خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراثفرهنگی و گردشگری لرستان خبر داد:

نقوش صخره‎ای هومیان ۱ و ۲، برد سپید و می‌رملاس حفاظت و مرمت می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۰۲۰۴۳

مدیرکل میراثفرهنگی و گردشگری لرستان از آغاز به کار عملیات حفاظت و مرمت نقوش صخره‎ای هومیان ۱ و ۲، برد سپید و می‌رملاس خبر داد.

مدیرکل میراثفرهنگی و گردشگری لرستان از آغاز به کار عملیات حفاظت و مرمت نقوش صخره‎ای هومیان ۱ و ۲، برد سپید و میرملاس خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خرم آباد،، مهاجری‎نژاد با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران گفت: هم اکنون مطالعات میدانی در زمینه حفظ این آثار به سرپرستی حامد وحدتی نسب شروع شده است.

وی با اشاره به وضعیت مراحل مطالعه بیان کرد: هم اکنون مرحله نقشه برداری از محوطه‎‌ها از جمله پلان محوطه و نقشه توپوگرافیکی از دیواره‎های محل قرار گرفتن نقوش، عکس‎برداری جزء به جزء نقوش، عکس‎برداری از موارد آسیب‌شناسی از نقوش - چه طبیعی و چه انسانی - انجام شده است.

همچنین حامد وحدتی نسب، سرپرست گروه، با اشاره به روند مطالعات حفظ نقاشی‎های صخره‎ای در لرستان اظهار کرد: ابتدا تمامی عکس‎هایی که قبلاً گرفته شده و از ابتدا وجود داشته جمع‎آوری می‌‎شود و با عکس‎های فعلی تطابق داده می‌‎شود تا میزان تخریب سالانه ارزیابی شود.

وی افزود: در مرحله بعد و در خصوص زدودن اثرات تخریب شده توسط انسان، جنس مواد اولیه نقوش مطالعه شیمیایی می‌‎شود تا بدانیم چه موادی بدون رساندن آسیب، آثار مخرب انسانی را از بین می‌‎برد.

وحدتی نسب با اشاره به اینکه با یک گروه متخصص در بلژیک در ارتباط هستیم و نظرات ایشان را درباره مرمت، احیاء و نگهداری این آثار دریافت می‌‎کنیم، افزود: همچنین مطالعه آسیب‌شناسی و حفظ موارد مشابه این آثار از جمله غار لاسکو در فرانسه در حال انجام است.

وی با اشاره به تدوین طرح حفاظتی - مرمتی که در حال انجام است، تصریح کرد: طرح‎هایی را که در این رابطه آماده کردیم، بزودی اعلام می‌‎کنیم از جمله اینکه چه کنیم که محوطه‎‌ها حفظ و آثار هم احیا شوند.

وحدتی نسب با اشاره به بحثتوریسم منطقه گفت: از این نظر هم مطالعاتی صورت گرفته، از جمله اینکه این آثار را چگونه برای بازدید عموم آماده کرده و چه امکاناتی باید برای منطقه فراهم شود.

وی در این باره افزود: در بحثتوریسم توجه به نکاتی از جمله حفظ حریم منظری محوطه‎‌ها، نوع پله گذاری، راهسازی و همچنین پست‎های نگهبانی ضروری است.

سرپرست گروه با اشاره به اینکه بیشترین تخریب از روی ندانستگی است، ادامه داد: هم اکنون تعامل خوبی با افراد محلی مخصوصاٌ هومیان صورت گرفته است و جلساتی هم با افراد بومی و ریش سفیدان محلی گرفته شده و فواید حفاظت از این آثار برای آنان گوشزد و همچنین برای ایشان تشریح شده که این آثار متعلق به پدرانشان است و باید در حفظ آن کوشا باشند.

وحدتی نسب گفت: فاز اول این پروژه که شامل تهیه طرح مطالعاتی و آسیب‌شناسی و همچنین پیشنهادهای مرمتی و حفاظتی است پایان سال جاری به پایان خواهد رسید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز