگر تاخیر در صدور این کارت‌ها بخاطر هوشمند کردن‌ آنان است‌‌ همان بهتر که کارت‌ها را هوشمند نمی‌کردند. مدیران فنی و حرفه‌ای باید علاج واقعه را قبل از وقوع آن پیش بینی می‌کردند.

او در ادامه تصریح کرد: البته نزدیک به ۴۰ کارت مهارت در کل استان صادر شده است که مشابه کارت‌های سوخت هستند. اگر این کارت‌ها صادر نشده بود می‌گفتیم فعلا راجع به نوع کارتی که می‌خواهند صادر کنند به نتیجه نرسیده‌اند اما الان حدود ۴۰ کارت مهارت صادر شده است و صدور محدود این کارت‌ها بیانگر آن است که مراحل طراحی کارت‌های هوشمند پایان یافته است.

این فعال کارگری با انتقاد از بخشنامه وزارت کار مبنی بر حذف دارندگان کارت‌های عمومی مهارت از فهرست مشمولین بیمه تامین اجتماعی، گفت: یکی دیگر از مشکلاتی که در کشور به معضل تبدیل شده است بخشنامه آبان ماه پارسال وزارت کار است. سازمان فنی و حرفه‌ای در دو سال گذشته یکسری از کارت‌های مهارت را تحت عنوان کارت عمومی کارگر ساختمانی صادر می‌کرد. کارگران ساختمانی حداقل ۶ یا ۷ ماه زمان می‌گذاشتند تا این کارت‌ها را دریافت کنند و حالا با یک بخشنامه هزینه و زمانی که گذاشته بودند نابود شده است.

او در ادامه پرسید: آیا ثبت نام دوباره از این کارگران برای اخذ کارت مهارت قابل قبول است؟ آیا اجبار آنان به صرف هزینه و یک بازه زمانی چندین ماهه دیگر انصاف است؟

عباسیان با اشاره به هدف طراحان این بخشنامه مبنی بر جلوگیری از سوء‌استفاده شاغلان سایر صنوف از بیمه کارگران ساختمانی، تصریح کرد: فنی و حرفه‌ای می‌توانست کارت‌های عمومی مهارت را با کمک انجمن‌های صنفی مربوطه با کارت‌های تخصصی مهارت مثل آرماتور بند، سفید کار، گچ کار و… تعویض کند نه آنکه از کارگران بخواهد برای دریافت دوباره کارت مهارت اقدام کنند.

نایب رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی نظرآباد در پایان اظهار کرد: بخشنامه وزارت کار همانند این است که فردی دو سال دوره سربازی را بگذراند و سپس به او بگویند دوره‌ای که گذارنده است قبول نبوده و خودش را برای گذراندن یک دوره جدیدی آماده کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز