خبرگزاری کار ایران

پس از چند سال رکود؛

هنرهای تجسمی در اراک سامان می یابد؟

کد خبر : ۲۱۱۵۵۵

نبود یک برنامه منسجم برای ارتقای هنرهای تجسمی، توافق نداشتن هنرمندان در انتخاب اعضای هیئت‌مدیره، ‌ نبود سازوکاری اصولی برای برگزاری انتخابات و تعیین اعضای هیئت‌مدیره و چندین و چند مشکل دیگر، منجر به رکود فعالیت انجمن هنرهای تجسمی ‌اراک در سال‌های اخیر شد و همواره انتقادهایی را متوجه هیئت مدیره این انجمن می کند.

این روز‌ها هنرمندان اراکی با انتصاب مدیر جدید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی تا حدود زیادی دل نگرانی‌هایشان کم شده است. اما هنوز انتخابات هیئت امنای انجمن هنرهای تجسمی که می‌توانست از اتفاقات خوبی باشد که در این حوزه رخ می‌دهد محقق نشده است.

به هر حال فاصلهٔ زیادی بین این روز‌ها و روزهایی که فعالیت هنرمندان این انجمن ستودنی بود، وجود دارد.

به گزارش ایلنا از مرکزی، انجمن هنرهای تجسمی‌ در اراک و به ویژه در بیشتر شهرستان‌های استان در حالتی نیمه‌فعال و غیرفعال به سر می‌برد و ایجاد بسترهای لازم برای آموزش هنرهای تجسمی و نیز شناسایی استادان متناسب با نیاز‌ها برای احیای این رشته‌های هنری باید در کارگروه سامان‌دهی هنرهای تجسمی اراک ‌بررسی شود.

درحالی‌که متاسفانه فعالیت انجمن‌های تجسمی ‌در استان مرکزی و به خصوص اراک چند سالی است که دچار رکود شده است و گویا قرار نیست با استفاده از نظرات کار‌شناسی و هنرمندان فعال مدیریتی منسجم برای این انجمن تعیین شود.

یک انجمن و هزار مشکل

مشکلات فراوانی مانع از فعالیت یکپارچه و تاثیرگذار انجمن هنرهای تجسمی‌ در شهری همچون اراک شده است.

اگر چه طی سال‌های گذشته روند فعالیت‌های انجمن هنرهای تجسمی ‌اراک بر اساس برگزاری انتخابات و تعیین اعضای هیئت‌مدیره انجام می‌شد، ‌ اما بعد از کنار گذاشتن محمد ایمانی راد و انتصاب مظاهر آذرپی این ‌انجمن هیچ‌گاه نتوانست نظر موافق همه هنرمندان تجسمی ‌شهرمان را به خود معطوف کند و همواره انتقادهایی بر فعالیت این انجمن از سوی هنرمندان تجسمی‌ اراک مطرح می‌شود.

نبود یک برنامه منسجم برای ارتقای هنرهای تجسمی، توافق نداشتن هنرمندان در انتخاب اعضای هیئت‌مدیره، ‌ نبود سازوکاری اصولی برای برگزاری انتخابات و تعیین اعضای هیئت‌مدیره و چندین و چند مشکل دیگر، منجر به رکود فعالیت انجمن هنرهای تجسمی ‌اراک در سال‌های اخیر شد و همواره انتقادهایی را متوجه هیئت مدیره این انجمن می‌کند.

در کنار مشکلات ریز و درشت این انجمن، وجود برخی مشکلات در اساسنامه آن هم به‌عنوان یک مشکل بزرگ خودنمایی می‌کرد.

پیشنهادهایی که نتیجه نداشت

به‌روزرسانی اساسنامه انجمن‌های هنرهای تجسمی ‌طی سال‌های گذشته همواره به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مسئولان مطرح بوده است.

در سال‌های گذشته و به‌ویژه در دوران فعالیت محمود شالویی مدیرکل وقت دفتر هنرهای تجسمی ‌وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیشنهادهایی برای رفع مشکلات انجمن‌های تجسمی ‌استان‌ها ارائه شده است، اما این پیشنهاد‌ها هیچ‌وقت به نتیجه نرسید.

الگوی پیشنهادی این آیین‌نامه به اداره کل دفتر هنرهای تجسمی‌ وزارت فرهنگ و ارشاد ارسال شده و بر اساس تغییراتی که در اساسنامه انجمن‌ها ایجاد می‌شود، قرار است، هیئت امنای انجمن‌های تجسمی ‌در تهران تشکیل شود و بر فعالیت انجمن‌های تجسمی ‌در تمام کشور نظارت کند.

حضور پر رنگ هنرمندان اراک بستگی به نگاهِ مسئولین دارد

در همین رابطه یکی از هنرمندان این رشته گفت: اولین موردی که باید در نظر گرفت همّت خود هنرمندان است که می‌توانند روزهای پر بار گذشته را بازگردانند. ولی نقش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بسیار کلیدی است و حضور پر رنگ هنرمندان بستگی به سیاستِ کاری و نگاهِ مسئولین آن دارد. امید است در این دولت پیشرفتی حاصل شود. البته در سال‌های پیش که حضور هنرمندان در انجمن‌ها خیلی پر رنگ‌تر بود فضای اقتصادی کشور به صورتی بود که هنرمند زمان بیشتری می‌توانست صرف هنر و فعالیت‌های هنری خود کند. اما متاسفانه در حال حاضر مشکلات مالی و کاری مجالی برای این مهم باقی نگذاشته و دلیل اساسی رکود کاری برخی از هنرمندان همین مسئله می‌باشد.

به طور کلی انجمن هنرهای تجسمی با وجود آموزشگاه‌های هنری که درسطح شهر مشغول به فعالیت هستند نباید فضایی برای کلاس‌های آموزشی داشته باشد بلکه می‌بایست برگزار کننده کارگاه‌های آموزشی درتمامی رشته‌های تجسمی باشد. برگزاری اردوهای آموزشی، بازدید از نمایشگاه‌های اساتید و هنرمندان بنام نیز می‌تواند تاثیر خوبی در روند صعودی انجمن بگذارد که متاسفانه عدم مدیریت منسجم مانع از این اتفاقات شده است.

هنرهای تجسمی اراک در حاشیه قرار گرفته است

هنر‌های تجسمی از گذشته در اراک مورد توجه قرار گرفته و بسیار به آن پرداخته شده و همانطور که همه می‌دانیم پیش کسوتانی را در عرصه این هنر داریم که در سطح کشور مقام آور بوده‌اند و همچنان هم به این هنر مشغول هستند. اما در حال حاضر و خصوصا چند سال اخیر هنرهای تجسمی سیر نزولی بسیاری داشته است و نه تنها بسیاری از جوانان به این هنر بی‌توجه بوده‌اند بلکه تعدادی از هنرمندان با سابقه این رشته هم فعالیت کمتری داشته‌اند و واقعا نسبت به گذشته در چندسال اخیر این هنر بسیار در حاشیه قرار گرفته و کمتر به آن پرداخته شده است.

حمید نجاتی در این رابطه می‌گوید: نقش انجمن هنرهای تجسمی بسیار موثر است چرا که بسیاری از اساتید این رشته از این انجمن شروع کرده‌اند و این انجمن می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. اما خود انجمن تجسمی هم باید از طرف اداره ارشاد حمایت شود و در گام اول باید انتخاب مدیر این انجمن به صورت انتخابی باشد..

انجمن هنرهای تجسمی اراک به پایین‌ترین سطح رکود خود رسیده است

داور پوستر بیست و ششمین جشنواره تئا‌تر استان مرکزی در همین زمینه متذکر شد: قبل از اینکه به مسئله غیر فعال بودن انجمن تجسمی اراک بپردازیم ذکر نکته حائز اهمیت این است که انجمن هنرهای تجسمی در کل کشور در سه چهار سال گذشته حالتی نیمه فعال داشته که امیدواریم با قول‌هایی که دولت جدید در عرصه هنر داده یخ این رکود معنی دار را آب کند و امیدواری‌هایی را در دل اهالی هنر نسبت به بهتر شدن وضعیت انجمن هنرهای تجسمی در شهرستان‌ها ایجاد کند. هر چند که این امیدواری‌ها با اما و اگرهایی همراه است. انجمن هنرهای تجسمی اراک روزی روزگاری سرآمد تمامی انجمنهای کشور بود و توانست در بخشهای رقابتی ملی وبین المللی حرف اول را بزند اما متآسفانه شاهدیم که امروز به پایین‌ترین سطح رکود خود رسیده است.

به گفته یکی از هنرمندان؛ هیئت مدیره انجمن‌های هنرهای تجسمی‌ شهرستان‌ها باید تشکیل ‌شود و کار نظارت بر انجمن‌ها صورت بگیرد.

مشکلاتی که در انتخابات هیئت‌مدیره انجمن هنرهای تجسمی‌ در شهرستان‌ها ایجاد می‌ شود، روند فعالیت‌های انجمن را با مشکلاتی همراه می‌کند.

رویکرد پیشین انتخابات هیئت مدیره انجمن هنرهای تجسمی‌ اراک نتایج مثبتی در استان به همراه داشته است.

انجمن هنرهای تجسمی اراک ‌حالتی نیمه‌فعال دارد

حدود ۴ سال است که وضعیت فعالیت انجمن هنرهای تجسمی اراک ‌حالتی نیمه‌فعال دارد.

یکی از مشکلاتی که منجر به رکود فعالیت‌های انجمن‌های هنرهای تجسمی می‌‌شود، ‌ وجود گرایش‌های مختلف تجسمی ‌و به تبع آن نظرات متفاوت هنرمندان درباره چگونگی فعالیت‌ها بوده که این پراکندگی آرا منجر به رکود فعالیت انجمن‌ها نیز می‌شود.

انتخاب اعضای هیئت‌مدیره انجمن‌ها توسط ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌استان‌ها یکی از آسیب‌هایی بود که هنرهای تجسمی این شهر را با چالش مواجه کرد. در این انجمن، انتخابات محدود شده و انتصابات در تعیین هیئت‌مدیره انجمن‌ها وجود دارد.

بهنام تارخ یکی از گرافیست‌های خلاق اراک در همین رابطه می‌گوید: متاسفانه سیاستهای اعمال شده در دولت گذشته بر هنرهای تجسمی کل کشور و محدودیت فعالیت هنرمندان از دلایل اصلی این رکود است.

باید از هنرمندان اراک حمایت کرد

هنرهای تجسمی اراک نیرو‌های بسیار مستعدی دارد ولی مهم‌ترین مشکل - که همواره وجود داشته - مسئله مالی و همچنین حمایت مسئولین مربوطه است که اگر در صورت نبود این حمایت‌های هنرمند در این مسیر پر پیچ و خم دچار مشکل می‌شود.

نبود بودجه وحمایت از هنرمند ومتعاقبا عدم برگزاری جشنواره‌ها، اردوهای اموزشی وتفریحی

نبود فضایی جهت ارائه اثار هنری(گالری) برای به نمایش گذاشتن اثار هنرمندان شهرستان ودعوت از هنرمندان سایر استانهای کشور برای به معرض دید گذاشتن اثاران‌ها که موجب ارتباط بیشتر و تبادل فرهنگی بین هنرمندان و آشنایی با تکنیک‌ها و نوع کارهای سایر هنرمندان می‌شود

انتخاب مدیرانی که براساس سیاست دولت‌ها برای صدارت اداره کل ارشاد انتخاب می‌شدند نه بر اساس آگاهی آنان به هنر ودغدغه هنرمند را از دیگر مواردی است که باید به آن توجه شود.

باید احساس نا‌امنی، دلسردی و بی‌انگیزگی را از هنرمند دور کنیم تا ازهم پاشیدگی انجمن هنرهای تجسمی و فاصله گرفتن اساتید پیشگام در عرصه هنر از یکدیگر جلوگیری کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز