خبرگزاری کار ایران

در نشست هیات‌های عالی‌رتبه ایران و تاجیکستان انجام شد؛

تاکید روحانی و امامعلی رحمان بر گسترش همکاری‌های تهران - دوشنبه

asdasd
کد خبر : ۲۰۳۷۲۳

رییس جمهور نظرات ایران و تاجیکستان را در زمینه های فرهنگی، سیاسی، منطقه ای و بین المللی نزدیک به هم خواند و اظهارداشت: ایران صلح و ثبات تاجیکستان را صلح و ثبات خود می داند.

هیات‌های عالی رتبه ایران و تاجیکستان به ریاست روسای جمهوری دو کشور روز چهارشنبه گرد هم آمدند تا درباره راه‌های گسترش همکاری‌های بیشتر تهران - دوشنبه گفت‌وگو و تبادل نظر کنند.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس‌جمهوری در ابتدای این نشست که در کاخ ریاست‌جمهوری تاجیکستان برگزار شد، با اشاره به تاریخ، فرهنگ، زبان و دین مشترک دو ملت ایران و تاجیکستان تصریح کرد: ایران همواره به عنوان یک کشور دوست همراه و در کنار تاجیکستان بوده و خواهان توسعه روابط تهران - دوشنبه در همه زمینه‌ها است.

رییس‌جمهور با اشاره به امکانات و توانمندی‌های ایران و تاجیکستان خواهان همکاری‌های دو کشور در همه زمینه‌ها بویژه در بخش اقتصادی شد و اظهار کرد: شرکت‌های فنی مهندسی ایران در تاجیکستان فعالند و سرمایه گذاری های مشترک می تواند افزایش یابد.

روحانی با تأکید بر اینکه ایران و تاجیکستان می توانند در همه زمینه‌ها بویژه در بخش‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی همکاری‌های خود را گسترش دهند، گفت: امیدواریم در این سفر، علاوه بر اسنادی که امضا می شود، مسیر پرشتابی را برای توسعه همه جانبه روابط دو کشور طراحی کنیم.

رییس جمهور نظرات ایران و تاجیکستان را در زمینه های فرهنگی، سیاسی، منطقه ای و بین المللی نزدیک به هم خواند و اظهارداشت: ایران صلح و ثبات تاجیکستان را صلح و ثبات خود می داند.

روحانی تصریح کرد: ایران کاملا برای توسعه روابط دوجانبه آماده است وبه دلیل همزبانی و ریشه های مشترک، در حوزه گردشگری، فرهنگ و هنر هیچ مشکلی ندارند.

رییس‌جمهور با اشاره به شرایط خاورمیانه و برخی کشورهای اطراف آن گفت: این وضعیت، همکاری و همفکری بیشتر دو کشور را برای توسعه ثبات در منطقه ضروری می سازد.

روحانی با اشاره به راه اندازی سد و نیروگاه ۲۲۰ مگاواتی سنگ ‌توده توسط مهندسان ایرانی در تاجیکستان اظهار کرد: راه اندازی این نیروگاه نشان می دهد شرکتهای ایرانی کار را بسیار خوب و حرفه ای انجام می دهند و آماده اجرای طرح های مشابه هستند و برای ما توسعه و تقویت تاجیکستان مهم است.

رییس جمهور همچنین با اشاره به ضرورت تقویت همکاریهای علمی و دانشگاهی میان دو کشور گفت: ایران تلاش می کند در زمینه بورسیه های دانشگاهی، نیازمندیهای شما را در حوزه علم و تکنولوژی در نظر بگیرد.

امامعلی رحمان رییس‌ جمهوری تاجیکستان نیز در ابتدای این دیدار خطاب به روحانی گفت: به خانه خود خوش‌آمدید و ما از حضور شما در تاجیکستان خرسندیم.

رییس جمهور تاجیکستان همچنین به قدرت علمی و دستیابی ایران به فناوری های نوین اشاره کرد و گفت: برخی قدرت‌ها با تحریم ایران فکر کردند کار تمام است اما ایران ثابت کرد قدرتمند بوده و هست و پیشرفتهای علمی ایران از جمله در عرصه صلح آمیز هسته ای باعثافتخار ما است.

رحمان، خواهان گسترش روابط تهران - دوشنبه شد و گفت: اندیشه‌های شما بی‌تردید برای گسترش و رونق کشور ما بسیار مثمر ثمر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه ایران اولین کشوری بود که استقلال تاجیکستان را به رسمیت شناخت، افزود: تاجیکستان گسترش همکاریهای دوجانبه و چندجانبه با ایران را در صدر سیاست خارجی خود قرار داده است.

رییس جمهور تاجیکستان گفت: تاثیر ایران بر گسترش علم، تجارت و فرهنگ ما کاملا مشهود است و ما تاکنون یکصد سند مهم همکاری دوجانبه امضا کرده ایم.

رحمان اظهار کرد: سد و نیروگاه ۲۲۰ مگاواتی سنگ ‌توده، الگوی توسعه همکاری‌های دو کشور است و امیدواریم در حوزه انرژی، شیشه، معدن و دیگر حوزه ها، به سرعت پیش برویم.

تقویت همکاری‌های دو کشور در عرصه گردشگری، تقویت کمیته مشترک همکاری‌ها، حل مشکلات سرمایه گذاری، توسعه همکاری اتاق‌های بازرگانی و بخش خصوصی دو کشور و افزایش بورسیه به دانشجویان تاجیک به‌ویژه در رشته های فنی و مهندسی از جمله درخواست های رییس جمهوری تاجیکستان از ایران بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز