خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهر سازی؛

ما نه در مقام وعده دادن هستیم و نه معجزه‌گر!

کد خبر : ۲۰۵۳۱۱

سرعت گردش پول در ایران باید تسریع شود.

وزیر راه و شهر سازی در نشست با اصناف و دانشگاهیان با اشاره به مجموعه تاریخ و تمدن پر افتخار استان زنجان گفت: استان زنجان دارای خادمان بزرگ ایران بوده است.

به گزارش ایلنا، وزیر راه و شهر سازی با بیان اینکه در کشور دارای وضعیت رکود هستیم، افزود: ما نه در مقام وعده دادن و نه در مقام معجزه‌گری هستیم. بلکه برای اتحاد و همدلی نسبت به حل مسائل توسعه‌ای ملی کشور تلاش می‌کنیم.

وی صنایع را دارای قدرت صادرات بالا بیان کرد و گفت: صنایع در کشور باعثتولید ارز و اشتغال می‌شود.

آخوندی با اشاره به این که در این قانون، صنایع و بخش‌های ویژه موجب صرفه جویی در مصرف انرژی می‌شود، تصریح کرد: این موارد شامل صنایع حمل نقل ریلی، جاده‌ای هوایی و… می‌شود.

وی بهسازی و مصرف انرژی در حوزه مسکن و راه شهر سازی را با عثکاهش مصرف سوخت عنوان کرد و گفت: این حوزه‌ها می‌تواند موجب اشتغال بیش از پیش شود.

وی در این راستا حوزه انرژی را نیز جزو پیشران خروج از رکود برشمرد و افزود: این موارد در لایحه رکود منظور و دارای نقش اساسی است.

وزیر راه و شهرسازی در راستای پروژه‌های عملیاتی، عمده‌ترین مشکل را بحثتامین منابع مالی و اعتباری دانست و گفت: نحوه ساختار ایران عمدتا متکی به بانک‌ها است.

وی پرداخت مطالبات افراد مختلف را از دولت به صورت زنجیر وار عنوان کرد و گفت: بحثرکود و معوقات بانکی و کمبود نقدینگی در این راستا حائز اهمیت است.

وی در ادامه گردش پول در ایران را گردش کندی برشمرد و افزود: یکی از موضوعات مهم کشوری در این راستا خروج از رکود است.

آخوندی چند شاه کلید اصلی پیش بینی شده برای خروج از این تنگنا را پرداخت بدهی دولت عنوان کرد و گفت: پرداخت بدهی دولت با ارقام بالا امکان پذیر است.

وی در این راستا با اشاره به پرداخت بدهی دولت به مبلغ ۲۰۰ هزار میلیارد تومان گفت: دولت می‌تواند از طریق استفاده از اوراق بهادار مسکوک و اجاره نسبت به این به پرداخت بدهی خود اقدام کند.

وی تصویب موارد را چرخش مالی جدی در حوزه اقتصاد کشور دانست و گفت: سرعت گردش پول در ایران باید تسریع شود.

وزیر راه و شهرسازی در بخشی از سخنان خود پرداخت بدهی پیمانکاران کشور را مهم ارزیابی کرد و گفت: تعادل بین بدهی و مطالبه حائز اهمیت است.

آخوندی با اشاره به اهمیت تعامل بنگاهداران و دولت تصریح کرد: دولت بابت بدهی خود به بنگاههای اقتصادی باید اوراق بدهی منتشر کند.

وی با اشاره به افزایش سرمایه بانک‌های دولتی با مبلغ ده هزار میلیارد تومانی خاطر نشان کرد: رابطه بین میزان تسهیلات بانکی و سرمایه حائز اهمیت است.

آخوندی مشکلات نظام بانکی ایران را مهم ارزیابی کرد و گفت: عدم کفایت سرمایه‌های بانکی در این راستا دارای اهمیت اساسی است که بانکهای دولتی باید افزایش سرمایه بدهند.

وی در ادامه با اشاره به بهبود روابط بین المللی و ایجاد حیات فکری و روحی در جامعه گفت: در صدد برای حل روابط بین المللی هستیم.

وزیر راه و شهر سازی در خصوص مسئولیت‌های راه و شهر سازی کشور و استان گفت: در حوزه راه یکی از محوری‌ترین بحث‌ها توانایی اتصال به شبکه راههای جهانی است.

وی عدم توانایی مبادلات بین المللی و تفریح در این زمینه را مهم دانست و گفت: اگر این مشکل حل نشود با عدم خروج از رکود روبرو خواهیم شد.

وی در این راستا اتصال به شبکه‌های بزرگراهی، جاده‌ای، هوایی، ‌ریلی و آبی را مهم ارزیابی کرد و یادآور شد: اولویت اصلی در این حوزه‌ها اولویت اتصال با شبکه‌های بین المللی برای مبادله کالا است.

آخوندی در خصوص راه @ های حمل و نقل ریلی گفت: به زودی شاهد افتتاح خطوط ریلی در شرق خزر ترکمنستان، قزاقستان و چین خواهیم بود.

آخوندی با اشاره به خطوط ریلی در غرب دریای خزر به راه آهن تهران شمال کشور برای اتصال به اروپا ایستگاه زنجان را برای اتصال به کشور ترکیه دارای اهمیت برشمرد.

وی این مسیر‌ها را از نظر ترانزیتی برای کشور دارای اهمیت اساسی عنوان کرد و گفت: این عملیات نیازمند سرمایه گذاری‌های سنگین است.

وی همچنین در حوزه افزایش بهره وری و دو خطه کردن راه آهن کشور گفت: حمل و نقل ریلی نسبت به جاده‌ای برای افزایش بهره و ری و صرفه جویی در مصرف سوخت دارای صرفه اقتصادی است.

اخوندی همچنین با اشاره به ۳۳ میلیون تن جابجایی بار توسط خطوط ریلی گفت: درصدد رسیدن به میزان ۲۰۰ میلیون تن در این راستا هستیم.

وی با بیان اینکه ۱۲۷ هزار کامیون دارای عمر بالای ۲۵ سال در ایران هستند، گفت: عمر ناوگان حمل ونقل جاده‌ای باید به ده سال کاهش پیدا کند تا شاهد مصرف انرژی کمتر در این زمینه باشیم.

وزیر راه و شهرسازی همچنین در ادامه بهسازی راه‌های شریانی کشور را برای اتصال به بزرگراههای جهانی مهم دانست و گفت: ارزش راه‌ها دارای اهمیت اساسی است.

‌وی در این راستا با بیان اینکه نیازمند ۲۰۰ هزار میلیاردتومان برای حفظ این ارزش در کشور هستیم گفت: استفاده بهینه از راه‌ها حائز اهمیت است.

آخوندی با بیان اینکه استراتژی عمده ما استفاده از کل اراضی کشور است، گفت: هسته مرکزی شهر‌ها در حال حاضر در حال خالی شدن از جمعیت است.
‌وی با بیان اینکه ۵۵ هزار هکتار بافت فرسوده در کل کشور وجود دارد افزود: یک سوم جمعیت ایران در بافت فرسوده زندگی می‌کنند در مجموع ۱۸ میلیون نفر می‌شوند.

آخوندی احیای بافت‌های فرسوده را مهم ارزیابی کرد و گفت: برای احیای این بافت‌ها، باید از مشارکت‌ای مختلف استفاده کنیم.

وزیر راه و شهر سازی در پایان با بیان اینکه ما به تمام تعهدات مسکن مهر پایبندیم، گفت: باید در این مجموعه‌ها شاهد افزایش کیفیت خدماتی مطلوب باشیم و این زمانبر و هزینه بر خواهد بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز