خبرگزاری کار ایران

وزیر ارشاد:

سنت اهدای کتاب به عنوان ارزنده‌ترین هدایا، ‌احیا شود

کد خبر : ۲۰۴۸۹

سیدمحمد حسینی تاکید کرد قطعا اهدای کتاب در تر‌ویج فرهنگ کتاب‌خوانی موثر خواهد بود و باید به عنوان یکی از ارزنده‌ترین هدایا، جایگزین و فرهنگ‌سازی شود.

ایلنا: سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم پایانی بیستمین جشنواره کتابخانه‌های عمومی و مطالعه مفید، ضمن تبریک روز کتاب و کتاب‌خوانی خطاب به کتابداران و فرهیختگان و فعالان عرصه کتاب، گفت: تلاش‌هایی که در هفته کتاب انجام می‌شود، منجر به فرهنگ‌سازی در کشور به منظور افزون‌تر شدن کتاب‌خوانی در کشور می‌شود و برای اینکه این انگیزه و شوق در میان افراد مختلف تبلور یابد، مفید است.

به گزارش ایلنا به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی بیستمین دوره هفته کتاب، وی به سنت اهدای کتاب اشاره و بیان کرد: قطعاً اهدای کتاب در تر‌ویج فرهنگ کتاب‌خوانی موثر خواهد بود و باید به عنوان یکی از ارزنده‌ترین هدایا، جایگزین و فرهنگ‌سازی شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این‌که راه‌اندازی رادیو کتاب نیز در جریان‌سازی مطالعه کشور موثر است، گفت: هر اقدامی که سبب توجه به کتاب و معرفی و نقد آن شود، مهم است و باید از حمایت برخوردار باشد. رادیو و تلویزیون به راه‌اندازی یک شبکه برای کتاب بسنده نکنند چراکه ما امیدواریم از این طریق بر فرهنگ‌سازی کشور تاثیر بگذاریم.

وی به رشد و اعتلای فرهنگ کتاب‌خوانی در کشور اشاره کرد و درباره نقش کتاب‌داران در این زمینه گفت: کتاب‌داران نقش مهمی در ترغیب افراد دارای تریبون دارند تا ایجاد انگیزه‌ای برای معرفی کتاب شوند.

حسینی با بیان اینکه هر کسی باید در سطح خود به معرفی کتاب بپردازد، اظهار کرد: از قرون اولیه، بحث مسجد، مدرسه و کتابخانه، اهتمام جدی وجود داشت. از‌‌ همان دوران افراد اندیشمند به عنوان رییس کتابخانه تعیین می‌شدند که خودشان در فهرست‌نگاری و صیانت از کتاب‌ها و نسخ خطی، نقش فراوانی را ایفا می‌کردند. این رسالت هم اکنون بر عهده شما کتاب‌داران است تا فعالیت‌های اساسی در این زمینه تحقق یابد.

وی به اهتمام جدی دولت نهم و دهم به موضوع کتاب‌خوانی اشاره کرد و افزود: تاثیرات فعالیت‌های فرهنگی به صورت تدریجی در آینده در جامعه نمایان می‌شود. همچنان که در دوران گذشته و جهان اسلام، به عنوان حسنه و باقیات صالحات، به بحث کتابخانه‌سازی هم‌پای مسجدسازی توجه می‌شده است.

سیدمحمد حسینی در بخش دیگری از سخنانش، کتاب را حافظ فرهنگ و تمدن و فکر یک ملت دانست و گفت: اگر این مهم اتفاق نیافتد، فرهنگ یک ملت دچار خدشه و دگرگون می‌شود. اما هم اکنون که فرهنگ ما صیانت شده است، به دلیل این بوده که ما اهالی قلم و اصحاب فرهنگ داشتیم و داریم.

وی تاکید کرد: محیط کتابخانه‌ها باید پر جاذبه باشد تا اگر کسی با کتاب و کتابخانه مانوس شد، روز به روز بر این علاقه افزوده شود و انتظار ما این است که کتاب‌داران با خلاقیت و ابتکار و اطلاع‌رسانی، کاری انجام دهند که جوانان به کتابخانه بیش از پیش مراجعه کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به خانواده که بستر اولیه ترویج کتاب‌خوانی است، درباره وظیفه کتاب‌داران گفت: قطعاً کتاب‌داران که ارتباط مستقیم با مردم دارند، وظیفه خطیری در ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی دارند و به همین دلیل باید با شادابی و نشاط، باعث جذب اقشار مختلف مردم شوند؛ به این معنا که خیلی وقت‌ها با خوشرویی و اخلاق خوب می‌توانند انتظار مراجعه‌کنندگان را برآورده سازند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز