خبرگزاری کار ایران

مدیرحوزه‌های‌علمیه‌سراسرکشور در نشست‌خبری:

طلاب دچار سیاست‌زدگی و جناح‌گرایی نشوند

asdasd
کد خبر : ۲۰۱۰۲۷

تکیه بر اینترنت پرسرعت بدون ایجاد زیرساخت صحیح نیست / شرایط تحصیل علوم حوزوی برای افراد غیر حوزوی فراهم می‌شود / ۱۵۰ هزار روحانی با شناسه در کشور وجود دارد / ۱۷هزار طلبه جدید امسال وارد حوزه‌های علمیه می‌شوند / رشته‌های تخصصی حوزه دیگر فقط در قم متمرکز نیست / مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه ۱۶ شهریور با سخنرانی آیت الله مکارم شیرازی در قم برگزار می‌شود.

آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، در آستانه سال تحصیلی ۹۴-۹۳ حوزه‌های علمیه در نشستی خبری ضمن تشریح برنامه‌های مراسم آغاز سال تحصیلی، در خصوص نفوذ شبکه‌های اجتماعی مانند وایبر و…، رابطه حوزه‌های علمیه با دولت، پرهیز طلاب از سیاست زدگی و ورود به جناح گرایی، فراهم شدن شرایط تحصیل علوم حوزه برای افراد غیر طلبه در سراسر کشور، تعداد مدارس علمیه و طلاب با کد تحصیلی در سراسر کشور و… اظهار نظر کرد.

*تکیه بر اینترنت پرسرعت، بدون ایجاد زیرساخت صحیح نیست

آیت الله حسینی بوشهری در پاسخ به سؤال خبرنگار ایلنا، مبنی بر اینکه رویکرد مدیریت حوزه در خصوص پیشرفت تکنولوژی و نفوذ شبکه‌های اجتماعی مانند وایبر و… به موبایل‌هایی که حتی امروزه بسیاری از طلاب نیز آن‌ها را در دست دارند، چیست؟ گفت: برای استفاده از این امکانات پیشرفته و بروز، در جهت ارتقا علمی، کسی را محکوم نمی‌کنیم. البته گزارشاتی به ما می‌رسد و آن اینکه به خاطر نبود زیرساخت لازم، استفاده از این امکانات، گاهی انحرافات و مشکلاتی را ایجاد می‌کند. مثلا امروزه کشور چین به این زیرساخت‌ها توجه کرده است.

وی افزود: مثلا امروز بحثاینترنت پرسرعت در کشور ما مطرح می‌شود. این ایده خوبی است اما از رهگذر این اینترنت پرسرعت، با توجه به فیلم‌های مختلف موجود در این فضا، تنها تکیه کردن روی پهنای باند، نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه مشکلاتی دیگر را برای فضای اخلاقی جامعه ایجاد می‌کند.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: رهبر معظم انقلاب گفتند و ما هم معتقدیم، مسئولین دولتی ما باید زیرساخت‌ها را کامل کنند و اگر جلوی نفوذ دیگران در این فضا گرفته نشد که به جای مباحثعلمی، مباحثغیراخلاقی را مطرح نکنند، آن وقت این فضا، فضای مفیدی خواهد بود.

وی اضافه کرد: پیشنهاد روشن و سخن روشنمان این است که، اصولا دین ما، اجازه نمی‌دهد جلوی علم و پیشرفت و ترقی و تکامل را بگیریم، اما همین دین به ما می‌گوید در صورتی که فواید اخلاقی از این تکنولوژی عاید مردم نشود، باید نسبت به آن پرهیز کرد.

*حوزه، با شرایط امروز بیشترین کارایی را دارد

آیت الله حسینی بوشهری در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه در خصوص رفع دغدغه برخی از مراجع تقلید که در اظهاراتی از پایین بودن سطح علمی طلاب حوزه ابراز نارضایتی کرده بودند، گفت: دغدغه مراجع تقلید را می‌ستاییم و نباید هیچ‌گاه به وضع موجود رضایت دهیم. باید اعتراف کنیم نقص‌هایی داریم. واقعا حوزه ما با توجه به شرایطی که امروز در جامعه داریم، باید چند قدم جلو‌تر باشند و تمام تلاش‌مان برای بالابردن سطح علمی به کار برده شود. اما در عین حال حوزه‌های ما با همین وضع موجود، بالا‌ترین کارایی را در عرصه‌های مختلف علمی، اخلاقی و تربیتی جامعه بر عهده دارند. بنابراین نگاه مراجع نگاه ارزشمندی است که همه دست اندرکاران حوزه را باید وادار کند تا خروجی حوزه خروجی مطلوب بزرگان ما باشد.

*تعطیلی‌های حوزه کمتر می‌شود

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری در خصوص تعطیلی‌های زیاد حوزه‌های علمیه در طول سال تحصیلی، گفت: نسبت به استان‌هایی که از نظر آب و هوا شرایط مناسی دارند، نسبت به پایان سال تحصیلی گذشته دیر‌تر اقدام شد. البته با ایجاد تقویم آموزشی در حوزه، تقریبا یک ماه به سال تحصیلی حوزه افزوده می‌شود. همین امسال در برخی از استان‌هایی که هوای مناسبی دارند، در حال حاضر سال تحصیلی شروع شده است و در مجموع یک ماه به سال تحصیلی آن‌ها افزوده شده است و این کمک خوبی برای رفع دغدغه هاست.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه نسبت به طول سال هم باید کاری کنیم که مثلا از پنج شنبه‌ها استفاده کنیم، گفت: این تعطیلی که به حوزه نسبت داده می‌شود خیلی هم نمی‌توان عنوان تعطیلی روی آن گذاشت، چرا که کار حوزه تنها آموزش دادن و یادگرفتن نیست، بلکه کار حوزه در کنار آموزش، هم تبلیغ است و هم پژوهش؛ بنابراین اگر یکی تعطیل شد دیگری انجام می‌شود.

*اعتبارات حوزه از جاهای دیگر کمتر است

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص میزان اعتبارات مالی حوزه‌های علمیه و گسترش مدارس علمیه در سراسر کشور، گفت: اعتبارات حوزه از جای دیگر کمتر است؛ دولت هم کمک‌هایی کرده‌اند اما متناسب با نیازهای حوزه نبود.

آیت الله حسینی بوشهری افزود: ما علاوه بر اینکه نیاز به افزایش کمی مدارس علمیه و طلاب داریم، اما تنها به کمیت قانع نیستیم، بلکه معتقدیم هر طلبه‌ای که در حوزه وارد می‌شود باید از نظر اخلاقی و علمی در سطحی باشد که اعتماد سازی کند؛ یعنی دغدغه ما بیش از بحثکمی، دغدغه کیفی است.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص فعالیت‌های قرآنی حوزه با بیان اینکه در رابطه با مباحثقرآنی کارهای خوبی در حوزه در حال انجام است، گفت: معاونت تهذیب مدیریت حوزه، حجم عمده کار تهذیبی خود را روی مباحثقرآنی گذاشته است؛ در روزگاری تعداد کلاس‌های تفسیر قرآن در حوزه به تعداد انگشتان دست نمی‌رسید اما امروزه، طبق آخرین گزارشی که ما داشتیم بیش از ۲۰۰ درس تفسیر در حوزه فعال است. یعنی واقعا روند رو به تکامل است. علاوه بر آن دارالقرآن‌هایی در قم هست که عمدتا توسط اهل علم و روحانیون اداره می‌شود؛ البته با وضع مطلوب فاصله داریم.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه مشوق‌های خوبی برای فعالان قرآنی حوزه در نظر گرفته شده است، گفت: امیدواریم در آینده یکی از کشورهایی باشیم که در مباحثمختلف قرآنی نمونه باشد.

*شرایط تحصیل علوم حوزوی برای افراد غیر حوزوی فراهم می‌شود

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص درخواست برخی از افراد غیر طلبه، مبنی بر فراهم کردن ساز و کاری برای گذراندن دروس طلبگی، گفت: طرحی از سوی مدیریت حوزه به شورای عالی حوزه در حال تقدیم است که برای این دسته از داوطلبین هم استاد و هم کلاس فراهم کنیم. البته به صورتی که از طلاب معمول حوزه جدا باشند. در این طرح، این افراد امکان تحصیل دارند اما شرایط گرفتن شهریه طلبگی را نخواهند داشت. اخیرا نیز با جمعی از مهندسان برخورد کردیم که چنین تقاضایی داشتند و گفتند ما برای تحصیل علوم حوزوی نه تنها شهریه نمی‌خواهیم بلکه حتی حاضریم مبلغی را نیز بابت تحصیل علوم حوزوی بپردازیم.

*۱۵۰ هزار روحانی با شناسه در کشور وجود دارد

آیت الله حسینی بوشهری در خصوص تعداد مدارس علمیه موجود در کشور گفت: در وضعیت فعلی، در سراسر کشور ۴۵۰ مدرسه داریم که هر سال از آن‌ها ارزیابی داریم. آن مدارسی که شرایط ما را دارند اجازه پذیرش داوطلب می‌دهیم و الا با‌‌ همان طلاب سال قبل کار خود را ادامه می‌دهند. امسال هم در ارزیابی‌‌هایمان، به کل مدارس موجود اجازه پذیرش ندادیم چون باید فضای مناسب و استاد لازم را داشته باشند.

وی در خصوص تعداد طلاب و روحانیون در شهر قم، نیز گفت: در حال حاضر، ۸۰ هزار طلبه در حال تحصیل در قم هستند که این رقم مجموعا در کل کشور ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار هستند؛ البته این عدد فقط مربوط به روحانیونی است که کد تحصیلی مشخصی دارند؛ یعنی مجموع کل روحانیون کشور بیش از ۱۵۰ هزار نفر است.

مدیر حوزه‌های علمیه در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در خصوص تحقق مطالبات رهبری از حوزه‌های علمیه، تلاش‌هایی انجام داده‌ایم، گفت: در طول این مدت، مجموعه فرمایشات ایشان را جمع آوری کردیم. تقریبا مجموعه قابل توجهی شده و در دو سه رده اولویت بندی کردیم. این فرمایشات به معاونت‌های مختلف حوزه ابلاغ شده و آن‌ها نیز به صورت پروژه‌ای مشغول برنامه ریزی برای تحقق آن‌ها هستند.

وی تقویت زبان عربی طلاب حوزه‌های علمیه را یکی از تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر شمرد و گفت: دیروز نیز آقای محمدی گلپایگانی نامه‌ای را در این خصوص فرستاده بودند که بر اساس تأکیدات رهبر معظم انقلاب، نیاز هست طلبه‌ها، با یک زبان حداقل آشنا شوند شایسته است که حوزه این مسئله را دنبال کنند؛ در کل می‌توان گفت مطالبات رهبری به گونه‌ای است که سریعا در حال برنامه ریزی برای آن هستیم.

آیت الله حسینی بوشهری در پاسخ به سؤالی در خصوص دغدغه مراجع تقلید مبنی بر اینکه چرا بخش زیادی از تحصیلکردگان حوزوی از قم به شهرستان‌هایی که به آن‌ها نیاز دارند نمی‌روند، گفت: ما هم این دغدغه را داریم و در جلسات استانی طلاب آن‌ها را مطرح می‌کنیم.

وی افزود: امیدواریم طلابی که امکان سکونت در شهرستان‌ها دارند تا مردم هم از آن‌ها استفاده کنند اعلام کنند تا زمینه اعزامشان فراهم شود.

*نظرات دولتی‌ها همراه حوزه باشد آن را تأیید می‌کنیم

مدیر حوزه‌های علمیه در خصوص رابطه دولت با حوزه‌های علمیه گفت: گاهی دولتی‌ها نقطه نظرات خاص خودشان را دارند که گاهی همراه با نقطه نظرات حوزویان است، که ما آن‌ها را تأیید می‌کنیم و دعا می‌کنیم و هر کمکی از ما ساخته باشد همراهی خواهیم کرد، اما طبعا آنجا که نظرات دولتی‌ها با نقطه نظرات مراجع و علما تغییر داشته باشد، حوزه هم در سطح مرجعیت و هم در سطح اساتید و فضلا، به بیان نقطه نظرات خود می‌پردازند که فلان نظر مطرح شده مورد تأیید هست است یا خیر.

وی گفت: حوزه‌های علمیه به عنوان دیده‌بان بیدار نظام اسلامی عمل می‌کند چرا که معتقدیم عالمان دین مرزبانان دین هستند.

*طلاب حوزه‌های علمیه دچار سیاست زدگی نشوند

آیت الله حسینی بوشهری در ادامه در پاسخ به سؤالی در خصوص ورود برخی طلاب به مباحثسیاسی اظهار داشت: اگرچه معتقدیم سیاست با حوزه عجین است و شعار ما هم این است که سیاست ما عین دیانت ماست، اما تأکید داریم که طلبه‌ها نباید دچار سیاست زدگی نشوند، اما با اصول سیاست و بصیرت آشنا شوند.

وی با تأکید بر اینکه طلاب نباید دچار سیاست زدگی شوند، تصریح کرد: اگر امروز طلبه‌ای بگوید من فقط درس و اخلاق را در حوزه می‌گذرانم و می‌خواهم از مسائل پیرامونی جامعه بی‌اطلاع باشم، نمی‌توانیم او را به عنوان الگو به جامعه معرفی کنیم و مطلوب این است که طلبه نسبت به مسائل بصیرت و آگاهی داشته باشد، اما اگر در فضای جناح گرایی و سیاست زدگی افتاد، تأثیر کلام او در میان مردم از بین خواهد رفت.

*مراسم آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه با سخنرانی آیت الله مکارم شیرازی

مدیر حوزه‌های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مراسم رسمی آغاز سال تحصیلی ۹۳-۹۴ حوزه‌های علمیه، صبح یکشنبه ۱۶ شهریورماه، مصادف با ۱۱ ذی‌القعده سالروز میلاد هشتمین امام شیعیان امام رضا(ع)، با سخنرانی آیت الله العظمی مکارم شیرازی از مراجع تقلید، در تالار اجتماعات مدرسه فیضیه قم برگزار می‌شود.

وی تأکید کرد: امیدواریم طلاب مدارس مختلف، در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه که به نوعی مراسم جشن میلاد امام رضا(ع) نیز هست، حضور باشکوهی داشته باشند.

*پذیرش ۱۷ هزار طلبه جدید در حوزه‌های علمیه سراسر کشور

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، در پاسخ به سؤالی در خصوص پذیرش جدید سال تحصیلی، در مدارس علمیه مختلف کشور، گفت: امسال حدود ۱۷ هزار ظرفیت جدید برای مدارس علمیه پیش بینی شد که داوطلبین مورد نظر بعد از امتحان کتبی یا‌‌ همان کنکور ورودی و پس از آن مصاحبه ورودی و کسب موفقیت، در مدارس علمیه مختلف کشور پذیرش شدند.

وی خاطرنشان کرد: سهم مدارس علمیه قم برای پذیرش طلاب جدید در سال تحصیلی جدید، ۱۲۰۰ نفر بود که البته این تعداد پذیرش، با نیازی که ما در کشور و برای مثال مساجد و مراکز فرهنگی مختلف داریم، متناسب نیست؛ حتی گاهی می‌توان گفت که دچار تنگنا هستیم.

آیت الله حسینی بوشهری از برگزاری طرحی با عنوان طرح تثبیت و اختیار در مدارس علمیه کشور خبر داد و در تشریح آن گفت: داوطلبانی که قرار است در مدارس علمیه مشغول به تحصیل شوند، به منظور آشنایی با فرهنگ طلبگی، در یک دوره یک ماهه با عنوان طرح تثبت و اختیار شرکت کرده که در آن یک سری برنامه‌های آموزشی و فرهنگی را می‌بینند تا با آمادگی و آشنایی با فضای طلبگی، وارد مدارس علمیه شوند.

وی در ادامه با بیان اینکه امسال برای اولین بار کار خاصی را برای طلاب سطح یک حوزه شروع کردیم، اظهار داشت: همواره شاهد آن بودیم که طلابی که تازه به حوزه علمیه ورود پیدا می‌کردند، در یک سطح تحصیلی نبودند. برخی با مدرک سیکل، برخی با مدرک دیپلم و برخی نیز با گذراندن چند ترم از دانشگاه وارد حوزه می‌شدند، که قطعا با این وضعیت یک برنامه واحد نمی‌توانست جوابگوی مناسبی برای نیاز تحصیلی این داوطلبین باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: برای رفع این مشکل، از سال تحصیلی جدید، هم از نظر سنی و هم از نظر سطح آموزش طلاب سطح یک حوزه، ملاحظاتی اعمال خواهد شد. البته این کار را امسال به صورت آزمایشی، فقط در تعدادی از مدارس عملیاتی خواهیم کرد تا احیانا اگر نقطه ضعفی در این برنامه بود، آن را اصلاح و سال بعد در سراسر کشور اجرایی کنیم.

وی در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه مدارس علمیه باید به مدارسی پویا و پرتحرک تبدیل شوند، خاطرنشان کرد: یکی از کارهایی که برای تقویت بحثآموزشی مدارس علمیه سراسر کشور انجام دادیم، طرح مسابقات علمی در میان مدارس است که ابتدا در یک استان بین مدارس مختلف آن استان برگزار شده و در ‌‌نهایت این مسابقات به صورت سراسری میان برگزیدگان مسابقات استانی برگزار می‌شود.

*رشته‌های تخصصی حوزه دیگر در قم متمرکز نیست

آیت الله حسینی بوشهری در رابطه با توسعه رشته‌های تخصصی در حوزه‌های علمیه نیز گفت: رشته‌های تخصصی حوزه از ۱۶ رشته در سال‌های تحصیلی گذشته، به ۳۷ رشته علمی ارتقا پیدا کرد.

وی افزود: در حال حاضر در ۱۲ استان کشور، ۲۰ رشته تخصصی حوزه در حال اجراست. با این شرایط، یعنی رشته‌های تخصصی را از قم به سایر استان‌ها تسری دادیم و دیگر رشته‌های تخصصی در قم متمرکز نیست.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، یادآور شد: در رابطه با بحثآشنایی طلاب با مباحثخانوادگی و بیشتر در رابطه با طلابی که تازه متأهل می‌شوند، برنامه‌های خاصی پیش بینی شده و علاوه بر آن، برای فرزندان طلاب نیز، برنامه‌ای در حال تدوین است.

وی از برگزاری آموزش‌های کاربردی و مهارتی ویژه دانش آموختگان حوزه خبر داد و گفت: هر ساله تعداد زیادی از تحصیلکردگان حوزوی، جذب نهادهای مختلف اعم از امامت جمعه و نهادهای دانشگاهی می‌شوند. از آنجایی که هر روحانی ممکن است برای حضور در این سمت‌ها آماده نباشد، به همین دلیل آموزش‌های کاربردی و مهارتی ویژه دانش آموختگان حوزوی را پیش بینی کردیم تا این مشکل مرتفع شود.

آیت الله حسینی بوشهری در پاسخ به سؤالی در خصوص ارتباط مدیریت حوزه با مراکز علمی بین المللی مثل دانشگاه الازهر مصر، گفت: به چنین مکان‌های علمی رفت و آمد داریم و البته امیدواریم کمی بیشتر شود. در ملاقات با رهبر معظم انقلاب نیز، ایشان توصیه کردند که ارتباط حوزه با این مراکز، مثل الازهر بیشتر شود. اگرچه این کار به صورت کامل میسر نشده، اما گاهی فارغ التحصیلان آن به ایران سفر کردند که حضورشان یک حضور بانشاطی بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز