خبرگزاری کار ایران

با رونمایی از نمایشنامه‌های عروسکی؛

نمایشگاه عکس و پوستر جشنواره نمایش عروسکی افتتاح شد

asdasd
کد خبر : ۲۰۵۵۱۰

جبلی در برنامه تقدیر از این هنرمندان، با ابراز خرسندی از جمع شدن هنرمندان تئاتر عروسکی در کنار یکدیگر اظهار امیدواری کرد نمایشگاه عکس و پوستر جشنواره بعد از جشنواره عروسکی در خانه هنرمندان ادامه پیدا کند.

افتتاح نمایشگاه عکس و پوستر جشنواره نمایش عروسکی به همراه تقدیر از شش هنرمند عکاس و گرافیست و گفتگوی یکی از هنرمندان میهمان جشنواره از مهمترین عنوان‌های خبری این رویداد فرهنگی است.

به گزارش ایلنا، در برنامه‌ای که در کاخ موزه گلستان برگزار شد، نمایشگاه عکس و پوستر جشنواره افتتاح شد، همچنین نمایش‌نامه‌های برگزیده دوره پیش که در این دوره منتشر شده‌اند، رونمایی شد و هنرمندان تئاتر عروسکی، تابلویی را به یادگار برای اهدا به یونسیف جهانی امضا کردند.

حمید جبلی مدیر نمایشگاه عکس و پوستر این دوره از جشنواره تئاترعروسکی، با آرزوی اینکه «همه با هم خوب و مهربان باشیم»، این نمایشگاه را افتتاح کرد.

پس از بازدید حاضران از نمایشگاه، از شش هنرمند عکاس و طراح حاضر در نمایشگاه تقدیر شد.

جبلی در برنامه تقدیر از این هنرمندان، با ابراز خرسندی از جمع شدن هنرمندان تئاتر عروسکی در کنار یکدیگر اظهار امیدواری کرد نمایشگاه عکس و پوستر جشنواره بعد از جشنواره عروسکی در خانه هنرمندان ادامه پیدا کند.

او با ارائه آمار آثار شرکت کننده در این نمایشگاه، افزود: به دلیل حضور پرتعداد هنرمندان و از آنجا که پروسه تولید و شکل و تکنیک آثار در فاصله چهل سال، تفاوت بسیاری پیدا کرده است، ‌ نمی‌توانستیم این بخش را به صورت رقابتی برگزار کنیم. اما به طور نمادین به شش هنرمند عکاس و گرافیست هدایایی می‌دهیم.

سپس با حضور جبلی، عزیز ساعتی، میترا محاسنی، ابراهیم حسینی و حسین طاهری، هدایای هنرمندان تقدیر شده، اهدا شد.

در بخش عکس سیامک زمردی مطلق، ‌ مهناز میناوند و مریم ملک مختار مورد تقدیر قرار گرفتند.

در بخش پوستر هم احسان نقابت، مهدی رایگانی‌ و بهزاد غریب‌پور تقدیر شدند.

در این برنامه که با حضور همه گروه‌های داخلی و خارجی شرکت کننده در جشنواره و به میزبانی کاخ موزه گلستان برگزار شد، نمایشنامه‌های برگزیده‌ی دوره پیشین جشنواره که در قالب یک کتاب منتشر شده‌اند، رونمایی شد.

هنگامه مفید هنرمند باسابقه تئاتر که این رونمایی را برعهده داشت، گفت: خوشحالم این آثار منتشر شده است. البته چاپ آنها تعهد جشنواره‌های قبلی بوده است که انجام نشده بود و در این دوره به لطف خانم برومند دبیر جشنواره پانزدهم، سه نمایشنامه که از نوشته‌های نسرین خنجری‌، بهروز سالمی‌ و رقیه ارشادی هستند، منتشر شده‌اند.

در بخش پایانی این برنامه مرضیه برومند با اشاره به برپایی کارناوال عروسک‌ها به عنوان برنامه افتتاحیه جشنواره تئاتر عروسکی و شعارهایی که در این کارناوال به صورت پلاکارد به نمایش گذاشته شده بود، گفت: خانم مهتاب کرامتی به عنوان سفیر صلح یونیسف می‌خواهد تابلویی را به یادگار به یونیسف جهانی اهداء کنیم. بنابراین از همه دوستان درخواست دارد تا این تابلو را به یادگار امضا کنند.

بعد از این سخنان، هنرمندان داخلی و خارجی حاضر در برنامه، تابلو را امضا کردند.

اجرای قطعات کوتاهی از نمایش‌های «کمانچه‌ها» به کارگردانی علیرضا ناصحی و «دست‌های رقصان» کار کشور اسپانیا، و اجرای برنامه موسیقی و نمایشی کودکان

مدرسه «ودا» به مدیریت سودابه سالم و سرپرستی الکا هدایت، از دیگر بخش‌های این برنامه بود. اجرای این برنامه را که به نوعی میهمانی شام هم بود، امیر حسین صدیق بر عهده داشت.

این برنامه با «الله‌خوانی» و اجرای چند قطعه موسیقی توسط رسول نجفیان به پایان رسید.

شهرستان‌ها ظرفیت اجرای نمایش عروسکی را دارند

علی اکبر حلیمی با اشاره به برگزاری دو سالانه جشنواره نمایش عروسکی گفت: امیدوارم این جشنواره هر سال برگزار شده و علاوه بر پایتخت، دیگر شهرها نیز پذیرای نمایش عروسکی باشند.

«علی اکبر حلیمی» از جمله کارگردانان مشهد است که در این دوره از جشنواره نمایش «میهمان غار» را اجرا می‌کند. این نمایش روز پنج شنبه ۲۷ شهریور ماه در تماشاخانه سنگلج اجرا می‌شود.

حلیمی در گفت وگو با ستاد خبری جشنواره نمایش عروسکی تهران - مبارک گفت: در تمام این سال‌ها تمرکز تئاتر و نمایش عروسکی در پایتخت است، این تمرکز تنها برای اجراها نبوده بلکه در بخش دانشگاهی نیز وجود دارد و گروه‌های حرفه ای نیز در تهران فعالیت داشته و نمایش‌هایشان اجرا می‌شود.

وی در ادامه به برگزاری جشنواره‌های نمایش عروسکی در مناطق مختلف ایران اشاره کرده و یادآور شد: امیدوارم روزی برسد که جشنواره نمایش عروسکی در مناطق مختلف نیز برگزار شود و اجراهای جشنواره نیز تنها در یک شهر متمرکز نباشد.

کارگردان نمایش «میهمان غار» با عنوان این مطلب که اگر اجراها در شهرهای دیگر نیز باشد، زمینه رشد نمایش عروسکی برای استان‌ها ایجاد می‌شود، شهرهای دیگر نیز به نمایشهای عروسکی نیاز دارند و ای کاش خلا دو ساله برگزاری جشنواره بین المللی پر شد.

وی در توضیح بیشتر عنوان کرد: امیدوارم جشنواره عروسکی هر سال برگزار شود و اگر برای حضور گروه های خارجی مشکلاتی وجود دارد، این جشنواره به صورت ملی و در کشور برگزار شود. مستمر برگزار شدن جشنواره و همچنین میزبانی شهرهای دیگر جز پایتخت تاثیرات قابل تاملی در عرصه رشد و گسترش نمایش عروسکی و آشنایی مردم با این هنر نمایشی دارد.

وی همچنین به ظرفیت استان های دیگر اشاره کرده و گفت: به همراه گروهم این نمایش را بیش از ۲۵۰ بار برای کودکان و دانش آموزان در مشهد اجرا کرده ایم. این نشان می دهد در هر شهر ظرفیت برای پذیرش نمایش عروسکی وجود دارد. در حال حاضر مردم تعریف درستی از نمایش عروسکی ندارند اما اگر اجراهای عمومی گسترده شود به طور حتم مردم از آن استقبال می کنند.

حلیمی تصریح کرد: جشنواره ها می توانند، مشوق گروه های جوان نمایش عروسکی باشند و خیلی از شهرستان ها ظرفیت اجرای نمایش های عروسکی را دارند اما باید برنامه ریزی دقیق و درستی صورت بگیرد.

حلیمی گفت: گروه های نمایشی در شهرستان ها و استان ها سختی های بیشتری نسبت به تهران دارند و امیدوارم بستر مناسبی برای فعالیت گروه های نمایش عروسکی در شهرستان ها ایجاد شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز