خبرگزاری کار ایران

کتاب «باقر خان سعدالسلطنه، حاکم قزوین در عصر ناصری» منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۲۰۰۸۵۰

کتاب «باقر خان سعدالسلطنه، حاکم قزوین در عصر ناصری»، تألیف مهدی نورمحمدی توسط انتشارات سخن منتشر شد.

کتاب «باقر خان سعدالسلطنه، حاکم قزوین در عصر ناصری»، تألیف مهدی نورمحمدی توسط انتشارات سخن منتشر شد.

به گزارش ایلنا از قزوین، سعدالسلطنه یکی از رجال عصر قاجار و پسردایی علی اصغر خان اتابک بود که حدود ۱۰ سال و طی دو مرحله حکومت قزوین را بر عهده داشت و در این مدت، اقدامات عمرانی متعددی انجام داد. مرمت آثار تاریخی قزوین مانند چهلستون، مسجد جامع و امامزاده حسین(ع) از جمله اقدامات ارزندۀ سعدالسلطنه در این دوران به شمار می‌رود.

یکی دیگر از اقدامات مهم سعدالسلطنه، ساخت مجموعۀ عظیم سعدالسلطنه است که با حدود سه هکتار مساحت به عنوان بزرگ‌ترین کاروانسرای درون شهری خاورمیانه شناخته می‌شود و اکنون به عنوان یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری قزوین درآمده و با زیبایی‌های خاص خود، پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است.

برپایه همین گزارش، سعدالسلطنه در حکومتداری نیز شیوه‏ای جالب و منحصر به فرد داشت، به طوری که بعضی‏ شب‏‌ها به صورت نا‌شناس در شهر می‌‏گشت و عملکرد شبگرد‌ها و گزمه‏‌ها را از نزدیک زیر نظر می‌‏گرفت. علاوه بر این، خبرچین‏‌های متعددی داشت که اخبار تمامی طبقات شهر، از اشرار و اوباش تا اعیان و اشراف را به اطلاع وی می‌‏رساندند. به همین دلیل چنان بر اوضاع شهر تسلط داشت که کمتر موضوعی بود که از وجود آن بی‌‏اطلاع باشد.

در این گزارش آمده است؛ وی فردی بی‏ سواد، اما باهوش، زرنگ، فعال، موقع‌شناس، کاری، کاردان، لایق و ثروت اندوز بود. فردی که به اقدامات عمرانی علاقه بسیاری داشت، در جلب رضایت مافوق می‌‏کوشید، ثروتمندان را سرکیسه می‌‏کرد، به جمع کردن ثروت(ولو از راه نامشروع) می‌‏پرداخت، دستی در کارهای خیر داشت و در تنظیم قیمت‏‌ها، جلوگیری از سرقت و شرارت و برقراری امنیت متبحر بود. او اگر چه در دوران حکومت خود، رضایت مردم را به طور نسبی جلب کرد، چهار دفعه با شورش عمومی مواجه شد که دو بار آن در قزوین و نوبت‏‌های دیگر در رشت و زنجان روی داد.

براساس این گزارش، او با وجود برخی خصایص منفی شخصیتی، در مقایسه با دیگر حکّام عصر قاجار، عملکرد نسبتاً خوبی از خود بر جای گذارد و این عملکرد در هنگام حکومت او در قزوین، نسبت به شهرهای دیگر نمود بیشتری داشت.

شخصیت جالب سعدالسلطنه و تلاش‌‏های ارزنده او در آبادانی و عمران قزوین در دوران حکومت بر این شهر تاریخی، انگیزه‌ای برای مؤلف بوده است تا کتابی جامع درباره وی تألیف و چهره و شخصیت واقعی وی را‌‌ همان گونه که بوده است، برای مخاطبین ترسیم کند و مروری بر زندگینامه باقر خاناز نوکری در دستگاه اتابک تا کشته شدن در زنجان، اقدامات صورت گرفته توسط وی و تشریح ویژگی‌های مجموعۀ تاریخی سعدالسلطنه، به همراه با عکس‌ها و اسناد منتشر نشده، از ویژگی‌های این کتاب به شمار می‌رود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز