خبرگزاری کار ایران

در طوماری خطاب به رئیس جمهوری صورت گرفت؛

انتقاد مردم بندر کیاشهر از عملکرد اداره کل میراثفرهنگی و گردشگری گیلان

asdasd
کد خبر : ۲۱۲۲۴۶

این طومار مردمی نیز به مهر و امضای شورای اسلامی بندر کیاشهر هم رسیده و رونوشتی از آن برای رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و نیز استاندار گیلان ارسال شد.

چند صد نفر از مردم بندر شهید پرور کیاشهر شهرستان آستانه اشرفیه با امضای طوماری خطاب به رئیس جمهوری اسلامی ایران، از عملکرد اداره کل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان نسبت به عدم توجه به ابنیه تاریخی ثبت شده شیلات این شهر انتقاد کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از آستانه اشرفیه، در ابتدای طومار مردم بندر کیاشهر، خطاب به حسن روحانی آمده است:
مردم شهید پرور و دریا دل بندر کیاشهر به اقتضای گذشته و تاریخ پر بارشان و به جهت اهمیت استراتژیک دریای خزر و مسایل اقتصادی و سیاسی و معرفی آثار شواهد موجود از حضور بیگانگان و همچنین تلاشها و زحمات طاقت فرسای این خطه، وجود حرفه‌ها و مشاغل مرتبط با صنعت شیلات و چگونگی توسعه آنها از دلایل مهم برای انتخاب و راه اندازی موزه‌ای به نام موزه تخصصی شیلات(اولین موزه شیلات در ایران) در مجموعه تاریخی شیلات بندر کیاشهر بوده است.

در این طومار مردمی، خاطر نشان شده است: یکی از روش‌های انجام امور موزه‌ای، ایجاد موزه‌های خصوصی و یا مشارکتی با سازمان‌های دولتی و غیر دولتی است، زیرا ایجاد موزه‌های دولتی، عملآ به دلیل هزینه‌های متقبله در جهت ایجاد و نگهداری موزه‌ها، از عهده ی یک سازمان(میراثفرهنگی) بر نمی‌آید، با توجه به اصل ۴۴ قانون اساسی مبنی بر برون سپاری کارهای دولتی به اشحاص حقیقی و سایر گروه‌های غیر دولتی است.

در ادامه این طومار، افزوده شده است: در همین راستا سازمان مردم نهاد پیشگامان محیط زیست بندر کیاشهر ازسال ۱۳۸۹ طی در خواستی از اداره کل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان و شرکت مادر تخصصی(متولی مجموعه شیلات بندر کیاشهر)، قرار دادی جهت در اختیار قرار دادن فضاهای به ثبت رسیده موجود در مجموعه شیلات برای ایجاد موزه تنظیم شد که متاسفانه با گذشت چندین سال از تاریخ فوق الذکر، حتی با وجود مدیریت جدید اداره کل میراثفرهنگی استان گیلان، هیچ گونه حمایتی یا پشتیبانی موثر جهت راه اندازی موزه مذکور توسط اداره کل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، به عمل نیامده است.

در این طومار آمده است: لازم به ذکر است، ایجاد موزه شیلات در مجموعه شیلات(ثبت در فهرست آثار ملی) که در شهر ساحلی بندر کیاشهر واقع شده است مجموعه‌ای با پیشینه تاریخی است که خود شرح مفصلی دارد، ولی همین قدر غرض می‌کنیم که سازه‌های آن از چوب ساخته شده و در مدت بیش از یک سده دچار فرسودگی شدید شده و نیازمند مرمت و نگهداری است و هر روزی که از این مسئله می‌گذرد، آسیب‌های شدیدتر به ساختمان‌ها و بنای تاریخی آن وارد شده و امکان جران آن دشوار تر است.، لذا ضروری است در خصوص ایجاد و راه اندازی موزه سرعت عمل بیشتری صورت گیرد.

امضاء کنندگان طومار همچنین، تصریح کرده اند: متاسفانه نه تنها در کارهای موزه تسریع نمی شود، بلکه موضوع به کل مورد توجه قرار نمی گیرد، به نظر می رسد مدیریت میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان باید در ایجاد وضع موجود نقش به سزایی داشته باشد.

در بخش پایانی این طومار آمده است: انتظار ما از یک سازمان تخصصی، همکاری با گروه‌های مردم نهاد در جهت ارتقاء سطح فرهنگی جامعه است، نه این که گروه‌هایی که حسن خدمت به جامعه را دارند، دل سرد و گوشه نشین شوند، در صورتی که مسئولان عالی رتبه نظام تاکیدی به مشارکت دادن مردم در کارهای اجتماعی و فرهنگی را دارند، خواهشمند است دستور فرمایید موضوع فوق، مورد بررسی دقیق تر قرار گیرد.

این طومار مردمی نیز به مهر و امضای شورای اسلامی بندر کیاشهر هم رسیده و رونوشتی از آن برای رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و نیز استاندار گیلان ارسال شد.

گزارش : خلیل اخوان اصغری

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز