خبرگزاری کار ایران

در گزارش ایلنا بررسی شد؛

اثرات لغو تحریم انگلیس بر روی اقتصاد ایران

asdasd
کد خبر : ۲۱۱۵۰۹

با توجه به اینکه مدت‌ها است که آن شکوه امپراطوری بریتانیا دیگر سر آمده است اما هنوز این کشور نقش تعیین کننده‌ای در سیاست‌های اتحادیه اروپا دارد و علاوه بر آن متحد سنتی آمریکا است. این تفکر که انگلیس روباه پیر سیاست فرصت برقراری ارتباط را با ایران به این سادگی از دست بدهد بسیار ساده انگارانه است.

هنگامی که روحانی تصمیم گرفت برای بار دوم به جلسه مجمع عمومی سازمان ملل برود بازار ایران دوباره ملتهب شد. بازرگانان خرد و کلان هنوز سال گذشته را به یاد داشتند که چطور در لحظات آخر با یک تلفن چند دقیقه‌ای ناگهان همه چیز زیر رو شد. در زمان دولت قبل در این موقع از سال این بازار خود را جهت افزایش قیمت آماده می‌کرد اما در این دو ساله قیمت‌ها اگر سیر نزولی به خود نگرفتند حداقل صعودی هم نشدند.

در حالیکه بازار منتظر دیدار روحانی و اوباما بود ناگهان خبر دیدار نخست وزیر انگلیس با رئیس جمهور ایران برای اولین بار بعد از انقلاب بر روی تلکس خبر گزاری‌ها رفت. بازار شوکه شد و سردر گم بعد از این دیدار اما بعد از این دیدار صحبت‌های کامرون و جوابیه سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نشان داد هنوز‌‌ همان جنگ زرگری قدیمی وجود دارد.

روز گذشته خبر رفع تحریم از سوی انگلیس در مورد شرکت‌ها و شخصیت‌های مختلف تیتر یک اکثر خبر گزاری‌ها بود. اقتصاد ایران کاملا بر روی فروش نفت استوار است و به گفته کار‌شناسان ۸۵ درصد هزینه‌های دولت از محل فروش نفت تامین می‌شود. نفتی که ابتدا باید استخراج شود بعد به نفتکش‌ها منتقل شود و سپس نفتکش‌ها برای حرکت در آبهای آزاد بیمه شوند. در این گزارش به تاثیر رفع تحریم‌ها بر روی وضعیت اقتصادی ایران پرداخته می‌شود.


شرکت ملی نفتکش ایران

این شرکت که متعلق به بازنشستگان شرکت نفت است، یکی از مهم‌ترین شرکت‌های حمل ونقلی در جهان محسوب می شود. شرکت ملی نفتکش ایران قبل از تحریم علاوه براینکه نفت ایران را جابه جا می‌کرد برای جابه جایی نفت دیگر کشور‌ها نیز فعالیت می‌کرد که با رفع تحریم، این شرکت می‌تواند فعالیت‌های خود را از سر بگیرد و نفت ایران را با سهولت بیشتری به دست مشتریان برساند.

شرکت بیمه معلم

در قوانین بین المللی در یانوردی برای اینکه یک کشتی بتواند در آبهای آزاد حرکت کند می‌بایست قبل از ترک بندر مبداء بیمه شود. هنگامی که تحریم‌های غرب علیه ایران به اوج خود رسید دیگر هیچ شرکت بیمه‌ای حاضر نشد کشتی‌های ایرانی را بیمه کند. بلافاصله ایران اعلام کرد که خود شرکت‌ها را بیمه می‌کند اما مسولان وقت این مهم را از یاد برده بودند که اگر اتفاقی برای کشتی افتاد صاحب این کشتی چگونه می‌تواند از شرکت بیمه‌ای که تحریم است و حق افتتاح نمایندگی در کشور دیگری را ندارد و هیچ بانکی هم نمی‌تواند مبلغ صادر شده از این شرکت را انتقال دهد چگونه می‌خواهد خسارت بیمه شده را پرداخت کند. اما از دیروز این مسئله حل شده است.

بانک سینا

در جهان امروز دیگر فصل جابه جایی چمدانی پول سر رسیده است و این بانک‌ها هستند که این نقش را بازی می‌کنند از ضررهای تحریم بانک‌های ایرانی همین بس که اکثر فساد‌های اقتصادی رخ داده و رانتهای ایجاد شده به خاطر تحریم بانکی بوده است بابک زنجانی نمونه‌ای از آن است. این در حالیست که هنوز مقدار قابل توجه‌ای از پول‌های نفت ایران به سبب عدم امکان نقل و انتقال بانکی در خارج است.

بابک زنجانی و شرکت‌های متعلق به آن

نزدیک به یک سال پیش وزیر نفت از زنجانی اسم برد و گفت او پول نفت را نمی‌دهد از آن زمان تا کنون وی در بازداشت به سر می‌برد اما به گفته مقامات قضایی اموال شناسایی شده از وی حتی نیمی از بدهی‌های او را پوشش نمی‌دهد. با رفع تحریم از وی وشرکت‌های وابسته به او دیگر پیگیری اموال او در خارج از کشور آسان‌تر می‌شود و پول بیت المال سریع‌تر به خزانه بر می‌گردد.

با توجه به اینکه مدت‌ها است که آن شکوه امپراطوری بریتانیا دیگر سر آمده است اما هنوز این کشور نقش تعیین کننده‌ای در سیاست‌های اتحادیه اروپا دارد و علاوه بر آن متحد سنتی آمریکا است. این تفکر که انگلیس روباه پیر سیاست فرصت برقراری ارتباط را با ایران به این سادگی از دست بدهد بسیار ساده انگارانه است.

معلوم نیست در جلسه روحانی با کامرون این دو رئیس دولت بر سر چه چیزی توافق کردند اما اصولا یکی از این توافقات سرگرم کردن تندرو‌ها و مخالفان برقراری رابطه ایران با غرب بوده است که ظاهرا در این امر هر دو طرف موفق بوده‌اند در حالیکه تندروهای داخلی سرگرم بحثو بررسی در مورد مدل پای کامرون و ژست نشستن او در جلوی روحانی هستند و مشغول پخش عکس اخم آلود احمدی‌نژاد در دیدار با نماینده انگلیس در فضاهای مجازی هستند. از آن طرف هم نخست وزیر اسرائیل که هنوز کودک درونش فعال است و نقاشی‌های خود را به سازمان ملل می‌آورد هرچند این کودک امسال بزرگ‌تر شده بود و نقاشی کامپیوتری یا‌‌ همان فتو شاپ خودمان را به جهانیان نشان داد.

مردان دیپلماسی دولت تدبیر و امید مشغول به حرکت در آوردن چرخ‌های اقتصاد هستند. اقتصاد دیگر از ماجراجویی خسته شده است و به دنبال ثبات و آرامش است که براساس روند جاری این آرامش در دستان مردان دیپلماسی ایران است.

گزارش: بسیم لاله

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز