خبرگزاری کار ایران

سید محمد خاتمی:

باید از کین توزی، تعصب نابجا و ظاهرگرایی‌ها که اوجش در داعش تجلی می‌کند، پرهیز کنیم

asdasd
کد خبر : ۲۱۳۵۵۹

باید عید غدیر را مبنای همدلی، همراهی، پایبندی به اخلاق و عدالت قرار دهیم

بزرگداشت آغاز هفتاد و دومین سال تولد سیدمحمد خاتمی به رسم هر ساله، توسط حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمود دعایی، مدیر مسوول روزنامه اطلاعات با حضور جمعی از چهره های فرهنگی کشور در دفتر وی برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در این جلسه که در فضایی صمیمی برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین دعایی، کیک و سبدگلی با ۷۲ شاخه گل سرخ را به همراه هدایایی از جمله کتاب خطبه حضرت زهرا(س) و ضامن آهوی استاد فرشچیان را تقدیم خاتمی کرد و برخی حاضران نیز آثار هنری خود را تقدیم وی کردند.

سید محمد خاتمی با تشکر از حاضران بیان کرد: من چون خودم را انسان کوچکی می دانم و معتقد نیستم که عمر با برکتی در بندگی خدا و خدمت به خلق خدا داشتم، خیلی ارزش برای عمر خود قائل نیستم و امیدوارم خداوند نظر لطف خود را شامل حال من کند.

وی با بیان اینکه سالروز بزرگداشت تولد را برای خودم مناسب نمی دانم، گفت: ولی عنایت ویژه جناب آقای دعایی این فرصت را ایجاد می کند که در خدمت دوستان و عزیزانی که محبت و عنایت دارند و انسان های شایسته ای هستند، باشیم و این خیلی لذت بخش است.

باید عید غدیر را مبنای همدلی، همراهی، پایبندی به اخلاق و عدالت قرار دهیم

خاتمی با تشکر ویژه از حجت الاسلام و المسلمین دعایی، عید سعید غدیر را تبریک گفت و یادآور شد: عید سعید غدیر را باید مبنای همدلی، همراهی، پایبندی به اخلاق و عدالت قرار دهیم و در شرایطی که اختلافات نظری و عملی در جامعه ما وجود دارد به ویژه در دورانی که چهره زشتی از اسلام در منطقه نشان داده می شود، این عید را منشا زیبایی، همدلی، همراهی، انسان دوستی و احترام به حق و حرمت انسان قرار دهیم.

وی در ادامه تاکید کرد: در کشوری که دین ها و مذاهب مختلف وجود دارند، ما نیازمندیم که علی ابن ابیطالب را مبنا و معیار قرار دهیم و دلهایمان را بهم نزدیک کنیم و از کین توزی، خشم، تعصب نابجا و ظاهرگرایی ها و خشونت ورزی که اوجش در داعش تجلی می کند، پرهیز کنیم.

سید محمد خاتمی در ادامه با تاکید بر ضرورت رعایت اخلاق، گفت: باید اخلاق را در زمینه رفتار فردی، روابط با یکدیگر و به ویژه در شکل دادن نظام خود، مورد توجه قرار دهیم که از برجسته ترین ویژگی امام علی نیز همین رعایت اخلاق بود با موافق و مخالف.

رییس بنیاد باران در ادامه به ویژگی های امام علی(ع) در رفتار با مخالف اشاره کرد و با اشاره به شعر شهریار که نشان دهنده رفتار مهربانانه امام علی(ع) است، گفت: در جنگ صفین به امام علی(ع) پیشنهاد دادند که آب را به روی دشمن ببندد اما امام علی(ع) نپذیرفت که شهریار در شعر خود، اخلاق مداری، انسان دوستی و رفتار با مخالفان به ویژه در جنگ را به زیبایی نشان می دهد.

خاتمی در پایان شعر شهریار را قرائت کرد:

شنیدم آب به جنگ اندرون معاویه بست / بروی شاه ولایت، چرا که بود خسی

علی به حمله گرفت آب و باز کرد سبیل / چرا که او کس هر بی کس است و دادرسی

سه بار دست به دست آمد آب و در هر بار / علی چنین هنری کرد و او چنین هوسی

فضول گفت که ارفاق تا بدین حد بس / که بی حیایی دشمن ز حد گذشت بسی

جواب داد که ما جنگ بهر آن داریم / که نان و آب نبندد کسی به روی کسی

در این جلسه حجت الاسلام و المسلمین دعایی نیز بیان کرد: در سورۀ مبارکة مائده می‌بینیم، پیامبر رحمتی که ۲۳ سال همه رنجها و مرارتها را بر خود هموار کرده است، و مردمی را که بر لبۀ پرتگاه دوزخ بوده‌اند، به بهشت برین رهنمون شده و آن‌همه دشمنی و عداوت را به دوستی و برادری تبدیل کرده است، و افراد پراکنده‌ای را که از هرگونه نظم اجتماعی و انتظام سیاسی و ملی بی‌بهره بوده‌اند، به امتی واحده با بهترین شریعت و آیین تبدیل کرده است، آری همین پیامبر، به رساندنِ پیغامی ملزم می‌شود که به پایان بردنِ وظیفۀ سنگینِ رسالت الهی، درگرو ابلاغ آن است: «یا ایها الرسول بلّغ ما اُنزل الیک من ربک و ان لَم تفعل، فما بلّغت رسالته». اینجاست که پیامبر(ص) پس از انجام آخرین حج(حجۀ‌الوداع)، در صحرایی کنار برکه یا همان غدیر خم، انبوه مسلمانان را جمع می‌کند و در ضمن خطبه‌ای مفصل می‌فرماید: «من کنتُ مولاه، فعلیٌ مولاه».

وی ادامه داد: شادباش و گرامیداشتِ این روز پرشکوه تاریخی، تنها به معنای بزرگداشتِ شخصِ امیر مؤمنان علی(ع) با همه شایستگی‌‌ها و عظمت‌های خیره‌کننده‌اش نیست، بلکه به اصل اساسی‌تری رجوع پیدا می‌کند که بزرگداشتِ تعیین و تشخیصِ سرمشق و نمونۀ کاملی برای پیشوایی و امامت است، تا مردم در طول زندگی خود به او اقتدا کنند و از این طریق در پرتو تربیت صحیح و پرورش مطلوب، حقایقِ دین و باطن احکام را دریابند و جنبه‌های گوناگون عبادی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی اسلام را به‌درستی بشناسند و آن‌را عملی سازند و استعدادهای نهفتة خود را شکوفا نمایند. و البته کدام اُسوه بهتر از امام علی(ع) که سرچشمۀ فضایل بود و دست‌پروردۀ پیامبر(ص) و آموزگار مفسران و فقیهان، زیور عابدان، در رأس زاهدان و پرهیزگاران، طلایه‌دار سلحشوران، ‌پیشوای جوانمردان، قطب عارفان و سرحلقۀ رندان و به فرمودۀ پیغمبر اکرم(چنان‌که در متون و منابع برادران اهل سنّت هم آمده است): «خزانۀ دانشِ پیامبر» و «دروازۀ شهر علم و حکمت»، که «همواره با حق است و حق با اوست»، «با قرآن است و قرآن با اوست»، «از پیامبر است و پیامبر از اوست»، «پیراسته از هر گونه آلودگی است»، «بندۀ خداست و خدا دوستدار او و دوستان اوست»، «نسبت به پیامبر، جایگاه هارون به موسی را دارد»، و «برادر او در دنیا و آخرت است»، «پیشوای نکوکاران و دشمن تبهکاران»، که «بر سر تأویل قرآن جنگید، همچنان که بر سر تنزیلش‌» و «یادکردن و نگریستن به او عبادت است» و «بهشت مشتاق اوست» و «سرلوحۀ کارنامۀ مومن، محبت به اوست: عنوان صحیفۀ المؤمن، حبّ علی بن‌ابی‌طالب».

دعایی: خاتمی تلاش کرد تا غبار زمان را از چهرۀ تابناک اسلام بزداید

مدیرمسوول روزنامه اطلاعات بیان کرد: ما امروز اینجا آمده‌ایم تا نخست، غدیرِ دیانت‌مان و آنگاه، مهرگانِ ملیّت‌مان را جشن بگیریم. و پس از آن، تولد مردی را نیز که فرزند جسمانی و روحانی پیامبر(ص) و علی(ع) است، شادباش بگوییم؛ سیّدْمَردی که با تأسّی به اجدادِ طاهرینش و با لبّیک‌گفتن به ندای حضرت امام رضوان‌الله علیه و مقام معظّم رهبری حفظه‌الله تعالی به سهم خود، تلاش کرد تا غبار زمان را از چهرۀ تابناک اسلام بزداید و کژفهمی‌‌ها و بداندیشی‌‌ها را کنار زده و نمادِ وجه رحمانی دینِ رحمت و عدالت باشد شد.

تو خاتمی عزیز، از آغازِ انقلاب تا امروز، در جهت برپاییِ حکومتِ مردمسالاریِ دینی، بازوی ولایت و یاور رهبری شده‌ای. و همواره بر عهدت با امام و رهبریِ پس از امام و همه آنان که نظام مردمسالاری دینی را پذیرفته‌اند، استوار و وفادار مانده‌ای. و دغدغه و اندوهِ مردم و امام و رهبرشان، غم و دغدغة تو نیز بوده است. در بیماری‌شان رنجور شدی و در تندرستی و سلامتشان شاکر و شادمان و امیدوار گشتی. تو با تأسّی به آنان، نمونه‌ای از وِداد و مردمداری نبوی و صبر و شکیبایی علوی و حلم و بردباری حسنی و حسینی را برای ما ترسیم کردی. تو نشان دادی که می‌شود مسلمان بود و ایران را دوست داشت؛ نواندیش و پویا بود و سنّت را گرامی داشت؛ سیاست ورزید و پاک و راستگو بود. می‌توان بر مسند قدرت نشست و خدمتگزاری فروتن بود. می‌توان از مردم بود و با مردم ماند. می‌توان با مخالف خود مهر ورزید.

خاتمی به رغم بی‌اخلاقی‌ها و تهمت‌ها از استواری بر جاده اخلاق و فتوّت و مروّت و مردانگی بازنمی‌گردد

وی گفت: کاکای عزیز، تو را دوست داریم و حرمت می‌نهیم، زیرا علم و تعهد را ارج می‌نهی و با چراغ دانش و احساسِ مسئولیت به پیش می‌روی و به رغم بی‌اخلاقی‌ها و تهمت‌ها از راه روشن اجداد طاهرینت که استواری بر جاده اخلاق و فتوّت و مروّت و مردانگی است، بازنمی‌گردی. تو را دوست داریم، چون قدرتِ دولت، تو را نیاراست، بلکه تو زیور و پیرایة دولت شدی. تو مسئولیت را طعمه نینگاشتی، بلکه امانتی دانستی که بر دوش باید‌کشید و ادای وظیفه کرد. تو با تأسّی به سنّت پیامبر(ص) و علی(ع) و با وفاداری به امام و رهبر انقلاب، هیچ‌گاه نخواستی آن‌گونه که با جبّاران و ستمگران سخن می‌گویند، با تو سخن گویند و برتر از آنت پندارند که ممکن است خطا ‌کنی و گمان کنند که اگر حقی به تو گفته شود، تو را سنگین و درشت می‌نماید. تو در آبادی ایران کوشیدی؛ همچنان که در گسترش آزادی و سرفرازی مردم تلاش کردی. ما تو را همان ‌گونه یافتیم که جد بزرگوارت در توصیف اهل تقوی فرمود: «در دینداری، نیرومند و در عین نرمی، ‌هوشمند و در کنار بردباری، دانشمند. در سختی، شکیبا و در راه رستگاری، پویا». عمرت دراز باد و سرت سبز و تنت درست و دلت شاد.

در این جلسه یکی از هنرمندان تابلوی فرش چهره سیدمحمد خاتمی را تقدیم وی کرد و برخی عکاسان تصاویری که از وی به چاپ رسانده بودند، هدیه دادند و هادی حیدری، کارتونیست نیز کاریکاتور سیدمحمدخاتمی با عنوان دیالوگ را تقدیم وی کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز