خبرگزاری کار ایران

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم درگفت‌وگو با ایلنا:

مدعیان افت کیفیت علمی دانشگاه‌ها، معیارهای خود را ارائه دهند

asdasd
کد خبر : ۱۹۵۷۷۵

مأخذ و پایگاهی که بر کاهش کیفیت علمی دانشگاه‌ها تا کنون رای داده باشد، سراغ نداریم / اینکه صرفا تعداد مقالات زیاد باشد، به تنهایی نشانه رشد علمی نیست بلکه باید استناد به مقالات ما نیز در دنیا زیاد باشد.

معاون پژوهش و فن آوری وزارت علوم درباره ادعای امضاکنندگان استیضاح وزیر علوم مبنی بر پایین آمدن رشد مقالات ISI و افت کیفیت علمی دانشگاه‌ها گفت: کسانی که ادعا می کنند که کیفیت علمی دانشگاه ها کاهش پیدا کرده اگر معیار و ملاکی برای ادعای خود دارند، ارائه دهند.

وحید احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان این مطلب افزود: یکسری از مراکز وجود دارند که تخصص‌شان در ارائه آمار است و همان مراکز که یکی از آنها مرکز منطقه‌ای شیراز است و قبلا هم این گزارشات را تهیه می‌کرده در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ آماری تهیه کرده که نشان می‌دهد که ما در تولید مقاله نه تنها هیچ افتی نداشته‌ایم بلکه با افزایش تولید مقاله نیز مواجه بوده‌ایم.

معاون پژوهش و فن آوری وزارت علوم ادامه داد: خوشبختانه هم از لحاظ تعداد مقاله و هم از لحاظ کیفیت رشد علمی مقالات در این دولت بسیار چشم گیر است.

وی اعلام کرد: در سال ۲۰۱۱ سهم ما از لحاظ تولید مقاله در دنیا۱/۳۸ درصد، در سال ۲۰۱۲،۱/۳۹درصد، در سال ۲۰۱۳،۱/۳۹درصد که حتی ۱/۴ درصد هم گزارش شده است و در سال ۲۰۱۴ که الآن در ماه هشتم آن قرار داریم حدود ۱/۶۵ درصد تولید مقاله در دنیا را داشته‌ایم. بنابراین ملاحظه می‌کنید که نه تنها از بعد تعداد مقاله افت نداشته‌ایم بلکه همچنان آن پایداری و رشد را در تعداد مقالات شاهد هستیم.

احمدی تعداد و یا نسبت استناد به مقالات را یکی از معیارهای رشد علمی عنوان کرد و افزود: اینکه صرفا تعداد مقالات ما زیاد باشد، به تنهایی نشانه رشد علمی نیست بلکه باید استناد به مقالات ما نیز در دنیا زیاد باشد که ارزش مقالات بالا برود و این جزو شعارهای اصلی این دولت بوده که ما کیفیت را در کنار کمیت بالا ببریم.

وی ادامه داد: بر این اساس در سال ۲۰۱۱ نسبت تعداد استنادات به مقالات ۴/۶۹ درصد بوده و در سال ۲۰۱۲،۵/۹۷درصد، در سال ۲۰۱۳ که مصادف با اوایل کار دولت یازدهم است، ۷/۹۳ درصد بوده که بسیار رشد بالایی است و خوشبختانه این کیفیت در حال افزایش است.

معاون پژوهش و فن آوری وزارت علوم تصریح کرد: البته من نمی گویم که این افزایش کفیت صرفا متعلق به این دولت است اما بحثاصلی این است که کسانی که ادعا می کنند که کیفیت علمی دانشگاه ها کاهش پیدا کرده اگر معیار و ملاکی برای ادعای خود دارند ارائه دهند چون به هر حال ما باید علمی صحبت کنیم لذا ما ماخذ و پایگاهی که بر کاهش کیفیت علمی دانشگاه ها تا کنون رای داده باشد، سراغ نداریم.

احمدی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر اقتصاد دانش بنیان در سال جاری، یکی دیگر از معیارهای رشد علمی را توسعه و شکوفایی شرکت های دانش بنیان عنوان کرد و یادآور شد: خوشبختانه در سال ۹۲ و۹۳ ما گام های بسیار مهمی را در این خصوص برداشته ایم.

وی در توضیح این مطلب افزود: دولت رقم بالایی از اعتبارات را برای شرکتهای دانش بنیان درنظر گرفته که به حدود هزار میلیارد تومان می رسد و این درحالی است که در دولت های گذشته علیرغم اینکه قانون تخصیص اعتبار به شرکتهای دانش بنیان تصویب شده بود اما به دلیل اختلافات داخل دستگاههای دولتی متاسفانه این قانون تحقق پیدا نکرد و این یکی از معضلاتی بوده که در گذشته وجود داشته است.

معاون پژوهش و فن آوری وزارت علوم ادامه داد: مطلب دیگر این است که در دولت گذشته به دلیل مشکلات اجرایی هیچ شرکت دانش بنیانی نتوانست مجوز بگیرد اما در این دوره به دلیل همکاری و جلوگیری از موازی کاری و تداخل کارها بین وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری همکاری برقرار شد و خوشبختانه کار گروه صدور مجوز برای شرکت‌های دانش بنیان با تعامل و همدلی مجوز این شرکت ها را صادر کرده و این شرکتها از تسهیلات و اعتباراتی که در قانون برایشان پیش بینی شده است، استفاده می کنند.

وی همچنین تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم از دانش‌مان برای صادرات استفاده کنیم اعتباراتی نیز برای این منظور در نظر گرفته شده که باز با همکاری وزارتخانه و معاونت فن آوری، اعتبار مشخصی برای صادرات محصول شرکت های دانش بنیان به خارج در نظر گرفته شده است.

احمدی میزان ارتباط با خارج از کشور را یکی دیگر از معیارهای رشد علمی عنوان کرد که در یکسال گذشته بسیار گسترده شده است و اعلام کرد: برای فرصت های مطالعاتی نیز اعتبار خاصی در نظر گرفته شده که دانشجویان بتوانند به خارج از کشور بروند.

معاون پژوهش و فن آوری وزارت علوم همچنین خاطر نشان کرد: قراردادهای پژوهشی با خارج از کشور نیز فعال شده و خوشبختانه قراردادهای همکاری با دستگاه های اجرایی هم به تعداد زیادی بین وزارت صنعت، معدن وتجارت، وزارت نفت و وزارت دفاع با وزارت علوم بسته شده که هم اکنون در حال اجرای طرح های مشترک هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز