خبرگزاری کار ایران

استاد شهرسازی دانشگاه تهران در گفت‌و‌گو با ایلنا:

اتوبان امام علی(ع) هیچ سنخیتی با بزرگرا‌ه‌های استاندارد ندارد

asdasd
کد خبر : ۲۰۷۳۷۲

با احداثاتوبان امام علی(ع) محلاتی که قدمت تاریخی داشتند، به بد‌ترین شکل ممکن از بین رفت / پیچ‌هایی که در این اتوبان وجود دارد، هیچ سنخیتی با بزرگراه‌های استاندارد ندارد.

استاد شهرسازی دانشگاه تهران با بیان اینکه ضررهای اتوبان امام علی(ع) نسبت به فواید آن بیشتر است، گفت: احداثاتوبان بدون اقدامات کار‌شناسی شده و در نظر نگرفتن شرایط منطقه‌ای نتیجه‌ای بهتر از این نخواهد داشت.

«محمد حسین ابدی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد مشکلات اتوبان امام علی(ع) اظهار کرد: در اکثر کشورهای دنیا، اتوبان‌ها همواره با بهره گیری از نظرات کار‌شناسان احداثمی‌شوند.

وی در پاسخ به تبدیل یک لاین از اتوبان امام علی(ع) به خط ویژه BRT اظهار کرد: اختصاص یک لاین در اتوبان به خط ویژه BRT کاری است که در تمام کشورهای دنیا انجام می‌شود، اما به این صورت که خط ایجاد شده فقط مخصوص اتوبوس و یا وسایل حمل و نقل عمومی نیست.

این استاد شهرسازی دانشگاه تهران ادامه داد: این لاین مخصوص خودروهایی با تعداد سرنشین زیاد هم است، چون این امر هم هزینه کمتر برای شخص دارد و هم آلودگی و مصرف بنزین را کاهش می‌دهد، اما متاسفانه این لاین در اتوبان امام علی(ع) امکان عبور ون و یا خودروهای دیگر را ندارد.

ابدی ادامه داد: راه یک سلسله شبکه و مجموعه‌ای باید باشد که در انتهای آن به راههایی با عرض کم متصل نشود و به طور مثال از خیابان‌های ۲۴ متری به ۱۴ متری وصل نشود که این خلاف قوانین راه‌سازی است.

وی افزود: بحثاضافه کردن یا تبدیل یکی از این لاین اتوبان امام علی(ع) به خط بی‌آرتی در ابتدا و در لایحه تقدیم شده وجود نداشت اما این مورد در کنار مشکلات فراوان اتوبان اصلا به چشم نمی‌آید.

ابدی در پاسخ به نحوه هزینه کرد این پروژه اظهار کرد: هزینه این طرح از تمام مناطق تهران در واقع صرف پروژه‌ای شد که به نفع همه مردم تهران نیست.

وی با تاکید بر لزوم رعایت عدالت تصریح کرد: چه لزومی داشت عوارض مناطق ۲۲ گانه تهران صرف اتوبان امام علی(ع) شود که فقط ۵ منطقه از این اتوبان استفاده می‌کند.

ابدی به مشکل دیگر اتوبان امام علی اشاره کرد و افزود: در دنیا به جای اینکه حمل و نقل را تسریع یا بخواهند اتوبان کشی کنند، اتفاقا سعی می‌کنند حمل و نقل را کنترل کنند.

وی با تاکید براینکه ارتباطات باید محلی و منطقه‌ای باشد، افزود: درحال حاضر در اکثر شهرهای بزرگ دنیا بحثمدیریت پایدار مطرح است، براین اساس ارتباطات باید محلی و منطقه‌ای بشود.

ابدی با اشاره به تخریب محله‌های قدیمی با احداثاین اتوبان، افزود: با احداثاتوبان امام علی(ع) محلاتی که قدمت تاریخی داشتند، به بد‌ترین شکل ممکن از بین رفت، برای مثال در محله نظام آباد اتوبان دقیقا از وسط این منطقه عبور و آن را به دو قسمت تقسیم کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در واقع مسئولان اشتباهی را که در اتوبان نواب تجربه کرده بودند و این اشتباه بار‌ها و بار‌ها در مقالات و همایشهای علمی و پژوهشی به اثبات رسید را این بار در اتوبان امام علی(ع) تکرار کردند.

ابدی با تاکید براینکه اتوبان امام علی(ع) دارای مشکلات عدیده‌ای است، افزود: بیشتر این مشکلات به نکات فنی و عدم توجه به بحثکار‌شناسی برمی‌گردد.

وی افزود: متاسفانه در اتوبان امام علی(ع) اصولی نظیر شیب طولی و عرضی، تقاطع‌ها، ‌تخلیه آب‌های سطحی اصلا رعایت نشده است و پیچ‌هایی دراین اتوبان وجود دارد که هیچ سنخیتی با بزرگراه‌های استاندارد ندارد.

به گفته وی معضلات امروز اتوبان امام علی(ع) باید در ابتدا با کار کار‌شناسی بررسی می‌شد تا تجربه تلخ اتوبان نواب این بار در این اتوبان تکرار نمی‌شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز