خبرگزاری کار ایران

گفتگوی تفصیلی ایلنا با استاندار مرکزی؛

خواهان حضور بخش خصوصی در تولید و صنعت هستیم

asdasd
کد خبر : ۲۱۳۳۱۵

نرخ بیکاری در استان در خرداد ماه ۹۲ معادل ۱۰/۳ درصد بوده است که همین نرخ در خرداد ۹۳ با ۱/۷ درصد کاهش به رقم ۶/۸ درصد رسیده است.

پس از گذشت یک سال از روی کار آمدن محمد حسین مقیمی استاندار استان مرکزی، خبرگزاری ایلنا گفت و گویی تفصیلی با وی انجام داده است.

به گزارش ایلنا، قائم مقامی معاونت اجرایی رییس جمهوری، استانداری استانهای خوزستان و کرمانشاه برخی از مسئولیت های مقیمی، استاندار فعلی مرکزی بوده است.

جناب آقای مقیمی با توجه به اینکه دولت برای باز کردن گره مشکلات مردم می‌بایست اطلاع دقیق از آنها داشته باشد به عنوان نماینده عالی دولت در استان برای بررسی مسائل چه اقداماتی را انجام داده‌اید؟

به منظور بررسی مشکلات قشرهای مختلف جامعه جلسات متعددی برگزار شده است که با حضور اقشار مختلف و صنوف مختلف مردم به منظور بررسی مشکلات انجام شده است از جمله می‌توانیم به برگزاری ۳۵۰ جلسه رسمی به ریاست اینجانب در حوزه‌های مختلف اشاره کنم. ضمناً حدود ۵۰۰ ملاقات حضوری در دفتر کارم برگزار کرده ام و ۷۰ مورد بازدید از شهرستان‌ها و واحدهای تولیدی و صنعتی و… داشته‌ام. همچنین با ۷۵ نفر از شهروندان در ۱۱ جلسه ملاقات مردمی دیدار داشته‌ام و برای اولین بار ۳ ساعت به صورت تلفنی با مردم شریف استان گفتگو داشته‌ام که این روند قطعاً در آینده نیز ادامه خواهد داشت. به منظور بررسی مشکلات مردم در دستگاههای اجرایی استان چندین بار به صورت سرزده از ادارات بازدید داشته‌ام و به منظور برقراری ارتباط مستقیم با مردم، حضور منظم در مساجد، جشن‌ها و مناسبتهای مذهبی و اعیاد را در دستور کار داشته‌ام و همچنان این دیدار‌ها را ادامه خواهم داد، زیرا در این دیدار‌ها مردم به سادگی و به خوبی مشکلات را مطرح می‌کنند و پیگیری و حل این مسائل نیز سریع‌تر انجام می‌شود.

در خصوص دیدارهای مردمی باید این نکته را نیز متذکر شوم که به صورت هفتگی و منظم با خانواده معظم شهدا و ایثارگران استان دیدارهایی را انجام می‌دهم که از زمان حضور در استان تا کنون با حدود ۱۵۰ خانواده شهید و ایثارگر به صورت فردی و یا حضور در منازل ایشان دیدار و گفتگو داشته‌ام و در مجامع و نشستهای گروهی مختلفی با حضور این عزیزان شرکت داشته‌ام. ضمناً شرکت در برنامه‌ها و مناسبتهای مختلف با موضوعات ایثار و شهادت از جمله یادواره شهدا را در دستور کار دارم و به منظور ارج نهادن به فرهنگ ایثار و شهادت برای اولین بار در استان شورای مشورتی ایثارگران را فعال نموده‌ام و در جلسات شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استان نیز شرکت می‌کنم.

در خصوص مشکلات شهرستان‌ها و ارتباط با مردم در شهرستان‌ها و روستا‌ها این موضوع به چه شکل بوده است؟

بنده در همه شهرستان‌ها حاضر شده‌ام بعضاً برخی از شهرستان‌ها را تا ده بار یا بیشتر هم بازدید کرده ام، برای مثال ۲۱ بار از زرندیه به عنوان دور‌ترین شهرستان استان تا کنون بازدید کرده ام و جلسات متعددی را به‌ویژه جلسه مشترک شورای برنامه ریزی و توسعه استان با کمیته برنامه ریزی شهرستان‌ها برگزار کرده ایم و تصمیمات لازم را اتخاذ کرده ایم. در سفر به شهرستان‌ها علاوه بر بازدیدهای معمول دیدارهایی با خانواده معظم شهدا و بازدید از صنایع و بررسی مشکلات صنایع، دیدارهای مردمی صورت پذیرفته است. در دهه مبارک فجر سال گذشته به منظور افتتاح پروژه‌ها بازدیدهایی از مناطق مختلف استان به همراه معاونین و مدیران از شهرستان‌ها و بخشهای مختلف استان انجام دادیم و تصمیمات لازم را اتخاذ کردیم. همچنین در هفته دولت در سال جاری به منظور افتتاح پروژه‌ها به همراه مدیران و معاونین از تمامی نقاط استان بازدید صورت پذیرفت. علاوه بر همه این موارد در برنامه‌های زمان بندی شده شخصاً به تمامی شهرهای استان سفر کرده و در جلساتی در خصوص مسائل و مشکلات شهرهای استان اقدامات لازم به عمل آمده است.

آقای مقیمی ارتباط با مردم یک بخش از رفتار مدیریتی خوب است قطعاً برای حل مشکلات مردم و پیگیری امور نیاز به ارتباط با وزرا و روسای سازمانهای مختلف در مرکز می‌باشد شما در این خصوص چه اقداماتی داشته‌اید؟

بله کاملاً صحیح است. زیرا برای داشتن استانی آباد و همچنین حل مسائل مختلف استان نیاز به رایزنی در سطوح بالا‌تر بوده و هست بر همین اساس دیدارهای مختلفی در تهران با وزرا، معاونین وزرا و روسای سازمان‌ها انجام شده که می‌توانم به ۶ دیدار با وزرا، ۹ دیدار با معاونین وزرا، ۸ دیدار با معاونین رئیس جمهور در راستای حل مشکلات استان و پیگیری مسائل اشاره کنم. همچنین ۲۴ دیدار با سرمایه‌گذاران در راستای جلب مشارکت آنان جهت سرمایه گذاری در استان صورت پذیرفته است. ضمناً در راستای حل مشکل صنایع و تولیدکنندگان استان نیز ۱۵ دیدار با مدیران عامل بانکهای کشور انجام شده است.

دیدار با نمایندگان استان و سه بار حضور در مجمع نمایندگان استان جهت پیگیری مسائل نیز تا کنون انجام شده است و به عبارتی می‌توان گفت در طی یک سال گذشته با بیش از ۵۰ نفر از مقامات عالی رتبه کشوری در خصوص پیگیری مسائل و مشکلات استان دیدار و گفتگو انجام شده است که در نوع خود کم نظیر می‌باشد.

در یک سال گذشته ما شاهد حضور ۳۵ وزیر و معاون وزیر و معاون رئیس جمهور در استان بوده‌ایم از جمله خانم دکتر ابتکار معاون رئیس جمهور، دکتر سلطانی فر معاون رئیس جمهور، امیرنیا معاون مرکز همکاری فن آوری رئیس جمهور، دکتر نوبخت رئیس دفتر رئیس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری، آقای فانی وزیر آموزش و پرورش، آقای ربیعی وزری تعاون کار و رفاه اجتماعی، حجت الاسلام علوی وزیر اطلاعات، آیت اله محسنی گرکانی رئیس سابق دیوان عالی کشور، آقای علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، آقای محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، حجت الاسلام محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، سید حسن خمینی تولیت آستان حضرت امام(ره) و…

آقای مقیمی، استان مرکزی با شاخصه صنعت در کشور شناخته شده است در حالی که ما شاهد مشکلات عدیده در بخش صنعت بویژه در دولت قبل بوده‌ایم برای رفع این مشکلات و رونق صنعت استان چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

رفع مشکلات صنایع استان از اولویتهای ما بوده و هست به همین منظور در هر شهرستان به طور جداگانه کارگروهی جهت بررسی مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی شکل گرفته است و در هر جلسه بین ۱۵ تا ۲۰ واحد تولیدی صنعتی استان که با مشکلاتی مواجه هستند در حضور مدیران مرتبط مشکلاتشان مطرح و مورد بررسی قرار می‌گیرد و سپس تصمیمات لازم جهت حل مشکل واحد تولیدی صنعتی اتخاذ می‌‌شود. ضمن اینکه بعد از هر جلسه کارگروه ۴ یا ۵ واحد صنعتی استان به صورت حضوری مورد بازدید قرار می‌گیرند و از نزدیک شرایط و مشکلاتشان بررسی می‌گردد و بعضاً مسائل را از طریق مراجع ملی پیگیری می‌کنیم.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که نگاه دولت تدبیر و امید به صنعت و تولید یک نگاه ویژه است و در همین راستا خواهان حضور فعال بخش خصوصی در تولید و صنعت است و بر همین منوال به تمامی فرمانداران و بخشداران دستور اکید داده شده تاشناسنامه اشتغال شهرستان‌ها و بخش‌ها را تهیه نمایند و از سوی دیگر نیز شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت را تا که کنون ۵ جلسه آن برگزار شده فعال نموده‌ایم و نتایج و مصوبات مطلوبی داشته است. از دیگر اقدامات در خصوص فعالیتهای اقتصادی نیز باید متذکر شد که با تشکیل اتاقهای فکر اقتصادی در استان در زمینه‌های آب، کشاورزی محیط زیست، صنعت و معدن، بازرگانی، خدمات تولید و جوانان از دیدگاه صاحب نظران داخل و خارج استان در زمینه‌های مختلف استفاده شده که ثمراتی را به همراه داشته است. همچنین برای اولین بار نمایشگاهی با عنوان اقتصاد مقاومتی و توانمندیهای اشتغال روستایی در استان برگزار گردیده که با هدف حمایت از تولید و صنایع روستایی این نمایشگاه در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی استان برپا شده است.

جناب استاندار یکی از مطالبات مردم استان بهبود وضعیت بهداشتی و درمانی استان بود دراین خصوص چه کارهایی صورت پذیرفته است؟

بحثبهداشت و درمان در دولت تدبیر و امید مورد توجه ویژه بوده و هست به همین منظور یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت در کشور و به تبع آن در استان اجرای طرح تحول نظام سلامت بود که در استان مرکزی این طرح به شکل خوبی اجرا شده است و با اجرای این طرح هزینه پرداختی از جیب مردم بسیار کاهش یافت به نحوی که در شهر‌ها به ۱۰ درصد و در روستا‌ها به ۵ درصد رسیده است که باعثرضایت مردم شده است و از زمان اجرای این طرح میزان مراجعه مردم به بیمارستانهای دولتی ۱۳ درصد افزایش داشته است که مهم‌ترین دلیل آن استقبال مردم از خدمات رایگان و کاهش هزینه‌ها بوده است.

یکی دیگر از اقدامات مهم دولت در ارتباط با سلامت موضوع رایگان کردن بیمه خدمات درمانی یا‌‌ همان طرح بیمه همگانی می‌باشد که در این طرح افرادی که فاقد دفترچه بیمه هستند به صورت رایگان بیمه می‌شوند که از ابتدای طرح تا کنون حدود ۹۸ هزار نفر در استان ثبت نام کرده‌اند و حدود ۷۳ هزار نفرشان نیز دفترچه بیمه رایگات دریافت کرده اند.

موضوع دیگری که در حوزه سلامت مورد توجه قرار گرفته است بهبود سطح کمی و کیفی طرح پزشک خانواده در مناطق روستایی بوده است که منابع ان بر اساس تفاهم نامه اداره کل بیمه سلامت و دانشگاه علوم پزشکی ۴۰۰ درصد افزایش یافته است.

گام بعدی در حوزه سلامت در استان ایجاد شبکه‌های بهداشت و درمان در شهرستانهای فراهان و خنداب و راه اندازی مرکز تخصصی ناباروری بوده است. بحثرایگان شدن هزینه‌های رادیوتراپی و شیمی درمانی جهت بیماران سرطانی نیز انجام شده است و تصمیمات لازم جهت توسعه فاز دوم بیمارستان آیت اله خوانساری با اعتباری معادل ۲۰ میلیارد ریال اتخاذ گردیده و تصمیم گیری در خصوص ایجاد مرکز تصویر برداری پزشکی با اعتباری معادل ۲۰۰ میلیارد ریال به همکاری سازمان اوقاف و امورخیریه انجام شده است. همچنین در خصوص تکمیل پروژه بیمارستان ولی عصر(عج) اراک نیز تصمیامتی اتخاذ شده است که امیدواریم با اجرایی شدن این تصمیمات مردم استان شاهد ثمرات آن در زندگی خود باشند.

آقای مقیمی تغییرات مدیریتی در استان را پس از گذشت یکسال از فعالیت شما چطور ارزیابی می‌کنید و چگونه تغییرات تکمیل خواهد شد؟

در تغییر مدیران استان چند نکته مدنظر قرار گرفته است از جمله اینکه تغییرات به صورت تدریجی صورت می‌پذیرد و در این تغییرات استفاده از ظرفیت و توانمندی نیروهای بومی و متخصص استان در پستهای مدیریتی مورد توجه می‌باشد و عمده تغییرات مدیریت صورت گرفته در استان با استفاده از نیروهای بومی و کار‌شناسی استان و با رعایت اصل ارتقا سلسلسه مراتبی بوده است و سعی شده است برای هر سازمان از نیروهای داخل‌‌ همان سازمان در پستهای مدیریتی استفاده شود تا انگیزه برای تلاش نیرو‌ها مضاعف شود.

آقای استاندار فعالیتهای سیاسی و امنیتی شما در استان به چه شکل بوده و چه اقداماتی در زمینه پویایی سیاسی و آرامش فضای سیاسی استان انجام داده‌اید؟

برگزاری ۲۱ جلسه شورای تأمین استان با ۵۸ بند مصوبه، تهیه سند چهارساله امنیتی استان، تهیه شناسنامه سیاسی استان و تلاش در جهت تثبیت، تقویت و رشد نهادهای مدنی اعم از تشکلهای سیاسی، انجمن‌های صنفی و… از اقدامات صورت پذیرفته بوده است که در این راستا می‌توان با قاطعیت گفت استان مرکزی یکی ازامن‌ترین استانهای کشور می‌باشد که این موضوع بسش‌تر مناسبی را جهت حضور سرمایه گذاران بیشتر به استان فراهم خواهد کرد.

برگزاری مستمر جلسات کمیسیون کارگری و پیگیری مصوبات آن(۱۱ جلسه با ۶۵ مصوبه) که در این راستا با حمایتهای صورت گرفته از صنایع تعداد اعتراضات صنفی و کارگری در استان کاهش یافته است.

در زمینه کاهش جرایم در استان نیز شاهد کاهش ۲۸ درصدی جرایم و کاهش ۱۲ درصدی تصادفات در استان هستیم.

در خصوص احزاب و تشکل‌ها قائل به فعالیت احزاب در چارچوب قانون هستیم و برای ایجاد فضای فعالیت احزاب در چارچوب قانون تلاش خواهیم کرد. بر همین اساس مجوز ۳ تشکل صنفی و دو تشکل سیاسی جدید در استان صادر گردیده و پرونده چند تشکل دیگر نیز در دست اقدام است.

از سوی دیگر و با توجه به نظر دولت تدبیر و امید مبنی بر واگذاری امور به تشکلهای مردم نهاد مجوز ۲۰ سازمان مردم نهاد در سطح استان صادر گردیده و مجوز ۲۲ سازمان مردم نهاد دیگر نیز در دست بررسی می‌باشد.

همچنین در راستای تعامل با جریانات سیاسی استان نشستهای تخصصی با تمام جریانات سیاسی استان اعم از اصلاح طلب و اصولگرا برگزار شده و تا کنون بیش از ۲۰ جلسه با گروههای سیاسی استان برگزار کرده ایم. ضمناً شورای مشورتی استان با حضور نیروهای سیاسی هر دو طیف اصولگرا و اصلاح طلب در استان تشکیل داده‌ایم و نظرات آن‌ها را مد نظر قرار می‌دهیم و نظر مشورتی آنها در پیشبرد امور سیاسی استان استفاده می کنیم.

آقای مقیمی شهر اراک با معضلی به نام آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کند عمده اقدامات شما در خصوص کاهش آلودگی هوای اراک چه بوده است؟

دولت یازدهم با نگاه ویژه‌ای به محیط زیست کار خود را آغاز کرد و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در ابتدای کار خود با حضور در استانهای مختلف وضعیت را از نزدیک بررسی کرد که استان مرمزی دومین استانی بود که مهرماه سال گذشته خانم دکتر ابتکار برای بررسی وضعیت محیط زیست به ویژه بررسی آلودگی هوا پا به مرکز آن گذاشت و از نزدیک شرایط زیست محیطی استان بویژه اراک را ارزیابی نمود و تصمیماتی نیز اتخاذ گردید. موضوع آلودگی هوای اراک در ابعاد مختلف بررسی و پیگیری و اقدامات مناسبی جهت رفع آن صورت پذیرفته است از جمله برگزاری منظم اجرای طرح کاهش آلودگی هوای اراک هر ۱۵ روز یکبار که خودم شخصا در این جلسات حاضر می‌شوم، اجرای طرح‌های مختلف در صنایع تولیدی استان از جمله گوگردزدایی پالایشگاه، گازرسانی به کوره‌های آجرپزی و…، ایجاد حداقل ۱۲۰ هکتار فضای سبز در شهر اراک و پیگیری کاشت هزار هکتار فضای سبز تا ۴ سال آینده در اراک، پیگیری اجرای بندهای مختلف مصوبه هیئت وزیران در خصوص طرح کاهش آلودگی هوا بالاخص اخذ اعتبارات ملی، پیگیری مصوبات مربوط به موضوع حمل و نقل درون شهری، دریافت و توزیع اعتبار ۱۷.۵ میلیارد ریالی طرح جامع کاهش آلودگی هوا.

جناب آقای مقیمی بررسی اجمالی سوابق کاری شما، از شما یک مدیرموفق در عرصه عمرانی در ذهن متبادر می‌سازد با این تفاسیر و با توجه به رکود در حوزه عمرانی در دولت قبل عمده فعالیت‌ها و برنامه‌های شما در حوزه عمرانی استان چیست؟

در حوزه عمرانی فعالیتهای زیادی باید صورت پذیرد تا استان مرکزی جایگاه واقعی خود را در کشور به دست آورد بر همین اساس فعالیتهای گسترده‌ای در خصوص تهیه طرحهای عمرانی و تکمیل طرحهای نیمه کاره در استان صورت گرفته است که می‌توان به مصوبه هیئت وزیران در خصوص واجد شرایط دانستن اراک برای احداثسامانه حمل و نقل ریلی(مترو) اشاره کرد.

از دیگر طرحهای عمرانی توسعه و طولانی کردن باند فرودگاه اراک و برقراری پرواز مشهد و کیش برشمرد. پیگیری اتصال ریلی سریع اراک – قم – تهران و همچنین اراک – خمین – گلپایگان – اصفهان و پیگیری ارتباط ریلی اراک – مهاجران از دیگر طرحهای در دست اقدام می‌باشد. پیگیری طراحی و اجرای شهرک صنوف مزاحم اراک و انتقال فعالیتهای آلاینده و ناهمسان شهری به خارج از شهر، پیگیری طراحی و اجرای پهنه گردشگری جنوب شهر اراک موسوم به دره گردو به مساحت ۸۰۰ هکتار به منظور ایجاد فضای فراغتی و تفرجگاهی در دسترس عموم مردم اراک، سازماندهی و برنامه ریزی به منظور اجرایی کردن طرح بزرگراه امیرکبیر(موسوم به ۵۵ متری) اراک، احداثدومین شهرک صنعتی در ساوه، احداثشهرک اصناف خمین، پیگری اجرای پروژه کتابخانه مرکزی شهر اراک بعد از ده سال، برنامه ریزی و ایجاد همانگی میان صنایع مستقر در محور غرب شهر اراک به منظور جلب مشارکت آن‌ها در ایجاد ۲۰۰۰ هکتار فضای سبز در محور غرب اراک، پیگیری مصوبات سفرهای شهرستانی و ارائه گزارش از پیشرفت کار، اجرای کامل طرح گاز سوز کردن کوره‌های آجرپزی حاشیه شهر اراک و فعال نمودن کمیته اشتغال روستایی و سر و سامان دادن به وضعیت دهیاری‌ها و انتصاب دهیاران جدید.

جناب آقای مقیمی مشکلات اقتصادی و وضع بیکاری از مشکلات دائمی مردم و مطالبه جدی عموم از دولت بوده و هست در خصوص رفع این معضلات چه اقداماتی شده است؟

نرخ بیکاری در استان در خرداد ماه ۹۲ معادل ۱۰/۳ درصد بوده است که همین نرخ در خرداد ۹۳ با ۱/۷ درصد کاهش به رقم ۶/۸ درصد رسیده است در زمینه مهار تورم در استان نرخ تورم در خرداد ماه سال ۹۲ معادل ۳۳/۹ درصد بوده است که این رقم نیز در خرداد ماه سال جاری به ۲۶/۳ درصد رسیده است و کاهش معادل ۶/۷ درصد را شاهد بوده‌ایم که امیدواریم بتوانیم ارقام مربوط به نرخ بیکاری و تورم را باز هم کاهش دهیم.

آقای استاندار در خصوص فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی در استان نیز لطفا توضیح بفرمائید که تا کنون چه فعالیتهایی صورت گرفته است؟

با وجود اینکه ریئس کار گروه اجتماعی و فرهنگی استان، با معاون سیاسی و امنیتی استان می‌باشد بنده با توجه به حساسیت موضوع در جلسات این کارگروه شرکت می‌کنم و در اتخاذ تصمیمات و تدوین برنامه‌های این حوزه فعال هستم و از آنجا که به حمایت از رسانه‌ها اعتقاد قلبی دارم، همیشه حامی مطبوعات و رسانه‌ها بوده و هستم و برای همین امر اقداماتی از جمله کمک به برگزاری روز خبرنگار با حضور ۴۰۰ نفر بعد از چند سال را انجام دادم. همچنین با صدور بخشنامه‌ای از کلیه دستگاههای اجرایی استان خواستم تا شکایات خود از مطبوعات را پس بگیرند و برای یاری رساندن به مطبوعات خرید مطبوعات از طریق استانداری را انجام داده و به سایر دستگاه‌ها نیز تکلیف شده تا مطبوعات را خریداری نمایند. ضمنا از دستگاههای اجرایی خواسته شده تا دادن آگهی به نشریات محلی را در اولویت قرار دهند، انجام مصاحبه‌های مطبوعاتی به صورت اختصاصی و عمومی و برگزاری چندین جلسه در خصوص بررسی مشکلات مطبوعات استان استان و بازدید منظم از رسانه‌ها از دیگر اقدامات در حوزه فرهنگی و بویژه مطبوعاتی بوده است. فعالسازی ستاد ساماندهی امور جوانان در استان و برگزاری جلسات مربوط، تهیه مکان برای فعالیت خانه سازمانهای مردم نهاد و افتتاح رسمی آن، تدوین اطلس آموزش عالی استان برای اولین بار در کشور، تهیه و تدوین سند فرهنگی استان برای اولین بار در کشور، برگزاری مراسم بزرگداشت مفاخر شهرستانهای استان که با استقبال عمومی کم نظیری مواجه گردید از دیگر اقدامات فرهنگی می‌باشد که به انجام رسیده است.

در پایان اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید؟

باید به استحضار برسانم از آنجا که بنده عضو هیئت مدیره مجمع استانداران نیز هستم، نشست مجمع استانداران استان مرکزی را با حضور بیش از ۱۰ استاندار سابق استان به منظور استفاده از تجارب ایشان برگزار می‌نمایم. همچنین باید از نماینده محترم ولی فقیه در استان به خاطر همدلی و همراهی ایشان در امور و همچنین از نمایندگان محترم مجلس که با همراهی ایشان برخی برخی امور محقق گردید تشکر کنم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز