خبرگزاری کار ایران

عضو هیات انتخاب جشنواره فیلم کوتاه رضوی در پاسخ به ایلنا:

جشنواره فیلم کوتاه رضوی بهتر از جشنواره فیلم فجر است

asdasd
کد خبر : ۱۹۳۰۰۲

جشنواره فیلم فجر به‌علت حمایت مسئولان ارشد کشور مطرح شده و انتخاب فیلم‌ها در آن به برخی مسائل از جمله تهیه کنندگان و… برمی گردد.

نشست خبری نهمین جشنواره ملی مستند و فیلم کوتاه رضوی یزد روز گذشته در محل سالن کنفرانس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد برگزار شد.

به گزارش ایلنا از یزد، سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در این نشست با بیان اینکه این جشنواره در نوع خود از بهترین جشنواره‌های کشور است، گفت: خوشبختانه در این دوره ۳۰۸ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که از میان آن‌ها ۵۶ اثر متعلق به هنرمندان یزدی است.

محمدرضا دهبیدی‌پور تصریح کرد: سال گذشته این جشنواره در سه بخش داستانی، مستند بلند و مستند کوتاه برگزار شد که در نهمین دوره، بخش‌های سبک زندگی رضوی و احادیثنیز به آن اضافه شد.

وی با اشاره به حذف بخش مستند بلند در این دوره گفت: سال گذشته ۲۰۵ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به تشریح روند این جشنواره از ابتدا تاکنون پرداخت و اظهار داشت: پس از کسب مجوز این جشنواره از بنیاد بین المللی امام رضا(ع)، اطلاع رسانی از طریق زیرنویس تلویزیونی و سایت جشنواره آغاز شد و فراخوان به صورت مستقیم به هنرمندان ارسال شد.

دهبیدی‌پور همچنین با بیان اینکه در این دوره از جشنواره ۱۳۳ اثر مربوط به بخش مستند و ۱۷۴ اثر نیز به بخش داستانی تعلق داشت گفت: خوشبختانه امسال استقبال استان‌ها از این جشنواره بسیار درخور توجه بوده است.

تهران، یزد و خراسان رضوی بیشترین آثار را ارسال کرده‌اند

دبیر اجرایی جشنواره فیلم رضوی یزد نیز به صدرنشینان این جشنواره از نظر تعداد آثار ارسالی اشاره کرد و اظهار داشت: استان تهران با ۵۹ اثر، استان یزد با ۵۶ اثر و استان خراسان رضوی با ۴۸ فیلم به ترتیب رتبه اول تا سوم را در این دوره از لحاظ تعداد آثار به خود اختصاص داده‌اند.

محمد رضا حاجی غلامی با اشاره به سطح تحصیلات ارسال کنندگان فیلم به دبیرخانه نهمین دوره جشنواره فیلم رضوی بیان کرد: در بخش داستانی ۴ نفر فوق لیسانس، ۷۰ نفر لیسانس و ۱۲ نفر مدرک فوق دیپلم دارند و در بخش مستند نیز ۴ نفر فوق لیسانس، ۴۱ نفر لیسانس و ۴ نفر با مدرک فوق دیپلم در جشنواره شرکت کرده‌اند.

وی افزود: در مجموع در بخش اصلی داستانی رضوی ۶۵ اثر، در بخش سبک زندگی رضوی ۸۱ اثر و در بخش احادیثداستانی تعداد ۲۳ فیلم به جشنواره ارسال شده است. در بخش اصلی مستند نیز ۹۵ فیلم و دربخش سبک زندگی ۳۶ اثر و در بخش احادیث۴ اثر به دبیرخانه رسیده است.

دبیر اجرایی جشنواره فیلم رضوی یزد در بخش دیگری از صحبت‌هایش یکی از افتخارات این دوره را با توجه به ملی بودن جشنواره، بالا بودن سطح هیئت انتخاب در این دوره عنوان کرد. حاجی غلامی تصریح کرد: سال گذشته تمام اعضای هیئت انتخاب، یزدی بودند اما امسال این هیئت برای دست یابی به استانداردهای لازم، ترکیبی از هنرمندان یزد و تهران است.

وی در ادامه با بیان اینکه خوشبختانه اضافه شدن بخش سبک زندگی در این دوره به بالا بردن سطح کیفی جشنواره کمک بسیاری کرده است اظهار داشت: بهترین فیلم‌های ارسالی متعلق به این بخش است.

موضوعات باید با زبان سینما مطرح شود

در ادامه، فرهاد ورهرام از اعضای هیئت انتخاب از اضافه شدن بخش سبک زندگی به جشنواره اظهار خرسندی کرد و گفت: زمانی که موضوعات محدود است فیلم‌ها نیز محدود می‌شوند. این کارگردان با بیان اینکه موضوعات مورد بحثباید با زبان سینما مطرح شود، افزود: اگر این اتفاق نیافتد به موضوع اهانت شده است.

به گفته نماینده هیئت بازبینی بخش مستند نهمین جشنواره ملی مستند و فیلم کوتاه رضوی یزد، در اکثر جشنواره‌ها مشکل این است که همه دوست دارند تنها فیلمشان به جشنواره برسد و به کیفیت آن توجه زیادی نمی‌کنند.

ورهرام همچنین گفت: خوشبختانه کیفیت بعضی از فیلم‌ها بسیار مطلوب بود اما فیلم‌های متوسط و زیر متوسط بیشتر خودنمایی می‌کرد.

انتخاب‌ها با نگاهی سختگیرانه صورت گرفت

علی روحانی، دیگر عضو هیئت انتخاب نهمین دوره جشنواره رضوی یزد نیز با بیان اینکه۱۰ فیلم در این دوره از جشنواره به بخش نهایی راه پیدا کرده است، گفت: انتخاب از میان چند صد فیلم کار بسیار دشواری بود اما در ‌‌نهایت سعی شد تعارفات کنار گذاشته شود و با نگاهی سخت گیرانه انتخاب صورت گیرد. وی دلیل را سخت گیری راشان و منزلت موضوع دانست.

روحانی در ادامه بیان کرد: در بخش داستانی این جشنواره در مجموع ۱۰ فیلم در بخش مسابقه اصلی حضور پیدا کرد.

وی گفت: در بخش‌های مختلف داستانی بیشتر فیلم‌های انتخاب شده متعلق به استان یزد بود اما تعداد بالای آثار انتخابی از هنرمندان یزدی دلیل بر انتخاب این آثار در بخش نهایی نیست.

این مستند ساز با بیان اینکه نیمی از فیلم‌هایی که در بخش مسابقه جشنواره حضور پیدا کردند، تراز فیلم‌سازی کوتاه در ایران هستند و نمونه‌های بهتر از این‌ها در ایران نیست، گفت: بسیار خوشحالم که این افراد با جشنواره رضوی همکاری کردند و مجموعه آثار در این بخش ۱۳ اثر است.

روحانی با اشاره به علاقه مردم یزد به مقوله هنر اظهار داشت: خوشبختانه این استان برای هنر ارزش زیادی قائل است.

مدیر گروه سینما و نقاشی متحرک دانشگاه سوره خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه چند سال در دانشگاه یزد تدریس می‌کردم، متوجه شدم که این استان چقدر به هنر علاقه‌مند است و چقدر برای هنر ارزش قائل است.

روحانی همچنین به بخش‌های جنبی جشنواره اشاره و بیان کرد: چند فیلم استان یزد هم به بخش جنبی فرستاده شده که نشان از میزان توجه این استان به جشنواره فیلم رضوی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر در ادامه نقش جشنواره‌ها را در تشویق فیلمسازان بسیار موثر دانست و گفت: اهل هنر همیشه بیشترین انرژی را از تشویق می‌گیرند، به همین دلیل باید فیلم‌سازان بر‌تر جشنواره‌ها حمایت شوند تا بتوانند بیشتر و بهتر فعالیت کنند.

جشنواره فیلم رضوی بهتر از جشنواره فیلم فجر است

عضو هیئت انتخاب نهمین جشنواره ملی مستند و فیلم کوتاه رضوی یزد در ادامه نشست در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه با اختصاص رده اول فیلمسازی ایران به جشنواره فیلم فجر، جشنواره رضوی در چه رده‌ای قرار می‌گیرد؟ گفت: جشنواره فیلم فجر در رده اول فیلم سازی کشور قرار ندارد.

فرهاد ورهرام افزود: جشنواره فیلم فجر، جشن انقلاب در سینماست و هیات انتخاب این جشنواره سیاسی است.

وی تاکید کرد: جشنواره‌هایی نظیر فیلم رضوی، حقیقت و… بسیار بهتر از فیلم فجر است.

ورهرام با بیان اینکه در داوری جشنواره فیلم فجر حضور داشته است، گفت: این جشنواره بعلت حمایت مسئولان ارشد کشور مطرح شده و انتخاب فیلم‌ها در آن به برخی مسائل از جمله تهیه کنندگان و… برمی گردد.

در پایان همچنین از حضور نمایندگان رسانه‌ها در این نشست تجلیل شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز