خبرگزاری کار ایران

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان البرز در گفتگو با ایلنا:

تنها ۱۰ در صد قرارداد‌ها استخدامی هستند

asdasd
کد خبر : ۲۰۱۹۸۶

هم اکنون ۹۰ درصد قراردادهای کاری، موقتی ست و تنها ۱۰ در صد قرارداد‌ها استخدامی هستند که همین امر باعثلوثشدن اجرای ماده ۲۷ قانون کار و کاهش چشمگیر و تاثیر گذاری شوراهای کارگری بر روند مطالبات کارگری در بنگاه‌های تولیدی شده است.

قراردادهای کوتاه مدت و موقت کار و همچنین کم بودن دوره ۲ ساله شوراهای اسلامی کار در کارخانجات، مانع بزرگی بر سر راه اجرای کامل و صحیح ماده ۲۷ قانون کار است.

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار البرز با بیان این مطلب به خبرنگار ایلنا در کرج گفت: طبق ماده ۲۷ قانون کار، اگر قصور و دلیل موجهی از جانب کارفرما، نسبت به اخراج کارگر او را تهدید نکند، بدون تایید شورا و یا هیئت نمایندگان کارگری آن کارخانه قائدتا اخراجی صورت نباید بپذیرفت.

علی اصلانی ادامه داد: متاسفانه وجود قراردادهای موقت و کم بودن مدت زمان دوره هیئت مدیره شوراهای اسلامی در کارخانجات، باعثشده که شورا‌ها و نمایندگان کارگری نتوانند مانع اخراج بدون دلیل و ضایع شدن حق کارگران در کارخانجات شوند.

وی در توضیح این مطلب گفت: کارگری که قراردادی ۳ ماهه و یا ۶ ماهه می‌بندند و خودش امنیت شغلی ندارد و نسبت به ادامه و استمرار کار خود درآن کارخانه دچار شک و تردید است چطور می‌تواند در شورای کارگری کارخانه‌ای عضو شود و نسبت به مسائل کارگری آنجا اظهار نظر کند در صورتی که خودش نمی‌داند پس از اتمام مدت قرار دادش با او مجدد قرارداد می‌بندند یا خیر؟

وی در ادامه با بیان این مطلب که هر یک از اعضا و همچنین حتی رئیس شورا‌ها و نمایندگان کارگری اگر به هر دلیلی دیگر نتوانند در آن کارخانه کار خود را ادامه دهند قانونا، دیگر نمی‌توانند عضو شورای کارگری آن کارخانه باشند، افزود: متاسفانه جهت گیری وزارت کار از سال ۷۵ به این طرف باعثشد که روند استخدامی در اکثر بنگاه‌ها و خاصه بنگاه‌های تولیدی به گونه‌ای شود که هم اکنون ۹۰ درصد قراردادهای کاری موقتی ست و تنها ۱۰ در صد قرارداد‌ها استخدامی هستند که همین امر باعثلوثشدن اجرای ماده ۲۷ قانون کار و کاهش چشمگیر و تاثیر گذاری شوراهای کارگری بر روند مطالبات کارگری در بنگاه‌های تولیدی شده است.

این فعال کارگری در پایان، با بیان این مطلب که افزایش مدت زمان تصدی شوراهای کارگری در کارخانجات، کمک بزرگی در راستای احقاق حق کارگران و مطالبات آن‌ها می‌تواند باشد، اعلام کرد: نمایندگان تشکلات کارگری شوراهای اسلامی کار، خواستار افزایش مدت زمان تصدی شوراهای اسلامی کار، در کارخانجات از ۲ سال به ۴ سال، در لایحه اصلاح قانون کار در صحن علنی مجلس شورای اسلامی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز