خبرگزاری کار ایران

از چهارم آبان ماه سال جاری،

سامانه جدید پس از معاملات به طور آزمایشی راه اندازی می شود

asdasd
کد خبر : ۲۱۳۵۰۳

از ابتدای سال ۹۴ بهره برداری آزمایشی از سامانه پس از معاملات آغاز می شود و تا آن زمان ضمن بهره برداری آزمایشی از این سامانه، افزونه های مورد نیاز ذینفعان درسامانه تعبیه می شود.

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی با اشاره به اینکه سامانه جدید پس از معاملات از ۱۵ مهر ماه جاری در اختیار چند شرکت کارگزاری قرار گرفته است، گفت: بهره برداری آزمایشی از این سیستم روز چهارم آبان ماه امسال با حضور مدیران ارشد بازار سرمایه آغاز می شود.

به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا)، حامد سلطانی نژاد افزود: سال ها منتظر این سیستم بودیم و برای راه اندازی آن از تجربیات سایر کشورها استفاده شده و کارگروه های تخصصی نیز برای راه اندازی آن تشکیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال ۹۴ بهره برداری آزمایشی از سامانه پس از معاملات آغاز می شود و تا آن زمان ضمن بهره برداری آزمایشی از این سامانه، افزونه های مورد نیاز ذینفعان درسامانه تعبیه می شود.

سلطانی نژاد افزود: پس از حدود دو سال صرف زمان برای طراحی و راه اندازی سامانه پس از معاملات، خوشبختانه این سامانه به سرانجام رسیده و کلیه ماژول هایی که نیاز به تعبیه داشته اند، تعبیه شده است.

سلطانی نژاد با اشاره به اینکه سامانه پس از معاملات جدید از ۱۵ مهر ماه در اختیار چند شرکت کارگزاری قرار گرفته است، گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، مقرر است تا روز چهارم آبان ماه، بهره برداری آزمایشی از این سیستم به طور رسمی کلید بخورد.

وی ادامه داد: پیش بینی می شود که این سامانه تا پایان سال ۹۳ مورد بهره برداری آزمایشی ذینفعان قرار بگیرد و اگر سرویس ویژه یا افزونه ای مورد نیاز است، در این سامانه تعبیه شود تا در ابتدای سال ۹۴، بهره برداری عملیاتی و اجرایی این سامانه انجام شود و دیگر از سامانه قبلی استفاده نشود.

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با اشاره به اینکه سامانه پس از معاملات جدید ویژگی های خاص خود را دارد، اظهار داشت: این سامانه با تکنولوژی های روز دنیا طراحی و بومی سازی شده است.

سلطانی نژاد تصریح کرد: در تمامی بازارهای سرمایه، نهاد ثبتی و نهاد تسویه و پایاپای نهادی کثیرالمراجعه است، چراکه مرجع رسمی نگه داری اطلاعات در بازار سرمایه است. از طرفی بحثتسویه و پایاپای هم یک فرایند مهم است که توسط شرکت های سپرده گذاری و نهادهای ثبتی و پایاپای بازار سرمایه انجام می شود. همین امر ایجاب می کند که زیر ساخت هایی که در شرکت های سپرده گذاری به کار برده می شود، مطابق با تکنولوژی روز دنیا باشد.

وی با بیان اینکه سیستم علاوه بر کارایی بالا باید از امنیت بالایی هم برخوردار باشد، افزود: از طرفی باید بتواند با سرویس های مختلف گفت و گو کند. زیرا در دنیای کنونی، گرفتن اطلاعات بر روی لوح فشرده و سایر وسایل ارتباطی منسوخ شده است و از تکنولوژی و پروتکل های ارتباطی روز مانند پروتکل فیکس(FIX) یا استاندارد ایزو ۱۵۰۲۲ در اقدامات شرکتی استفاده می شود.

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه تاکید کرد: ما هم از تجربیات روز دنیا برای طراحی سامانه پس از معاملات جدید استفاده کردیم و سامانه جدید طراحی شده بر این مبنا است تا بتواند به راحتی با سامانه های مختلف گفت و گو کند و سرویس های مدرنی را به ذینفعان بدهد.

وی خاطرنشان کرد: نگاهی که در این سامانه وجود دارد، نگاه ارایه سرویس به روز و مطلوب به ذینفعان است. این در حالی است که ذینفعان شرکت سپرده گذاری متعدد هستند و می توان ادعا کرد که شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه یکی از موسساتی است که بیشترین و متنوع ترین مراجعات را در بازار سرمایه دارد. سرمایه گذاران، کارگزاران و ناشران و سایر ارکان بازار سرمایه از جمله ذینفعان این شرکت هستند.

سلطانی نژاد یادآور شد: با توجه به تاسیس شرکت سپرده گذاری و تعریف فعالیت های آن، توقع هم وجود دارد که سرویس ها به روز باشد.

وی ادامه داد: ما طی دو سال اخیر تلاش کردیم سامانه پس از معاملات راه اندازی شود تا همه فعالان بازار سرمایه از آن بهره مند شوند. ممکن است که ذینفعان مختلف سرویس های مختلفی را مدنظر داشته باشند که در فرجه یاد شده تا پایان سال، این سرویس ها در اختیار متقاضیان قرار می گیرد. ضمن اینکه زیرساخت های ارتباطی هم بررسی می شوند تا مشخص شود که سامانه به چه ترتیب و از طریق چه زیرساخت ارتباطی، بهتر است در اختیار ذینفعان قرار بگیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز