خبرگزاری کار ایران

مسئول موزه باستانشناسی مردان نمکی زنجان به ایلنا خبرداد:

سند تاریخی در دیوار موزه ذوالفقاری و مردان نمکی

asdasd
کد خبر : ۲۱۱۶۸۵

مسئول موزه باستانشناسی مردان نمکی زنجان با اعلام این خبر گفت: مبایعه نامه ای از دوره زند مربوط به خاندان ذوالفقاری در موزه باستان شناسی و مردان نمکی(عمارت ذوالفقاری) زنجان مربوط به ۲۵۵ سال پیش در معرض بازدید قرار دارد.

مسئول موزه باستانشناسی مردان نمکی زنجان, گفت: این سند با ارزش، مبایعه نامه ای از عهد کریم خان زند به سال ۱۱۸۰ ه ق است که طی مرمت دیوارهای بنای ذوالفقاری کشف و بعد از مرمت و بازخوانی در موزه باستان شناسی و مردان نمکی در عمادت ذوالفقاری زنجان درمعرض دید عموم علاقمندان قرار گرفت.

به گزارش خبرنگا رایلنا از زنجا, پرستو قاسمی، اندرود، امروز بااعلام این خبر به خبرنگار ایلنا در زنجان اظهار داشت: مطالعه و بازخوانی این سند ارزشمند را بر عهده داشت، تصریح کرد: در این سند، خریدار " شاه ذوالفقار خانا " از حاکمان زنجان و فروشندگان جمعی از مالکان ولایات خمسه می باشند.

وی اشاره کرد: این سند طوماری با مرکب مشکی بر روی کاغذ کاهی رنگ در ابعاد ۳۲×۱۲۲ سانتی متر با خط نسخ و نستعلیق تنظیم و کتابت شده است و از جمله اسناد شرعی و عقود قطعی است که بعد از مطالعه به شماره ۹۰۲ در فهرست اموال منقول تاریخی فرهنگی به ثبت رسیده است.

قاسمی با بیان اینکه: بایع این املاک محمود بیک، زین العابدین و کربلایی خسرو از ولدان مرحوم حاج باقر قمچقای الاصل ساکن زنجان هستند که گویا از ملاکان خمسه بوده اند و زمین های پدری خود را که فهرست آن در سند موجود است به شاه ذوالفقار خانا فروخته اند، تصریح کرد: " ذوالفقار خانا افشار " از حاکمان و سرداران عهد کریم خان زند بوده که به واسطه نفوذ و قدرت و تمول خود داعیه سلطنت داشته است

مسئول موزه باستانشناسی مردانمکی زنجان در پایان گفتگو با اشاره به اینکه؛ کریم خان در سال ۱۱۷۶ ه ق حکومت زنجان را به وی واگذار کرد متذکر شد: در هامش سند ۱۴ نفر مهر تایید بر اصل بودن سند زده اند و این مهرها با خط نستعلیق، نسخ و ثلثمی باشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز