خبرگزاری کار ایران

لرستان قهرمان رقابت‎های سوارکاری استقامت کشور شد

asdasd
کد خبر : ۲۰۸۷۰۶

رقابت‎های سوارکاری استقامت قهرمانی کشور گرامیداشت شهدای عشایر با قهرمانی لرستان به پایان رسید.

رقابت‎های سوارکاری استقامت قهرمانی کشور گرامیداشت شهدای عشایر با قهرمانی لرستان به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خرم آباد، در رقابت‌های سوارکاری قهرمانی کشور گرامی‌داشت شهدای عشایر استان لرستان که با شرکت بیش از ۱۰۰ سوارکار در ۱۲ تیم به مدت یک روز در روستای ده‌نوروز منطقه ده‌پیر شهرستان خرم‌آباد برگزار شد‌، تیم کاولور لرستان متشکل از رحیم مرادی‌، آرش میهمی، سید فخرالدین موسوی و ایرج الماسی به‌عنوان نخست دست یافت‌.

تیم سمنگان سیرجان متشکل از محمدرضا رجبعلی‌پور، ملیحه شریف و مهدی اسفندیاری دوم شد و طلای سبز رفسنجان متشکل از علی غلامحسینی، رضا میرزاپور و علیرضا اسماعیلی بر سکوی سوم ایستاد.

در رده اسب جوان ۴۰ کیلومتر سوارکاری یزدان محمدی در ۶۰ کیلومتر اسب جوان ستار محمدی، در ۶۰ کیلومتر بزرگ‌سالان مهدی مراد نژاد، در ۸۰ کیلومتر غیربزرگ‎‎سال ماهان حسنی گودرزی و در ۸۰ کیلومتر بزرگ‎سالان مجتبی پاکزاد زودتر از دیگران به خط پایان رسیدند.

مدیر کل میراثفرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان در آیین اختتامیه مسابقات سوارکاری ادواره شهدای عشایر که در قلعه فلک الافلاک برگزار شد، اظهار داشت: استفاده از اسب به یک روز و یک هفته و یا مناسبتی خلاصه شده است و عبوس و بیچاره از این که کوه‌های زاگرس، دره های زیبای آن، دشت‌های میان‌کوهی و گذرگاه‌های تاریخی آن و پیام‌های تاریخی اجتماعی سیاسی و فرهنگی آن دیگر تکیه گاه اسب زاگرسی نیست.

عبدالرضا مهاجری‌نژاد گفت: این حاملان پیام‌های تاریخی امروز به واسطه سرعت غیر‌قابل کنترل چرخ‌های ماشین در آستانه حذف شدن قرار گرفته‌اند و تاسف‌بارتر این که بوی بنزین و زندگی ماشینی در یک تجربه ناخودآگاه، آن طور که پیداست بار دیگر اسب‌های مان را به زیر گرفته‌اند تا بار دیگر فقط تصویر و تصور اسبان را در خاطرات، فیلم‌ها و نقوش آن را در کتاب‌ها و غارهایی چون هومیان و میرملاس به نسل آینده و حتی با این روندشتابان، شاید ما نیز به خاطره بسپاریم؛ پس بیاییم پهنه کوه‌ها و دشت‌های زاگرس لرستان را با طنین و آوازه‌ی شیهه‌ی اسبان نجیب در راستای پیچ و خم تاریخ و سفارش پیامبر عظیم‌الشان اسلام(ص) که می فرماید: به فرزندان‌تان سوارکاری بیاموزید، همراه سازیم.

وی با اشاره به نقش اسب در سرنگونی حکومت‌های گذشته بنا بر روایات تاریخ گفت: کم‌تر کسی نقش و سرعت اسب را در جابه‌جایی حکومت‌ها مد نظر قرار نمی‌دهد.

مدیر کل میراثفرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان گفت: وقتی مسیر مسابقه را به موازات سوارکاران، زنان و مردان پا به رکاب سوار بر زین‌های آراسته، تا رباط نمکی با ماشین می‌پیمودم، سوار در ابهت و ما در رخوت در حال رکاب بودیم؛ ما با سرعت و او در آرامش، ما با ترس و لرز از تصادف اما او با فراق خاطر، ما محبوس در چارچوب و خط و خط‌کشی ولی او آزاد و سرفراز در راهی بود.

عبدالرضا مهاجری‌نژاد در ادامه صحبت‌های خود در حوزه گردشگری با اسب راه‌کارهایی ارائه داد و گفت: می‌شود چرخه ارتباط انسان و اسب را به طبیعت و زندگی برگرداند تا این که این ارتباط را نه به عنوان ورزشی گران‌قیمت و پرهزینه و فقط به چند روز مناسبت خلاصه شود، باید به این ارتباط کاربری داد تا زمین، انسان و اسب نفس بکشد.

وی افزود: در بحثگردشگری می‌شود محورهایی را برای مسافرت با اسب تعریف کرد؛ می شود اسب‌ها را زین کرد، باید جاذبه ایجاد کرد؛ باید بر اساس ذائقه مردم حرکت کنیم نه ذائقه‌ها را تغییر دهیم، باید نوع نگاه را عوض کنیم، باید چاپارخانه‌ها را احیاء کرد، باید اراده‌ای قوی باشد، می‌شود کامپیوتر صادر کرد اما با چرتکه حساب و کتاب کرد و معادله را حل کرد، می‌شود بین سنت و مدرنیته آشتی برقرار کرد، نه با حذف فرهنگ‌ها، بلکه با انباشت فرهنگ‌ها و خرده‌فرهنگ‌ها و مژده و آرامش و آن روزی که آن منجی نیز با اسب بیاید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز