خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

آغاز مجدد ساخت‌وساز در محوطه عمارت عین الدوله

asdasd
کد خبر : ۲۰۵۱۰۶

با طرح یک فوریت موضوع این عمارت در صحن علنی شورای شهر تهران و کسب حداکثر آرا مصوب شد تا شهرداری تهران ملزم به حفظ و بازسازی عمارت و باغ عین الدوله شود.

ایلنا: عمارت عین الدوله از بناهای ارزشمند تاریخی شهر تهران در دوره قاجاریه احداثشده است، این بنا از حدود سال ۷۶ در اختیار شهرداری تهران قرار گرفته و از آن زمان تاکنون اقداماتی چون تخریب این بنا، واگذاری آن به بخش خصوصی و اجرای عملیات ساخت و ساز در بخشی از این بنا همواره موجب آزردگی شهروندان و فعالان میراثفرهنگی و تلاش آنها برای توقف این اقدامات شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در اسفند ماه سال گذشته بر اساس مصوبه شورای شهر و دستور رئیس وقت شورا، عملیات ساخت و ساز در این عمارت متوقف شد، اما مجددا در خرداد ماه سال جاری مجوز ساخت ساختمانی ۸ طبقه در ضلع جنوبی عمارت به مالک خصوصی آن داده شد، اکنون اهالی محل نسبت به آسیب دیدگی این عمارت به دلیل شروع مجدد عملیات ساخت و ساز ابراز نگرانی می‌کنند.

الهه اکبری‌زاده یکی از اهالی محله‌ای که این عمارت در آن واقع شده و نماینده اهالی محل برای پیگیری وضعیت عمارت عین الدوله، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، گفت: باغ و عمارت عین الدوله به نشانی خیابان افتخاریان، کوچه هزار پیشه به مساحت ۱۱۹۰۰ متر مربع در تاریخ ۴/۴ / ۱۳۷۷ به شماره ۲۰۴۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و از زمان ثبت بنا و باغ، ساخت و ساز در عرصه و اعیان و حریم ملک مذکور محل مناقشه فی مابین میراثفرهنگی، شهرداری و کمیسیون ماده ۵ بوده است.

به گفته وی در سال ۷۷ در زمان مدیریت آقای الویری، شهرداری تهران ۵ هزار و ۵۰۰ متر مربع از این عمارت را به فردی فروخته و در‌‌ همان راستا هزار اصله نهال این عمارت قطع شد که این امر تخلف بود چرا که این ملک پیش از آن به ثبت آثار ملی رسیده بود.

اکبری‌زاده ادامه داد: در آن زمان پس از گود برداری، ادامه کار به درخواست میراثفرهنگی و مقامات قضائی متوقف شد و نزدیک به ۱۵ سال در این وضعیت ماند، و در نهایت کمیسیون ماده ۵ در مورخ ۲۶/۰۷ / ۷۹ طی نامه شماره ۴۴۱۳/۱۱۴ به شهردار وقت ابلاغ کرد که کاربری ملک مذکور از مسکونی لغو و به کاربری فرهنگی اختصاص یابد.

این شهروند با اشاره به اینکه در سال ۹۰ در دوره مدیریت آقای قالیباف بار دیگر بخشی از این ملک به فروش گذاشته شد، گفت: همزمان با اعلام آگهی فروش ملک فوق طی نامه‌ای در تاریخ ۰۶/۰۷ / ۹ توسط اداره کل میراثفرهنگی استان تهران به معاونت فروش سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران درخواست شد تا مطابق ماده ۵۵۸ قانون مجازات اسلامی که هرگ ونه دخل و تصرف و ساخت و ساز در عرصه و عیان آثار ملی را ممنوع می‌کند؛ در آگهی فروش موضوع عدم ساخت و ساز در زمین آگهی شده به خریداران ابلاغ شود. که متاسفانه این موضوع، مورد بی‌توجهی مدیران وقت قرار گرفت.

اکبری‌زاده تصریح کرد: پس از شروع مجدد ساخت و ساز در سال ۹۲ و با پیگیری مجدد سازمان میراثفرهنگی و درخواست از شهرداری وقت منطقه ۴(آقای کریمیان) مجددا کار ساخت و ساز در این ملک متوقف شد و بعد از آن در مورخ ۳۰/۰۷ / ۱۳۹۲ و با پیگیری آقای تندگویان عضو کمیسیون معماری وشهرسازی شورای شهر تهران و گزارش مفصل ایشان بابت تخریب این ملک و خطر ریزش خیابان‌های اطراف و عمارت و همچنین مطرح کردن یک فوریت موضوع این عمارت در صحن علنی شورای شهر تهران و کسب حداکثر آرا مصوب شد تا شهرداری تهران ملزم به حفظ و بازسازی عمارت و باغ عین الدوله شود و برای همیشه این ملک از لیست فروش شهرداری خارج شود.

وی افزود: متاسفانه اکنون حدود یک هفته‌ای است که عملیات ساخت و ساز در بخشی از این عمارت آغاز شده و مالک این از بخش زمین به کار خود جهت احداثساختمان ادامه می‌دهد، در حالی که این نگرانی وجود دارد که این ساخت و ساز موجب
آسیب دیدگی بنا شود.

این شهروند در پایان با بیان اینکه آیا مردم به محیط‌های فرهنگی نیاز ندارند و آیا این شهر نباید هیچ هویت فرهنگی همچون عمارت عین الدوله را داشته باشد، از اعضای شورای شهر، مسولان شهرداری و سازمان میراثفرهنگی درخواست کرد تا هرچه سریع‌تر به وضعیت خانه تاریخی عین الدوله رسیدگی کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز