خبرگزاری کار ایران

معاون نظارتی بانک مرکزی در گفتگو با ایلنا مطرح کرد:

جریمه ۸۰ میلیارد تومانی بانک متخلف

asdasd
کد خبر : ۲۰۱۸۷۲

تا کنون با ۶ بانک خاطی برخورد شده است و یک بانک هم جریمه ۸۰ میلیارد تومانی شده است.

معاون نظارتی بانک مرکزی در خصوص ابزارهای نظارتی بانک مرکزی با بانک‌های خاطی که از مصوبه شورای پول و اعتبار تمکین می‌کنند، گفت: تا کنون با ۶ بانک خاطی برخورد شده است و یک بانک هم جریمه ۸۰ میلیارد تومانی شده است.

تخلف بانک‌ها از ۶ تا ۷ درصد تجاوز نمی‌کند

حمید تهرانفر، معاون نظارتی بانک مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان این مطلب که عدم تمکین از نرخ مصوب سود سپرده و تسهیلات را با این هیاهو آن را تایید نمی‌کنم، گفت: البته این موضوع را قبول دارم که تا حدی تخلف صورت می‌گیرد اما بیشتر از ۶ تا ۷ درصد نیست.

وی افزود: این عدم رعایت مصوبه مقام سیاست گذار به این دلیل نیست که بانک‌ها دوست دارند نرخ سپرده بیشتری را به مشتری‌های خود پرداخت کنند، بلکه نگرانی در خصوص از دست دادن سپرده‌گذاران در نظام بانکی موجب بروز چنین اتفاقی شده است.

تهرانفر با اشاره به این مطلب که کاهش منابع موجب وحشت بانک‌ها می‌شود، تصریح کرد: به همین دلیل دست به کارهایی می‌زنند که خارج از چهارچوب با بانک مرکزی است.

باید نگرانی بانک ها برای کاهش منابع را برطرف کنیم

معاون نظارتی بانک مرکزی ادامه داد: بانک‌ها به طور مستقیم نرخ‌ها را افزایش نمی‌دهند بلکه گفته‌اند ما کل نرخ سود را اول و یا پایان دوره می‌پردازیم و اعتقادشان بر این است که نرخ ۲۲ درصد مصوب را می‌پردازیم که البته در عمل هیچ کدام از آن‌ها این نرخ ۲۲ درصد مصوب شورای پول و اعتبار را رعایت نمی‌کنند و مورد تایید ما نیستند.

وی با بیان این مطلب که باید نگرانی بانک‌ها برای کاهش سپرده‌ها را کاهش دهیم، افزود: در صورتیکه که بانکی قصد رودرویی مستقیم با بانک مرکزی را داشته باشد ما چاره‌ای جز برخورد قاطع نخواهیم داشت.

برخورد با ۶ بانک خاطی تا کنون

تهرانفر در خصوص ابزار نظارتی بانک مرکزی با بانک‌های متخلف، گفت: ما به خاطر مسائل مشابه، علی رغم میل باطنی مدیران بانک‌ها را برای چند سال از مدیریت بانکی تعلیق کرده‌ایم اگرچه دوست نداریم همکارانمان در هیات مدیره بانک‌ها با این مشکلات مواجه شوند اما اگر به دستورات بانک مرکزی و مصوبات عمل نکنند مجبور هستیم.

معاون نظارتی بانک مرکزی این ابزار را پرقدرت دانست و افزود: به عنوان مثال یکی از بانک‌های متخلف را ما نزدیک به ۷۰ تا ۸۰ میلیارد تومان جریمه کردیم.

وی تعداد برخورد با مدیرعاملان بانک‌های خاطی را ۶ بانک اعلام کرد اما، با این عنوان که بانک مرکزی علاقه‌ای به رسانه‌ای شدن این موضوع ندارد، در مورد اینکه جریمه ۸۰ میلیارد تومانی مختص بانک دولتی بوده یا خصوصی جوابی نداد.

تهرانفر ادامه داد: بنده به عنوان بالا‌ترین مقام نظارتی بر فعالیت بانک‌ها به طور قاطعانه اعلام می‌کنم بانک‌ها در مجموع مصوبات شورای پول و اعتبار را رعایت می‌کنند و به غیر از موسسات غیرمجاز، در نرخ تسهیلات و سپرده ۶ تا ۷ تخلف وجود دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز