خبرگزاری کار ایران

سید حسن خمینی:

امروز گروهی اینگونه بحثمی‌کنند که گویی در مکتب امام(ره) مردم نقشی ندارند

asdasd
کد خبر : ۲۰۵۰۹۶

اینکه فقط زبان تلخ و «اشداء علی الکفار» را ملاک بگیریم صحیح نیست؛ «رحماء بینهم» هم وجود دارد. لذا باید مراقب تحریف مستقیم و غیرمستقیم باشیم / چرا نسبت به غیبت حساس نیستیم؟ چون اسلام ما کاریکاتوری شده است و تناسب‌ها در ذهنمان به هم ریخته است.

یادگار امام با تأکید بر توجه به تمام ابعاد اندیشه امام، گفت: اگر می‌خواهیم مکتب امام را بشناسیم و بشناسانیم، باید به این رکن رکین توجه شود که هر شیء و موضوع در جای خودش و به اندازه بار ارزشی آن باشد.

به گزارش ایلنا به نقل از جماران، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در اجلاسیه مدرسان درس وصیت نامه سیاسی - الهی حضرت امام خمینی که در واحد علوم و تحقیقات تهران دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، «تحریف» را از جمله آفت‌های مورد تهدید امام و اندیشه ایشان ذکر کرد و اظهار داشت: تحریف که بازگرداندن یک شیء از معنای اصلی‌اش است در دو نوع مستقیم و غیر مستقیم رخ می‌دهد که نوع مستقیم آن روشن بوده و در طول تاریخ نمونه‌های فراوانی دارد. بدین معنا که بغض و کینه باعثمی‌شود تا یک اتفاق یا جمله صریح بطور مستقیم مورد تحریف قرار گیرد.

وی ضمن روایت چند نمونه تاریخی از تحریف مستقیم، جلوگیری از این نوع تحریف را وظیفه همگان دانست و افزود: متأسفانه امروز اینگونه است که اگر نفع افراد در یک تحریف بود، در قبال آن سکوت می‌کنند و اگر ضرری به آن‌ها وارد می‌کند حرف می‌زنند و اعتراض می‌کنند و اگر خاطره‌ای به نفعشان بود سکوت اختیار کرده و در غیر این صورت معترض می‌شوند.

یادگار امام تحریف غیر مستقیم یک اندیشه و منش را تهدیدی جدی‌تر عنوان کرد و گفت: معمولا مکاتب، فلسفه‌ها و اندیشه‌ها چندین پایه و اصل اساسی دارند که اگر یکی از این پایه‌ها فربه‌تر از سایرین تصویر شد به مرور زمان آن مکتب کاریکاتوریزه می‌شود و اگر نسبت میان پایه‌ها به هم ریخته شد، تصویر ساخته شد واقعی نیست.

وی یادآور شد: بار‌ها در سخنانم از این مثال استفاده کرده‌ام که اگر چشم، یک دهم صورت شما یا بینی یک چهارم آن است، در کاریکاتور این نسبت‌ها به هم می‌خورد و کسی که آن را می‌بیند شما را در آن می‌بینید اما این تصویر واقعی شما نیست. بنابراین اگر درون یک مکتب فکری هم نسبت‌ها به هم ریخته شود آن مکتب تحریف غیر مستقیم شده است.

سید حسن خمینی تصریح کرد: آنچه امروز در جهان اسلام بدان گرفتار شده‌ایم نتیجه همین تحریف‌های ناخواسته یا از سر عشق و شور است که می‌بینیم یک گروه به راحتی و جلوی دوربین‌ها سر می‌بُرد و فیلم آن را نیز پخش می‌کند؛ در حالی که چند سال قبل باور نمی‌کردیم که روزی شاهد رشد چنین گروههای افراطی و خشنی باشیم.

وی با تأکید بر اینکه تمام این حوادثبه اسم اسلام رخ می‌دهد، در حالی که اسلام این‌ها نیست، ادامه داد: اگر در پیروی از یک مکتب که دارای پایه‌های مختلفی است به یک پایه آن توجه بیشتری شود، در آینده با یک مکتب کاریکاتوریزه شده مواجه می‌شویم.

یادگار امام در همین زمینه به یک نمونه تاریخی در اروپا اشاره کرد و اظهار داشت: دکارت از پدران فلسفه جدید یک یسوعی بود؛ مذهب او اساسا برای مقابله با پروتستانتیسم شکل گرفته بودند و پیروانش در این جهت خود را وقف کلیسا و پاپ کرده بودند. اما دکارت با این مذهب، بعد‌ها پایه گذار مکتبی شد که از آن بی‌دینی بیرون بدست آمد؛ یعنی از دل اندیشه کسی که می‌خواست همه چیز را به دامن کلیسا برگرداند، پراگماتیسم مدرن خارج شد. لذا امروز کشیش‌هایی داریم که خدا باور نیستند اما می‌گویند چون خداباوری برای بشر منفعت دارد ما هم می‌گوییم خدا هست!

وی همچنین با خاطرنشان ساختن چگونگی شکل گیری صوفیه در ایران در دوران صفویه، گفت: ‌‌ همان صوفیه‌ای که بر اساس بخشش شکل می‌گیرد، درون آن گروهی به نام «ینی چری» شکل می‌گیرد که زنده زنده آدم می‌خورد و صحنه‌های وحشتناک زیادی همچون جوشاندن انسان‌ها در دیگ آبجوش و پاره کردن بدن آن‌ها را خلق کرد.

سید حسن خمینی سپس به مقطع تاریخی انقلاب مشروطه اشاره کرد و گفت: بهانه و جرقه شکل گیری مشروطه مقابله با فردی به نام «عسگر گاریچی» بود که در خیابان مردم را آزار می‌داد، اما از دل همین مشروطه به دلیل آنکه صرفا به نقطه کانونی استبداد پرداخته شد و به استعمار که می‌تواند کارهایی بد‌تر از استبداد توسط آن انجام شود توجه نشد، رضاخان درآمد. در حالی که رهبران مشروطه هیچ کدام بی‌دین نبودند و امثال آیات بهبهانی و طباطبایی از علمای بزرگ دینی بودند، ولی به خاطر‌‌ همان نگاه غیرکامل رضاخان پدید می‌آید.

تولیت آستان مقدس امام خمینی در ادامه سخنان با بیان این هشدار که اگر مراقب نباشیم و در نظام و مکتب امام یکی از پایه‌ها را فربهتر ببینیم یک تحریف غیرمستقیم اتفاق افتاده است، تصریح کرد: امروز گروهی اینگونه بحثمی‌کنند که انگار در مکتب امام مردم نقشی ندارند و گروهی دیگر به گونه‌ای بحثمی‌کنند که گویی اسلامیت توسط امام کنار گذاشته شده است؛ خیر!‌‌ همان امامی که می‌گوید میزان رأی ملت است، نظریه ولایت فقیه را هم مطرح می‌کند و‌‌ همان امامی که قید «مطلقه» را برای ولایت فقیه ذکر کرد، در فلسفه سیاسی و ذهنی‌اش بالا‌ترین نقش و جایگاه را به مردم می‌دهد.

وی «عدالت» و «پیشرفت» را نیز دو عنصر مهم دیگر در اندیشه امام خمینی برشمرد و یادآور شد: امام همواره بر عدالت تکیه داشتند و عدالت جزو امّهات اندیشه ایشان است، اما پیشرفت هم در کنار آن است و پررنگ کردن عدالت به معنای فروکاستن پیشرفت نیست و اگر یکی از این دو را پررنگ کردیم دچار تحریف شده‌ایم.

یادگار امام خمینی، «رفع محرومیت» را دیگر شاخص مورد نظر امام و از پایه‌های اندیشه سیاسی ایشان دانست و گفت: در مکتب امام جنگ با فقیرو غنی نداریم، بلکه جنگ با فقر داریم و قرار نیست فقرا زیاد شوند. بلکه نظام فقر پرور باید از بین برود. لذا مراقب باشیم که نفی محرومیت به معنای توسعه فقر نباشد و از آن سو نیز توجه به توسعه موجب نشود گروههایی زیر بار آن له شوند.

وی با بیان اینکه با پررنگ کردن برخی از ابعاد اندیشه امام دچار تحریف غیر مستقیم اندیشه‌های ایشان شده‌ایم، گفت: «استقلال و عزت» و در کنار آن «همزیستی مسالمت آمیز با دنیا» از پایه‌های اندیشه امام است و این بدان معنا نیست که اگر می‌خواهیم با جهان همزیستی کنیم استقلال را از دست دهیم و اگر می‌خواهیم استقلال داشته باشیم با همه دنیا ستیزه کنیم.

سید حسن خمینی با اشاره به «آزادی» به عنوان یکی از شعارهای اساسی انقلاب اسلامی، گفت: ممکن است با پررنگ کردن آزادی ارزشهای اخلاقی جامعه مورد بی‌توجهی قرار گیرد یا خدای نکرده با پررنگ‌تر کردن ارزش‌ها به آزادی بی‌توجهی شود.

وی گفت: علمای علم اخلاق می‌گویند اخلاق عین عدالت است و عدالت عین اعتدال است.؛ اعتدال یعنی حد فاصل بین افراط و تفریط و رفتن به طرف هر کدام از این طرف، خروج از اعتدال و حکمت است.

یادگار امام سپس با اشاره به موضوع اجلاسیه اظهار داشت: اگر می‌خواهیم مکتب امام را بشناسیم و بشناسانیم و غرض تدریس وصیت نامه و مکتب امام است، باید به این رکن رکین توجه شود که هر شیء و موضوع در جای خودش و به اندازه بار ارزشی آن باشد؛ اینکه فقط زبان تلخ و «اشداء علی الکفار» را ملاک بگیریم صحیح نیست؛ «رحماء بینهم» هم وجود دارد. لذا باید مراقب تحریف مستقیم و غیرمستقیم باشیم.

سید حسن خمینی با اشاره به سخنان دکتر میرزاده در این اجلاسیه، یادآور شد: یکی از بحث‌هایی که در سخنان امام گم شده، موضوع «تحجر» است. اتفاقا یکی از بحث‌های مهمی که امام در دو، سه سال آخر عمر خود در کنار «اطلاق ولایت فقیه» مطرح کردند تحجر بود؛ مخاطب ایشان چه کسانی بودند و چه کسانی را بر اساس این سخنان برنمی تابیدند؟ مگر امام در مورد امثال فتوای حلال بودن برخی از انواع موسیقی نگفتند که اگر قرار است کسی در این راه فدا شود اولین نفر خودم هستم؟

وی ادامه داد: در بحث‌های فرهنگی و فضاهای دانشگاهی، یکی از مباحثی که امام مطرح کردند تحجر است و امروز باید تحجر را تعریف کنید و آن را خط قرمز قرار دهید؛ همانگونه که وادادگی و عدم توجه به ارزش‌ها و بی‌توجهی به حجاب اسلامی نیز غیر قابل پذیرش است.

یادگار امام با تأکید بر اینکه اسلام امام کاریکاتوری نبود، گفت: اگر یک نفر جلوی من و شما شرب خمر کرد او را طرد می‌کنیم، اما اگر او غیبت کند، تهمت بزند و دروغ بگوید پشت سر او ممکن است نماز هم بخوانیم! در حالی که در دین خدا غیبت از زنا هم بد‌تر است. چرا نسبت به غیبت حساس نیستیم؟ چون اسلام ما کاریکاتوری شده است و تناسب‌ها در ذهنمان به هم ریخته است. اما نزد امام اینگونه نبود و هرکس جلوی ایشان غیبت می‌کرد ایشان چهره‌اش در هم تنیده می‌شد و بشدت برخورد می‌کردند.

سید حسن خمینی به خاطرات حجت الاسلام و المسلمین دعایی از مخالفت امام با دادن نسبت‌های دروغ به مخالفان و حتی شاه سابق، اظهار داشت: یاران امام اینگونه از ایشان می‌گویند؛ آن‌ها کسانی هستند که وقتی طرفداری از امام نان نداشت و شکنجه و زندان و اعدام داشت، یار ایشان بودند. در حالی که خیلی‌ها بعدا به سفره آماده رسیدند و شدیدا طرفدار امام شدند و الان کاتولیک‌تر از پاپ شده‌اند. ‌‌ همان یاران قدیمی امام می‌گویند که اگر می‌خواستند نزد ایشان از مخالفین غیبت کنند امام رو ترش می‌کردند.

وی در ادامه با تأکید مجدد بر اینکه اگر یک نظام اندیشه گر می‌خواهد جدا از تحریف باقی بماند هر چیز در آن باید سر جای خودش باشد و به اندازه خودش دیده شود، گفت: برخی می‌گویند می‌بخور منبر بسوزان مردم آزاری نکن؛ در حالی که هیچ کدام از این کار‌ها را نباید انجام داد و مردم آزاری هم نکرد.

یادگار امام در پایان سخنان خود با بیان اینکه وقتی برخی ابعاد یک مکتب پررنگ شد از دل آن داعش بیرون می‌آید، تأکید کرد: در عین حال که باید به اجرای حدود اسلامی اهتمام داشت خشونت هم نباید کرد و خشونت نادرست در اسلام نیز به برخی می‌رسد که حاصل آن‌ها گروههایی است که امروز در جهان اسلام خشونت‌های وحشیانه‌ای را انجام می‌دهند.

وی در ابتدای سخنان خود نیز از تأسیس مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی و انقلاب اسلامی در دانشگاه آزاد که از زمان دکتر جاسبی در هیأت موسس دانشگاه آزاد طرح شد و در دوره دکتر دانشجو تشکیل آن به تصویب رسید، قدردانی کرد و گفت: در دوره برادر عزیزم دکتر میرزاده این نهال غرس شده بارور شد که لازم می‌دانم به نوبه خود از مسئولان آن تشکر کنم.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به عملکرد یکساله حمید میرزاده در مسئولیت ریاست دانشگاه گفت: وی سالی خوب و پرتلاش با نمره مطلوب و مورد قبول نزد هیأت امناء و موسس دانشگاه، دانشگاهیان و مردم را گذراند.

در اجلاسیه مدرسان درس وصیت نامه سیاسی - الهی حضرت امام خمینی شماری از شخصیت‌های سیاسی، روحانیون و مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی از جمله حجج اسلام و المسلمین مرتضی اشراقی، سید محمود دعایی، مجید انصاری علی عسگری، طه هاشمی، آقایان دکتر میرزاده و غلامعلی رجایی حضور داشتند.

همچنین فاطمه طباطبایی همسر یادگار فقید امام حجت الاسلام و المسلمین حاج سید احمد خمینی و مدرس دانشگاه حضور داشت.

در این جلسه کلیپی از صحنه‌های زندگی شخصی امام که توسط طباطبایی فیلمبرداری شده بود نیز پخش شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز