خبرگزاری کار ایران

سیدجمال ساداتیان؛ تهیه‌کننده در گفتگو با ایلنا:

تندروها می‌خواهند فضای فرهنگ و هنر را پر از تنش کنند

asdasd
کد خبر : ۱۹۵۵۸۸

جریانی که توسط برخی از به‌اصطلاح مطبوعاتی‌ها و حامیان‌شان به‌راه افتاده؛ نمونه‌ی بارز تخریب و برای آن است تا راه را برای نقد دولت قبل توسط دولت آقای روحانی ببندند. قصد دارند فضا را در همه‌ی ابعاد ازجمله فرهنگ و هنر پر از تنش کنند.

سیدجمال ساداتیان به دولت جدید رای داده و می‌گوید توقع داشتیم کارهایی که قولش را دادند؛ روان‌تر جلو برود اما توقع‌مان برآورده نشد. بخشی از آن ناشی از فشارهای وارد به دولت است و بخشی زمان کم و البته بخشی از نحوه‌ی ورود به مسایل.

این تهیه‌کننده سینما معتقد است در یک سال می‌شود نقد سازنده کرد اما تخریبی که در تمام این یکسال شاهد آن بوده‌ایم؛ اتفاق خوبی نیست.

تهیه‌کننده فیلم " آذر، شهدخت، پرویز و دیگران " از فشارهای موضعی به دولت که تنها با هدف تخریب دولت و وزرایش انجام می‌شود؛ انتقاد کرده و می‌گوید: در تمام این مدت شاهد زیرسوال بردن دولت بوده‌ایم. طبیعی است که هر دولت، حزب، جریان سیاسی و گروهی که منصوب می‌شوند مورد نقد قرار بگیرند. به آدم‌های منتقد دولت هم اصطلاحا می‌گویند کابینه‌ی درسایه، که به خودی خود بد نیست. این مسئله در حوزه‌ی سیاست کاملا پذیرفته شده اما آنچه ما امروز شاهد آن هستیم؛ نقد نیست بلکه تخریب است.

او ادامه می‌دهد: با اینکه نقد و بررسی بر سر هر مدیریتی باشد به شدت موافقم، اگر خاطرتان باشد ۴۰ سال پیش مطبوعات با نظارت بر کارهای " واتر گرید " توانستند اختلاس دولت و تخلفات را طوری عیان کند که باعثسقوط دولت شود. این اتفاق بسیار هم مثبت بوده و هست اما وقتی از شرایط نقد خارج می‌شویم و به تخریب وارد می‌شویم؛ این دیگر هدفمند است. متاسفانه در این مدت که همه‌ی وزرای دولت؛ ازجمله وزیر ارشاد مورد هجمه قرار گرفته‌اند؛ درست همین شرایط بوده یعنی عده‌ای درصدد تخریب دولت و وزرایش هستند. اما نه این اقدام که ازسوی برخی تندروها انجام شده و نه سایت‌ها و رسانه‌های وابسته به آنها؛ عملا دستاوردی برای آنان درپی نخواهد داشت.

تهیه‌کننده " چهارشنبه سوری " با بیان اینکه باید به احترام رای مردم؛ به دولت احترام بگذاریم و در فضای محترمانه صرفا عملکرد آن را نقد کنیم نه اینکه دشمنی بورزیم؛ می‌گوید: جریانی که این روزها توسط برخی از به‌اصطلاح مطبوعاتی‌ها و حامیان آنها به راه افتاده؛ نمونه‌ی بارز تخریب است و فقط برای آن است تا راه را برای نقد دولت قبل توسط دولت آقای روحانی ببندند. آنها تحمل آقای روحانی و آرامش ایجاد شده در کشور را ندارند. آنها قصد دارند فضای کشور را در همه‌ی ابعاد ازجمله حوزه‌ی فرهنگ و هنر پر از تنش بکنند.

تهیه‌کننده " برف روی کاج‌ها " با تاکید بر اینکه ملزم به مراقبت از فضا هستیم؛ اظهار می‌کند: باید جریان اصلاح‌طلب مراقبت کند که کار به تخریب کشیده نشود. برخی از دوستان امروز آنچنان با احساس ادای نگران‌ها را درمی‌آورند که ما مدام این سوال را با خود تکرار می‌کنیم که تا امروز کجا بوده‌اند و چرا تا امروز دلشان برای مشکلات کشورشان نتپیده بود؟ آنها دنبال چه هستند؟ این رفتار برای آنها چه منافعی دارد؟ از کجا هدایت می‌شوند؟

رئیس پردیس سینمایی قلهک می‌گوید: هر مدیریتی در ابتدای کار قطعا مشکلات زیادی سر راهش وجود دارد آن‌هم وقتی مدیر قبل کاری جز تخریب انجام نداده باشد. در چنین شرایطی ما باید بجای اینکه استرس به دولت وارد کنیم؛ از دولت منتخب‌مان حمایت کنیم تا مشکلات را هرچه سریع‌تر هموار کند. اما گویی عده‌ای نمی‌خواهند مردم آرامش داشته باشند.

این تهیه‌کننده ضمن تاکید بر لزوم فضای نقد در کشور می‌گوید: با اینکه همواره از نقد سازنده حمایت کرده‌ام اما در عین ناباوری می‌بیینیم برخی از جریانات مطبوعاتی به کلی کمر به قتل هنر در کشور بسته‌اند و به معنای واقعی کلمه؛ بسیار تند و باشتاب برای نابودی هنر گام برمی‌دارند. شعار آنها نقد عملکرد دولت است اما دولت در حوزه‌ی فرهنگ و هنر هر تصمیمی می‌گیرد؛ فورا به او اتهام وارد می‌کنند و در بوق و کرنا می‌کنند. آنها از ابتدای دولت در بخش‌های مختلف فرهنگ و هنر به دولت تاخته‌اند و بحثاستیضاح وزیر فرهنگ را هم پیش کشیده‌اند. مشخص است که خیلی آگاهانه اول شایعه می‌سازند بعد آن را اجرا می‌کنند.

ساداتیان درباره‌ی قول دولت جدید برای اجرایی کردن مسئله‌ی معافیت سینماگران که در قانون تصویب شده؛ می‌گوید: یکی از دلایلی که ممکن است امروز سینماگران از دولت دلخور باشند؛ مسئله‌ای است که در دولت قبل به آن عمل نشد و دولت جدید هم در راستای اجرا شدن معافیت مالیات هنرمندان هنوز نتوانسته کاری کند. البته وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان امور مالیاتی هم با سینماگران همکاری نمی‌کند ولی این مسئله و برآورده نشدن برخی مطالبات؛ دلیل بر این نمی‌شود که آرامش حاکم در سینما و هنر امروز و حتی آرامش حاکم بر کل کشور را نادیده بگیریم.

او می‌گوید: امروز شاهد شتاب وزارت ارشاد برای ساخت فیلم‌های معتبر از کارگردانان معتبر هستیم اما باید بدانیم باید این فیلم مجال اکران هم پیدا کند. مشکل مجوز فیلم‌ها حل شود؛ مشکل سینماهای فرسوده حل شود. همه‌ی اینها نیاز به تزریق بودجه دارد. تصمیم دولت و ایجاد فضای مناسب از طرف مجلس می‌تواند به گشایش امور سینما و هنر کمک کند.

ساداتیان تاکید می‌کند: دولت جدید به اینکه فضای فیلمسازی را بازکند؛ بسیار علاقه دارد و آزادی‌های نسبی نیز به سینماگران داده اما گروهی هستند که دولت را تحت فشار می‌گذارند و نمی‌گذارند آزادانه عمل کند. این وضعیت دوباره سینما را به سال‌های تلخ قبل بازمی‌گرداند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز